Det er helt klart din termostat, jeg havde samme problem, første gang efter 150.000km.
Problemet kom ret hurtigt igen, så jeg vil anbefale dig at ofte lidt ekstra og købe en orginal, da den måske holder længere end den billige termostat som jeg smed i, eller også var jeg bare uheldig. Det skal være helt op til dig, men skaf en ny termostat den koster ikke alverden.
Find termostat huset, som er er en aluminiums kasse som sidder på motorblokken, med en kølerslange på.
1. tøm kølervæsken af. Der sidder en bundprop under køleristen.
2. Fjern slangen fra huset med termostaten i.
3. Skrue termostathuset af
4. skift termostaten.
OBS. du skal have købt en tube flydende pakning, som skal bruges når du sætter huset på plads igen, da der ikke er noget pakning til denne, der er brugt en flydende pakning, som du ødelægger når du skruer huset af.
5. smør ny pakning på og skrue huset på igen, termostaten har du selvfølgelig sat i huset, på samme måde som den gamle sad.
6. fyld kølervæske på, lad motoren køre til den er varm uden låg på kølerbeholderen. For at udlufte.
De næste par dage holder du øje med om der er "spis" en smule kølervæske, hvilket er normalt de først par dage, det skal bare efterfyldes.
Kig også efter at termostathuset er helt tæt.
Det er en process, som du kan klare hjemme i carporten på 1 time.
Noget du skal være opmærksom på er også om det evt. er din temperatur føler.
Hvis den går istykker på en Escort, kører blæseren hele tiden, og motoren bliver aldrig rigtig varm.
Dette er selvfølelig det første du kigger efter. start bilen og lad den stå i tomgang, kører blæseren når motoren er kold, er det temperaturføleren og ikke termostaten som er gået.
Skulle det være tilfælde kan det ikke betale sig selv at rode med det, da en værksted kan klare det for 300,- kr.
God arbejdslyst