|
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 08-11-05 06:19 |
|
Korte ture er ikke et problem i dagens dieselbiler.
Men økonomien er ikke den bedste med korte ture.
Glem det med frost, vi skal op på minus 30 grader
inden det mærkes. Som f.ø. klares med krystalolie.
En ny dieselbil derimod er mere økonomisk med grønne
afgifter som er under det halve af vægtafgiften.
Kører du mere end 30.000 km/år kan det måske være en
fidus med diesel.
| |
| Kommentar Fra : fleng |
Dato : 08-11-05 08:21 |
|
Økonomisker der ikke mange fordele ved diesel i dag, det er mere et temperaments spørgsmål.
på plussiden kan nævne.
en dieselbrænder kører noget længere på literen, dieselolie er lidt billigere end bensin men ikke meget, serviceintervalene er længere men,til gengæld dyrere. aktionsradius på tankfuld diesel er større.
på minus siden.
Dieselbilen er dyrere i indkøb, til gengæld har den flere kilometer i sig.
hvad man så foretrækker at køre i, er et spørgsmål om temperament, moderne dieselbiler er i dag lige hurtige som en bensin ditto. de nye moderne HDI motorer som f.eks. VW, tonser bare derudad på autobahn.
Mvh. Fleng
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 08-11-05 10:21 |
|
Hej, og velkommen på Kandu
Lige Golfen, det kan jeg fortælle dig.
Den går 18-20 km/l på diesel, og ca 12 km/ på benzin.
Den er så lidt dyrere i vægtafgift på diesel:
På hvide plader koster den 2850/år på benzin og 4420 /år når det er på diesel.
På gule plader koster benzinmodellen 1810/år og dieselmodellen 2520.
Golf Diesel er en af de absolut billigste biler der findes at vedligeholde.
Reservedele koster ikke ret meget, og der er meget sjældent problemer med dem.
Det eneste de små dieselbiler ikke kan tåle, er at blive kørt hårdt når motoren er kold.
Jeg har udelukkende kørt dieselbiler siden 1983 (deriblandt Golfen som stadig kører 125 km/dag og speedometertælleren fortæller at bilen nu har kørt 460000 km , og jeg kunne aldrig finde på at købe en benzinbil igen.
Korte ture er ikke ën smule mere belastende for en dieselbil end for en benzinbil.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 08-11-05 10:24 |
|
Forresten, så spurgte du om frostvejr.
Jeg har endnu ikke prøvet at have en Golf eller Transporter (samme motor) der ikke kunne starte i frostvejr.
Det eneste det kræver er et ordentligt batteri, så starter de lige så hurtigt som når det ikke er frostvejr.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : vesterbo |
Dato : 08-11-05 11:58 |
|
Tak for alle de gode og nyttige informationer! Det gør det lettere for mig, at beslutte, hvad jeg skal gøre.
Til Teil: De 30.000 km/år er det en "tommelfingerregel" eller ligger der et regnestykke bag?
Tillægsspørgsmål: Er der noget særligt, man skal tænke på mht. motorolie?
Hilsen
Vesterbo
| |
| Kommentar Fra : trimare46 |
Dato : 08-11-05 12:29 |
|
30000 km er der hvor det balancerer hvis man køber en ny bil og regner forrentning med. det er noget mere flydende når vi snakker brugt bil
du skal altid bruge en god olie til en dieselbil. den er hårdere belastet end en benzinmotor, så det med 5l i bilka til 99 skal du passe lidt på med. dermed være ikke sagt, at det er en dårlig olie, men hold dig alligevel til de kendte mærker og lad andre om at gøre erfaringer med de gillige olier
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 08-11-05 12:32 |
|
Motorolie.
Selvfølgelig holde øje med om den bruger olie.
Det er generelt at dieselmotorer har en tendens til et mindre olieforbrug.
Det er helt normalt og behøver ikke betyde noget som helst for motorens stand.
Ellers bruger man bare en god helårsolie beregnet til dieselmotor.
Og jeg mener ikke man behøver køre 3000 km/år før det kan betale sig.
Og slet ikke i en Golf der går så mange flere km på literen end en benxinmodel.
De 1600,- ekstra om året i vægtafgift er snart tjemt ind.
mvh dova
| |
| Godkendelse af svar Fra : vesterbo |
Dato : 16-11-05 21:57 |
|
Tak for svaret fleng.
Det har været svært at vælge, hvem der skulle have pointene, for I har alle været en rigtig god hjælp. Tusind tak for det.
MVH
vesterbo
| |
|
jeg er for tiden i Ukraine, og frostgraderne har vaeret omkring 20. Det kan godt vaere, at frost ikke er noget problem foer minus 30, men jeg havde lige tanket, netop i Ukraine, hvor dieselen er moegbeskidt, og derfor var det blevet til parafin og kraevede en gang rensning og et nyt dieselfilter. Fra nu af koeber jeg kun Shell V Power eller tilsvarende Euro Diesel her i oest landene.Maaske er min nyindkoebte antigel omsonst, naar jeg er tilbage i EU mvh. Jacob
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|