Claus Nygaard-Pedersen <cnpatofir.dk> skrev i en
news:3dc781ac$0$133$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "home2" <home2.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:eZKx9.2582$oC3.306260@news010.worldonline.dk...
> > jeg har her om vinteren tænkt mig af skifte kølevæsken på min bil som
> > formentligt udelukkende består af vand.
>
> Hvis det er tilfældet bør du skifte omgående. Hvorfor tror du i øvrigt
det?
>
> Kølervæsken har flere formål:
> -Sænker frysepunktet
> -Hæver kogepunktet
> -Beskytter mod korrosion
>
> > Er det alvorligt hvis man bruger almindelig vand som kølevæske her om
> > vinteren?
>
> Hvis kølervæsken fryser er der meget stor sansynlighed for at
> motoblokken/topstykket osv. sprænges og så skal du sikkert have en anden
> motor lagt i vognen.
>
> > Hvis ja, hvordan gør man det selv (links, vejledning) til udskiftning af
> > kølevæsken?
>
> Gå en tur på biblioteket og find en værkstedshåndbog som passer til din
bil.
> Heri kan du sikkert finde alle detaljer om det.
>
> Inden du gør en hel masse så spørg hos Toyota hvor ofte kølervæsken skal
> skiftes og få evt. målt den nuværende kølervæskes frysepunkt.
>
> Flere binfabrikker anvender i dag kølervæske som aldrig skal skiftes - Om
> det også gælder for din Toyota og om en sådan kølervæske evt. stadig er
> påfyldt din bil har jeg ingen anelse om.
>
> Claus
>
>
Man kan selv købe en måler til få kr. Skulle skaden ske at blokken fryser,
skulle det helst kun betyde at frostpropperne skubbes ud, men det er da
nemmere at undgå denne situation. Halvt vand og glycol giver bedst
frostbeskyttelse. Antirustvirkningen er et plus helt uden andet end
kosmetisk betydning. Med rent vand kommer der kun rust indtil ilten er
brugt, og det er den hurtigt. Jeg mener roligt man kan køre med samme væske
i flere år, hvis man topper op med ren glycol. Jeg skifter heller ikke luft
i dækkene.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk