|
| Kommentar Fra : fame |
Dato : 25-05-05 23:07 |
| | |
| Accepteret svar Fra : BjarneD | Modtaget 110 point Dato : 25-05-05 23:14 |
|
Swedol er ikke noget for dig for du har tilsyneladende en bil der er i orden.
Der er mange der har oplevet hvad de betragter som en positiv effekt fordi Swedol angiveligt skulle lægge en hinde omkring de bevægelige dele så de støjer mindre.
Nogen kalder det humbug og andre kalder det et mirakel - jeg advarer mod, at bruge det på en god motor for det den skal have er god olie og original oliefilter og skiftet oftere hvis man kører lidt eller bilen arbejder hårdt.
| |
| Kommentar Fra : Gambrinus |
Dato : 25-05-05 23:46 |
|
Nååå...
Der er en seriøs tråd
>Bjarne
Det der jeg skrev omkring teflon, cylindervægge og koldstart.
Har det noget på sig eller er jeg blevet bildt noget ind ?
Gambrinus
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 25-05-05 23:47 |
|
Jeg har i tidens løb hørt gode argumenter imod Swedol og et af de stærkeste er, at hvis det ville gavne enmotor at fylde oliekanaler, lejer, oliepumpe og stempler med teflon og andre spændende materialer så ville de store producenter nok have købt patentet for længst.
Hvis slitagen er så stor, at der er plads til lidt "klister" hist og her så kan det nok umiddelbart gavne ved at mindske olieforbrug og diverse klirren og klapren og det samme gælder fede olier der ikke kan rense sod og spildprodukter fra.
De nye olier tåler varmen bedre og så er de ekstremt selvrensende så olien er renere meget længere, altså forudsat man skifter oliefiltret og vel at mærke med et der kan filtrere ordentligt.
FDM har lige testet bl. a. oliefiltre hvor det er tydeligt at se forskellen på de billige og de originale.
| |
| Kommentar Fra : Gambrinus |
Dato : 25-05-05 23:48 |
| | |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 25-05-05 23:52 |
|
Gambrinus, det er et svært spørgsmål for der er ingen tvivl om at teflon og andre fyldstoffer vil dæmpe lydene i en slidt motor og vil sikkert reducere olieforbruget, men som jeg forstår det er det også en destruktiv livsforlænger.
Hvis man tænker på hvordan en motor virker og hvor vigtig smøreevne er så lyder teflon ikke som en god idé på en motor der bare er slidt, men i orden.
Jeg hørte engang om en LandRover kører der proppede bananer i bagtøjet fordi olien var rendt ud og jeg kan godt garantere for at det var bedre end ingenting, men det har ikke set godt ud.
| |
| Kommentar Fra : Gambrinus |
Dato : 25-05-05 23:56 |
|
Den der med bananer har jeg hørt.
Bare på den måde, at man brugte det, når man skulle sælge en skrotbunke.
Gambrinus
| |
| Kommentar Fra : Gambrinus |
Dato : 26-05-05 00:10 |
|
Det skal lige siges, at den der motor jeg brændte af, VAR en gammel motor og ekspertisen mente, at Swedolen havde løsnet div. aflejringer omkring stempelringene
og derfor bare havde fremskudt en nedsmeltning.
Gambrinus
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 26-05-05 00:13 |
|
Jeg har en gang læst om langtidstest af Swedol.
Rigtigt var det, at i mange tilfælde forbedrede det mod mislyde, formindskede olieforbruget og nedsatte brændstofforbrug. På nogen kunne man dog ikke spore forandring.
Men virkningen holdt ikke længe.lidt forskelligt efter hvilken bil det var. Det længste var vist to måneder
Og et eller andet sted har jeg på skrift, hvor det er testet på motorcykler, med samme tvivlsomme resultat.
Men jeg kender så et par tilfælde hvor motoren simpelthen stod af, kort tid efter påfyldning af Swedol.
Og som Bjarne rigtigt skrev et sted, at såfremt der er garanti på bilen, bortfalder denne ved at fylde Swedol eller andre additiver på motoren. Og det burde give en indikation af, at det ikke er videre hensigtsmæssigt, for hvis det var så godt, ville fabrikanterne af bilerne da kunbifalde hvis folk gjorde det bedste for deres motor
Jeg ville aldrig selv hælde det på en motor, sådan en gang "husmands-teflonbelægning"
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 26-05-05 00:15 |
|
Den tror jeg dog ikke på Gambrinus. Hvis du fjerner sodaflejringer vil du få en særdeles effektiv smøring af cylindrene med stort olieforbrug, oseri og startvanskeligheder.
Derfor er der ingen tvivl om, at den renseeffekt der i Swedol kan fremme en snarlig død og tilhængerne vil nok mene at du skulle have brugt det noget før. Who knows?
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 26-05-05 00:17 |
| | |
| Kommentar Fra : Gambrinus |
Dato : 26-05-05 00:17 |
|
Jep, Dova
Ved min motor varede præcis 63,7 km.
Gambrinus
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 26-05-05 00:19 |
| | |
| Kommentar Fra : Gambrinus |
Dato : 26-05-05 00:30 |
|
Tjaaa.. jeg lagde røgslør ud på motorvejen.
Det var stempelringene på den ene cylinder, der var "kændret" da Swedolen fjernede koksaflejringerne, der holdt dem på plads.
Jeg fik købt en motor hos en hugger, baksede med at få den lagt i, men da bagbroen faldt sammen et halvt år efter (Det var nok ikke Swedolen), syntes jeg ligesom, at det var på tide at se mig om efter en anden bil.
På den anden side :
Jeg havde to passagerer i den gamle Sud.
Ham sendte vi efter hjælp, så hun og jeg sad i grøften ved motorvejen.
Desværre kom han ALT for hurtigt tilbage.
Gambrinus
| |
| Kommentar Fra : Gambrinus |
Dato : 26-05-05 00:38 |
|
Jep
Det er altid spændende at køre Alfa.
Gambrinus
| |
| Kommentar Fra : Gambrinus |
Dato : 26-05-05 00:48 |
|
Jeg ved ikke om du har fuldt med i de andre spørgsmål.
Men "Den Røde Baronesse" er en ældre dame fra 1983.
Hendes pigenavn er Alfa Sprint Veloce.
Hun har været totalt pillet skilt ad og er blevet koldgalvaniseret.
Sååå.. hun skulle gerne ha’ mange år endnu.
Selvom hun selvfølgelig har sine nykker.
Hellere skubbe en Alfa end køre en Opel !
Gambrinus
| |
| Kommentar Fra : Gambrinus |
Dato : 26-05-05 00:50 |
|
Det er forresten den 3. Alfa jeg har.
Jeg bliver aldrig klogere.
Gambrinus
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 26-05-05 00:52 |
|
Lækkert!
Og nu skal du ikkekomme for godt i gang over for en der kører i en koreaner med Opel motor, som i øvrigt er den hurtigste bil jeg har ejet, men jeg har prøvet meget engelsk fuldblod.
| |
| Kommentar Fra : CLAN |
Dato : 26-05-05 07:34 |
|
Hejsa
BjarneD... ak ja kært barn har mange navne Opel, Daewoo og Chevrolet
Min bedre 1/2-del har en "Lanos 1.6 GT" med 106 hk, el-ruder, spejle og jeg skal ellers gi' dig. Prisen for ny var dengang 138K... så ja, Koreanerne har fået sig et godt "Opel" produkt, og vil dele det med os andre til en rimelig pris. Afløseren for Lanos hedder Lacetti (men det ved du helt sikkert).
Nå det var PTFE olie I var i gang med... her er så lidt skamrosning af den type olie. Her er en enkelt (måske ukendt) på Dansk http://www.qmi.dk/html/presse2.html men i USA er der meget mere om emnet, p.t. sidder jeg bag en mere eller mindre "låst" computer men se evt. http://www.google.dk/search?hl=da&q=advantages+by+PTFE+oil&btnG=S%C3%B8g&meta=
Ellers er jeg ret enig med BjarneD's udtalelser, og ville da også selv, kun benytte produktet som en "sidste løsning".
Hygge...
Søren (på jobbet)
| |
| Kommentar Fra : Gambrinus |
Dato : 26-05-05 09:42 |
|
Undskyld, jeg troede det der med at en Opel kunne køre 73.000 km. var en joke.
Der må da mindst være et 0 for meget.
Gambrinus
| |
| Kommentar Fra : Gambrinus |
Dato : 26-05-05 09:55 |
|
Kom du bare !
(Hvis du kan indhente mig i en Corsa)
Gambrinus
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 26-05-05 10:36 |
|
Jeg skubber ikke og ja CLAN jeg tror næsten jeg ved hvad en Lacetti er (du har måske nydt den når jeg er ude på "næsetippen"):
http://www.bjarne-d.dk/daewoo.htm
De skal ikke have "svedeolie"!
| |
| Kommentar Fra : CLAN |
Dato : 26-05-05 10:47 |
| | |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 26-05-05 10:59 |
|
Citat Jeg må indrømme, at jeg selv af vanvare kom til at købe en Corsa engang |
Det skal du ikke være ked af Gambrinus. Det er menneskeligt at fejle.
Ved du hvad min mand præsterede at komme hjem med tilbage i 1978?
En Citroen 2CV, også kendt som Christiania-tank, Studenter-Jaguar m.m
Da chokket havde lagt sig (han var ellers Volvo Amazone.fanatiker på det tidspunkt), skulle vi jo ud og teste "dyret":
90 km/t i medvind på lige vej, og i nærheden af de 95 ned ad bakke. (Opad er ikke noget at skrive om)
Sæderne var sådan noget spinkelt stålrørs-noget, som lige kunne klipses af (sad i beslag der lignede dem til ophæng af haveredskaber) så man behøvede sådan set ikke ekstra stole med på fisketuren Og man behøvede heller ikke være bange for at beslagene ikke holdt under kørsel, for bunden var så rådden, at bundpladen vippede op ved igangsætning (pas på ikke at tabe træskoene under kørsel) og således mindskede belastningen på sædebeslagene.
Samme fisketur afstedkom en revne i kalechen på "Jaguaren" da fiskestangen gik lige igennem denne, og det medførte desværre, at en dag, op ad en bakke og i blæsevejr: Vinden kom ind i bilen og Ritscjjj.......Farvel kaleche.
Og gearene, det her "pilot-gear", som når det var slidt, gjorde at man, efter at have parkeret med snuden inde mod købmandens Berberishæk, måtte forcere denne med hakkende igangsætning i 4. gear fordi det var det eneste gear bilen gad gå i lige den dag
En positiv ting var der dog at sige.......Den var sgu billig i benzin.
Fra Silkeborg - Allingåbro og retur for 20 kroner, dengang i 78.
Men heldigvis blev bekendtskabet med Jaguaren kun af kort varighed
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : Gambrinus |
Dato : 26-05-05 11:31 |
|
Har en veninde der lige har pensioneret en 2CV.
Hun har det IKKE godt lige nu.
(Krisepsykolog)
Læste forresten, at da 2CV kom frem, var passagersæde, bagsæde, speedometer og sådan nogle overflødige ting ekstratilbehør.
Gambrinus
| |
| Godkendelse af svar Fra : hansen9 |
Dato : 26-05-05 11:54 |
|
Tak for svaret BjarneD.
Tak til Bjarne for de saglige indlæg - og også til jer andre her i tråden.
| |
| Kommentar Fra : Gambrinus |
Dato : 26-05-05 11:57 |
|
ØV, nu havde jeg lige fået snakket mig varm
Gambrinus
Hov apropos en vis person.
Kan man bruge svampe istedet for bananer ?
| |
| Kommentar Fra : ds23 |
Dato : 26-05-05 23:45 |
|
Hej til alle .
Tak for invitationen Gambrinus...
Skal på anden cumpt.
kommer på i morgen
/steen b.
| |
| Kommentar Fra : allan2712 |
Dato : 03-07-07 16:34 |
|
Min kammerat har en gammel mercedes der har gået mellem 1 og 2 mil. Km og havde et olieforbrug på 5 Ltr på 1000 km. han skiftede til Petro Canada efter 3 oliskift var olieforbruget 2-3 mm på oliepinden på 1000 km og tophastigheden var gået fra 160 km til 185.
Prøv at se www.absvejs.dk Petro Canada
| |
| Kommentar Fra : sandorff |
Dato : 22-09-11 10:54 |
|
Jeg er den glade ejer af en Peugeot 406 (aarrh jeg hader at stave til Pegøjt) fra 2000 det er en 1,8 benzin. Da den havde gået ca 350.000 km var den træt i koderne og havde ikke energi til at overhale eller andre kraft præstationer. Kørsel med trailer var en pine, for jeg skulle være forberedt på at blive overhalet af cyklister ( ja lettere overdrevet). Motoren klaprede og hvæsede og vi havde i al mindelig hed besluttet os til at skifte bil. Så kom jjeg i tanke om swedol, og tænkte at det jo alligevel var farvel til bilen, så hvorfor ikke se om det virker.
Stor var min glæde da jeg efter ca 500 km opdagede at motoren ikke støjede mere og den langsomt fik noget af sin gamle form tilbage. ikke at den kører som en ny bil, men den klarer nu ganske uden problemer overhalinger, kørsel med trailer og kørsel med fuldt læsset bil fra Tyskland
. Bilen har nu kørt 418,000 km og planerne om at skifte den er lagt på hylden, nu er der gået sport i at se hvor langt den kører. Jeg kommer swedol i hvert andet olieskift og det har jeg tænkt mig at blive ved med til den ikke kan mere. Jeg tror at resten af bilen giver op før motoren.
Ups først nu ser jeg hvor gammel tråden er
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|