|
| Kommentar Fra : Backtee |
Dato : 22-09-05 19:23 |
|
Sverige indførte højrekørsel i 1967.
Oprindeligt havde de fleste lande venstrekørsel, også Danmark, men højrekørsel blev påbudt i de fleste lande i 1700-tallet, således i København 1758.
Tjekkoslovakiet og Østrig gik dog først over til højrekørsel på tysk ordre ved besættelsen 1939.
Island indførte højrekørsel 1968.
I Europa er der fortsat venstrekørsel i Storbritannien og på Malta og Cypern. Og uden for Europa gælder venstrekørsel fortsat i de tidligere britiske kolonier og dominions (Australien, New Zealand m.fl.) samt Japan, Thailand og Moçambique. Faktisk kører henved 1/3 af jordens befolkning i venstre side.
| |
|
miritdk vil jeg ikke kommentere, til Backtee, der slår længere end jeg: Det vidste jeg ikke...
Selv om jeg har hørt at man i Riddertiden/Middelaleren foretrak venstre kørsel/ridning,
for bedre at kun forsvare sig med sværd eller lanse...
Hvorfor blev højrekørsel så påbudt i 1700 tallet? Frank dominans og ensretning??
Svend
| |
| Kommentar Fra : jakjoe |
Dato : 22-09-05 19:58 |
|
http://www.illustreretvidenskab.dk/Crosslink.jsp?d=101&a=147&id=7318_1
Citat I virkeligheden er venstre nok den mest oprindelige side at færdes i, så englænderne har blot holdt fast i en tradition, der måske stammer helt fra oldtiden eller middelalderen. I helt gamle dage var den største fare ved at færdes på vejen nemlig overfald, så derfor foretrak rejsende at gå eller ride i venstre side, dvs. sværdarm mod sværdarm. |
mvh
jakjoe
| |
| Kommentar Fra : jakjoe |
Dato : 22-09-05 20:02 |
|
Ok, jeg havde ikke læst Svend´s kommentar, men længere nede i mit link står der.
Citat Da de revolutionære henrettede adelen og vandt magten i Frankrig, blev højrekørsel indført ved lov. Under Napoleonskrigene blev højrekørsel spredt til det meste af Europa. Napoleons hovedfjende, England, var dog en undtagelse. Her holdt man fast i venstrekørsel, som blev ophøjet til lov i 1835. |
mvh
jakjoe
| |
|
Jeg mente natuligvis Fransk dominans, og det ser ud til jeg gættede rigtigt...
Men tilbage til hovedspørgsmålet:
Hvorfor skiftede Sverige ikke som andre i 1700 tallet?
(der var jo tydelig fransk påvirkning med Bernadotterne)
Men først i 1967? (som jeg kan huske: "Holla til Högra Svenson"...).
Svend
| |
|
Altså adelen i Frankrig red/kørte i venstre side for bedre at kunne forsvare sig...
De (mod)revolutionære gik så i højre side for ikke at blive kørt over;
og da de fik magten blev det til lov.
I Sverige var påvirkningen fra Frankrig kun adelig via Bernadotte familien,
ingen pøbel der blev tvunget til højre... Lyder det plausibelt?
Svend
| |
| Kommentar Fra : jakjoe |
Dato : 22-09-05 21:10 |
|
Fundet dette link, som tager udgangspunkt i 1700-tallet.
http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=900&whichpage=1
Citat Den tidens svenska vägar var dåliga och ofta smala, så när bönderna började frakta skorporna och fodret på vägarna uppstod ofta trafikstockningar. Kungen insåg att han måste införa trafikregler för att mattransporterna skulle komma fram planenligt, så 1718 kom Sveriges första Vägtrafikförordning. Den sa (bland annat) att möte ska ske på höger sida, dvs högertrafik. Efter att Karl XII hade blivit skjuten vädrade många svenska adelsmän morgonluft och fjärmade sig mot allt som hade Karl XII:s förtecken. Detta gällde både bra och dåliga saker. Högertrafiksregeln, vilken av de flesta ansågs som en bra regel, ändrades enbart av detta ganska småaktiga skäl till vänstertrafikregel 1719. Detta kom att gälla fram till och med 1967, som bekant. |
Det er altså en konges død, der får svenskerne til at gå tilbage til venstretrafik i 1719.
mvh
jakjoe
| |
|
Fantastisk godt fundet jakjoe...
Jeg lader det stå et par dage, men du har svaret på spørgsmålet,
som jeg glæder mig til at fortælle min kollega, der også hedder Svend og som stillede mig spørgsmålet.
Hilsen og tak Svend
| |
| Accepteret svar Fra : jakjoe | Modtaget 50 point Dato : 22-09-05 21:51 |
|
Højretrafikken blev indført i 1718 http://sv.wikipedia.org/wiki/1718
Årsagen til højretrafikken indførelse i 1718, var på grund af skorper, mad til soldaterne, i felttoget mod Norge.
http://www2.hivolda.no/jpv/skorpor.htm
Citat Före och under det norska fälttåget transporterades skorporna till frontavsnitten av bönderna genom kommenderingar. Vägarna på den tiden i Sverige var dåliga och oftast smala. När bönderna började frakta skorporna och furaget på vägarna uppstod det icke sällan trafikstockningar. Kungen insåg att han måste inför trafikregler för att mattransporterna skulle komma fram planenligt. 1718 kom därför Sveriges första Vägtrafiksförordning. Den sa bland annat att möte ska ske på höger sida av vägen, dvs högertrafik. |
Og da kongen dør i slutningen af 1718, bliver der så gjort op med alt hvad der havde med Karl XII at gøre, venstretrafikken kommer tilbage i 1719.
mvh
jakjoe
| |
| Kommentar Fra : fleng |
Dato : 22-09-05 22:15 |
|
Vi har lige diskuteret det iaften. I filmen Kampen om det tunge vand med Kirk Duoglas, Kører den tyske general i en Mercedes hvor rattet sidder i højre side. er der nogen der ved hvorfor den gør det? er det en svensker der har forvildet sig over eller?
med venlig hilsen Fleng
| |
|
>er det en svensker der har forvildet sig over eller?
Måske en Mercedes solgt i Sverige og overtaget af tyskerne?
(eller det samme i filmen, en gammel Mercedes, oprindelig sogt i Sverige og senere lejet af filmselskabet??).
Der er jo ikke så langt fra Sverige til Sydnorge, var det ikke ved Rukan?
hilsen svend
| |
| Kommentar Fra : fleng |
Dato : 23-09-05 10:10 |
|
Norge har vel haft venstrekørsel men, hvornår ophørte den? jeg kan ikke se nogen steder om det. Jeg har en formodning om at det er efter 1912, efter at Norge blev et selvstændigt kongerige efter unionsfællesskabet med Sverige ophørte, jeg ved det bare ikke.
Mvh. Fleng
| |
| Kommentar Fra : jakjoe |
Dato : 14-01-06 00:17 |
|
Jeg siger også tak.
mvh
jakjoe
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|