"Hans Paulin" <niluap@tiscali.danmark> skrev i en meddelelse
news:Rvem9.63824$Qk5.2408759@news010.worldonline.dk...
>
>
> ...Sten Gruby forklarede inde på dk.fritid.motorcykel for et par dage
> siden om reparationer med glasfiber...
>
....har lige sakset Stens forklaring:
Jeg har repareret kåben til både min XN85 og Paso'en med almindelig
glasfiber.
Onde tunger havde fortalt mig at det ikke var muligt, så jeg skulle
selvfølgelig prøve.
Jeg har testet styrken af mine reparationer, og hvis det skal slippe
igen, så er der en langt mere alvorlig reparation i sigte
(Jeg har set en plastic kåbe jeg tidligere har repareret på den måde
efter en ny tur i asfalten.
Den var knækket alle andre steder end der hvor jeg havde været med
glasfiber, selv om det var et af de mest skrøbelige steder på kåben).
Man samler plastic'en igen med tape på ydersiden, så den er så glat
som muligt.
Derefter slibes indersiden med groft sandpapir og affedtes så den er
helt ren.
Så klippes et stykke glasfibermåtte så det passer med det stykke der
skal forstærkes/sammenlimes.
Derefter blandes polyester med hærder i en mængde der skønnes at passe
til det stykke måtte der skal gennemvædes.
Polyesteren smøres i et godt tykt lag inden i stykket der skal
repareres, måtten lægges i og polyesteren trykkes gennem måtten med
fingrene (det er noget fedtet stads, så det er den direkte vej til
håndvasken bagefter).
Så hældes der så meget polyester på måtten som det skønnes at den kan
optage og der maseres igen.
Alle luftbobler skal arbejdes ud.
Tørretiden er, afhængigt af mængden af hærder, mellem 5 og 12 timer.
Man skal anvende ca. 1-2% i forhold til polyester.
"Mager blanding" giver en længere hærdetid.
Det samme gør en lav temperatur i værkstedet - ca. 20 grader
anbefales.
Når polyesteren er hærdet kan overfladen på indersiden slibes med
sandpapir.
Hvis reparationen er tæt på kanten og der er kommet frønser ud over
kanten files de ned med en alm. metalfil, og der pudses efter med
sandpapir.
Tapen på ydersiden fjernes, og evt. polyester der er trukket igennem
files plant med kåben med en metalfil.
Derefter blandes en lille kopfuld glasfiberspartelmasse og revner og
ujævnheder spartles op.
Jeg anvender Plastic Padding polyester spartelmasse - noget grønt
stads, hvor der er blandet glasfibergranulat i polyester.
Hærderen er noget gult stads i en tube - her anvendes også 1-2%.
Efter tørring files overfladen ned med metalfilen og der finpudses med
sandpapir, evt. med en rystepudser.
Så sender man pragtstykket til maleren, og så er kåben som ny.
Hvis det er små skader, hvor polyesteren ikke trækker gennem kåben kan
man reparere så fint at maleren kan spares.
Til store skader køber man glasfibermåtte og polyester på et
bådeværft.
Små skader kan repareres med Plastic Padding glasfiber reperationskit.
Det består af et stykke måtte en dåse polyester og hærder.
PAS PÅ. Hærdetiden på Plasticpaddings produkter er væmmelig kort.
Ca. 1 time, så er det færdighærdet.
Pris ca. 150 kr pr rep. kit.
Jeg anvender (som tidligere skrevet) Plastic Padding glasfiber
spartelmasse (ca. 100 kr pr dåse) og der er hærdetiden endnu mere
nasty - ca. 10 min. så kan der ikke moduleres på det mere.
--
Med venlig hilsen
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)