|
| Batteri aflader: Escort 1,4 Fra : nyfigen | Vist : 1060 gange 100 point Dato : 01-01-06 14:04 |
|
Jeg har en Ford Escort 1,4 fra 1997. Den fik nyt batteri i august 2005 nogle få dage efter,
at jeg havde købt den som brugt.
Når man drejer startnøglen springer den normalt igang lige med det samme.
Dagen før lillejuleaften den 23.12.2005 var der en anelse tøven ved start. Lillejuleaften ca. kl. 14 ville
den slet ikke starte ved butikstorvet på Tårnby Torv. Falck blev tilkaldt og efter 20 min. ventetid kom
Falck med startstrøm og motoren sprang igang. Falckmanden målte ladespændingen mens motoren
kørte med gode omdrejninger, og han sagde, at generatoren ikke ladede nok. Med motoren igang kørte
vi til det nærliggende Scaniadam Ford bilhus, hvor de på stedet "ordnede sagen" og udskrev følgende regning:
Batteri- start & ladetest: 276 kr. ex. moms
Generator af/påmonteret 625 kr. ex. moms
Miljøomkostninger 72,08 ex. moms
#123 omb.generator 2.545,06 ex. moms
Herefter kørte vi en tur på ca. 55 minutter og efter et par timers pause nogle flere ture samme dag
uden problemer.
Næste dag satte jeg en batterilader (med 220v forsyning) på batteriet og det så helt normalt ud.
med hensyn til ladestrømmens størrelse.
Der gik dog kun en enkelt dag eller to så begyndte bilen igen at tøve ved start. Jeg satte batteriladeren
på og konstaterede, at den trak al den ladestrøm batteriladeren kunne give. Jeg konkluderede
(fejlagtigt skulle det vise sig), at batteriet var kaput og købte et nyt batteri, som blev monteret på
hjemadressen. Det blev taget i brug nytårsaftensdag og efter nogle ture nåede jeg akkurat hjem
før det nue batteri sagde stop.
Sent på eftermiddagen den 31.12.2005 satte jeg batteriladeren på batteriet fra august og det trak
maksimal ladestrøm fra batteriladeren. Men inden jeg gik i seng efter at have skålet kl. 24 var ladestrømmen
faldet betragteligt, og her til morgen var den ca. nul.
Er det den nye generator fra Svaniadam, der er stået af, eller kan der også være andre fejl?
Venlig hilsen nyfigen
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 01-01-06 14:26 |
|
Det er da en mulighed, at den nye generator er stået af, men muligheden foreligger også for, at der er et eller andet i bilen der æder strømmen.
Eller at du simpelthen har nogen dårlige forbindelser i ledningerne fra batteri til starter.
For det lyder lidt undeligt hvis du ikke hurtigt ville få problemer med at køre, såfremt bilen ikke lader.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : nyfigen |
Dato : 01-01-06 15:43 |
|
Hej Dova,
Jeg tror ikke på dårlige forbindelser fra batteri til starter for så skulle symptomerne også være der,
når batteriet er friskt.
ja !!! - der kan selvfølgelig være noget, der æder strømmen mens jeg kører - medmindre at generatoren
stort set ikke lader uden at jeg kan se det på instrumentpanelet.
Jeg må igang med at måle forskel spændinger over batteriet når motoren kører og når den er stoppet.
nyfigen:
-%
| |
| Accepteret svar Fra : BjarneD | Modtaget 50 point Dato : 01-01-06 16:10 |
|
Køb dig et billigt Multimeter hvor du kan måle jævnstrøm og sæt målepindene på plus og minus,
Første måling inden du bruh+gewr starteren så du kan se hvilespændingen og bagefter når du har startet, hvor den gerne skulle komme op på ca 14 volt ved hurtig tomgang hhvils generatoren lader normalt.
Man kan få en fornemmelse af afladning ved at sætte voltmeteret mellem en afmonteret polsko og polen på batteriet, da voltmeteren ved serieforbindelse vil virke som amperemeter.
Vær opmærksom på, at generatoren trækker strøm så hvis man skal lave en ordentlig strømtabsmåing skal generatoren være frakoblet, men det skal du nok have en med mere indsigt til, at hjælpe med da det jo koster dyrt at gøre noget forkert.
Hvis der er separat laderelæ (meget almindeligt) kan det være årsagen og dermed er generatoren sikkert skiftet ved en fejl.
Laderelæet kan lave de der numre med at virke normalt indtil man har kørt et stykke tid hvorefter varmen vil få det til at svigte (lader for lidt).
Lidt af mange muligheder.
Mvh
| |
| Kommentar Fra : nyfigen |
Dato : 01-01-06 16:41 |
|
Kære BjarneD
Jeg har et gammelt, men godt multimeter, som jeg købte i 1969. Så den sag er i orden. Jeg har selv tænkt på om der mon var et laderelæ, der er defekt. Forelønig mange tak for de gode råd.
nyfigen
| |
|
Hej.
Du bør nok lige se efter om bagagerumslyset slukker når du lukker bagklappen.
Reiffenstein
| |
| Kommentar Fra : nyfigen |
Dato : 02-01-06 18:36 |
|
Min nabos søn, der er mekaniker, så at motorhjælmen var åben, og at batteriladeren var på. Mohammed, som han hedder tilbød at hjælpe hvis jeg fik Falck til at køre Forden til det værksted hvor han arbejder. En elektriker der, har afhjulpet fejlen og skulle have 400 kr. for det. Lykkelig er jeg.
Hilsen nyfigen
| |
| Kommentar Fra : nyfigen |
Dato : 02-01-06 19:17 |
|
Kære BjarneD
Mohammed kunne ikke rigtigt forklare andet end, at der havde været noget overgang i ledningsnettet og at elektrikeren havde skilt ledningsnettet temmelig meget ad.
Hilsen nyfigen
| |
| Godkendelse af svar Fra : nyfigen |
Dato : 02-01-06 19:20 |
|
Tak for svaret BjarneD.
Du får point for et trods alt velargumenteret og konsekvent forslag.
Hilsen nyfigen
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 02-01-06 19:28 |
|
OK!
Tak for tilbagemeldingen, som jeg udmærket forstår da netop fejl på ledningsnettet kan være en kompliceret størrelse ikke mindst da karosseriet udgør minusforbindelsen.
Fejlfinding på ledningsnet kræver systematik og omhyggelighed.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|