|
|
Styrekugler, bærekugler, forhjulslejer, gummibøsninger i bærearm eller bagdæk.
Kan du mærke rystelserne i rattet ?
Hvis du bremser meget let forsvinder det så?
| |
|
Du skal ned og have et nærmere kig på dit fortøj. Det er nu ret nemt at tjekke slør
Løft bilen op så begge forhjul er frie.
slør i styrkugler/styretøj: tag fat om dækket "kl. 9 og kl. 3" -vandret- og ryk let frem/tilbage
Slør i Lejer: tag fat "kl.12 og kl.6" og gør det samme
Slør i Bærekugler: sæt et koben mellem asfalt og underside af det løftede hjul og træk let opad så kan du se om der evt. er slør her.
Slør i bøsninger: afmonter evt. hjul og brug kobenet/stor skruetrækker og sæt det melle forbro og bærearm, rok lidt frem og tilbage. Hvis du kan se at gummiet der normalt er vulkaniseret fast i bøsninger sidder helt løst er den gal her.
Få evt. en hjælper til at gøre tingene mens du selv kigger efter.
Ps. husk lige at klodse bilen op på bukke inden du leger gør-det-selv
| |
| Kommentar Fra : bublebee |
Dato : 16-07-05 18:36 |
|
Det kan også være at din bil skal sposes.
Vi har haft samme problem med at bilen rystede når vi kørte stærkt. Vi fik alle 4 dæk skiftet og sporet, og det forsvandt.
| |
| Kommentar Fra : geu |
Dato : 16-07-05 18:37 |
|
De fleste gange når en bil ryster ved hastigheder over 110/120 km/t er det baghjulen der er ude af balance. Der kan være hæl og tå/savtakket på dine bagdæk der derfor de larmer.
Men prøv og få dem afbalanceret og se om det ikek forsvinder
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 16-07-05 18:47 |
|
Bortset fra, at det er omvendt, er det næsten rigtigt kennethskou:
Hjulophæng/bærekugler tjekkes ved at tage fat foroven og forneden på dækket og hvis der er noget der rokker er det højst sandsynligvis et hjulophæng, og lejer tjekkes ved at tage fat på siden af dækket og rokke.
hvis det rokker er det sikkert et leje.
Men det kan også være en defekt støddæmper, eller en skæv fælg, eller at hjulene alligevel ikke er ordentligt afbalanceret.
mvh dova
| |
|
tjek det lige igen dova, jeg har med rimelig succes brugt den fremgangsmåde i de 25 år jeg har været mekaniker, men det er også nemmere at gøre det " på rygraden" når men ved hvad man kigger/mærker efter fremfor at forklare det.
Metoden virked såmænd også da jeg for et par år siden tog kortet til erhvervsbus.
Det er rigtigt det med støddæmper, men jeg formodede at det var tjekket da det jo også vil give flere ubehagelige oplevelser især på bremsningen.
| |
|
Hvis det er hastigheds afhængigt, noget der optræder i et interval inden for ca 10 - 20 km/t er det så godt som altid noget med balance i hjul...
Slør og ligende optræder mere konstant over et større hastighedsområde.
Man kan også tabe en balance klods, og så er det jo igen et balance problem.
mvh Benjamin
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 16-07-05 20:17 |
|
En rettelse til noget af det jeg skrev kennethskou:
det der snød mig i farten, var at du ikke nævnte noget med bærekugler/styrekugler, men selvfølgelig:
Tag fat øverst og nederst på dækket og rok med hjulet.
Hvis det rokker er det enten en bærekugle/hjulophæng eller et leje.
Du finder ud af hvad, ved at få en til at træde på bremsen:
Hvis rokkeriet stopper når der bremses, er det et leje, og hvis det fortsat rokker er det bærekugle/hjulophæng.
tag fat på siderne af dækket og hvis det kan rokke: styrekugler og hvis det er et meget dårligt leje, vil det også rokke sideværs.
mvh dova
| |
| Accepteret svar Fra : kennethskou | Modtaget 50 point Dato : 16-07-05 20:27 |
|
Jeg har selv for nylig oplevet det med afbalancering/sporing på min egen bil ( Lancia Thema stc) efter en skade på forenden. bærearm og div. ophæng skiftet, bilen 4-hjulsudmålt på aut. fiat værksted. Tak skal du ha' for noget lort de havde lavet. Nu sad rattet skævt og bilen fik livsfarlige, meget kraftige rystelser i hele fortøjet ved 110 km/t.
Om igen, nye bøsninger og en ny 4-hjulsmåling. Nu rystede det først ved 140 km/t.
Efter henvendelse til overtaksator og prøveture med værkføreren lykkedes det mig at overbevise dem om at der var noget helt galt et andet sted.
Det viste sig at de ikke havde justeret på bagenden, selvom de havde udmålt det. AMATØRER.
Ny justering og ny afbalancering i bag og nu kører den næsten som jeg vil have det.
| |
| Kommentar Fra : Fasanvej |
Dato : 16-07-05 21:06 |
|
Hvis dine bagdæk larmer/synger, det kan være baghjuls lejerne.
Mvh
Fasanvej
| |
|
Velbekomme, håber du finder fejlen, for det er virkelig irriterende at køre med.
Og det kan let blive et sikkerhedsproblem
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|