Det du kan gøre hvis bilen er i almindelig god (sikkerhedsmæssig) stand er, at du kører bilen til syn uden noget check af den.
At bilen skal være i alm. god stand, vil sige at bremser, styretøj, rust, lygter og dæk er i orden. Disse ting SKAL under alle omstændigheder være fejlfrie.
Hvis du har en fornemmelse af at disse ting er ok, så kør bilen til syn i "salgsklar" stand...altså, rengjort ud og indvendigt, nypudsede vinduer, vasket motorrum (så den ikke ligner en "utæt spildolietønde").
Du kan jo eksempelvis checke dine bremser selv, ved at køre ud på en "øde" vej med ca. 50 km/t og foretage nogle "katastrofeopbremsninger" så hjulene blokerer (jeg regner ikke med at din Kadett har ABS). Hvis dine bremsespor er ens på begge hjul er de gode nok til at køre til syn.
Kig under bilen om der er synlig rust på vanger og alle de andre bærende dele (stik evt. med en skruetrækker på disse steder).
Er alt dette i orden vil du blot få en omstlilling med en liste over de ting der skal udbedres. På den måde "sparer" du et synscheck før synet.
Jeg har faktisk brugt denne metode mange gange med mine "gamle" biler med et godt resultat
Faktisk har jeg nu, i al beskedenhed, fået et "godt ry" hos min lokale synshal, fordi bilerne kun har små fejl og mangler og disse efterfølgende bliver udbedret til punkt og prikke.
Men kør nu ikke ud til syn med "åbentlyse" fejl og mangler...så bliver "synsfolkene" negative med det samme
Held og Lykke!