/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Spark advancer? Tomgang? Luftskrue?
Fra : MrWhite
Vist : 582 gange
100 point
Dato : 16-05-05 12:31

Hvad er den danske betegnelse for 'spark advancer`'? Og hvad gør den?
Jeg har justeret platiner og kigget lidt på den her dims som sidder inde bag ved på min Honda CB500Twin '76. Den benytter centrifugalkraft kan jeg se, og de to fjedre som holder igen ser lidt slappe ud, hvordan kan det komme til udtryk?
Jeg har nemlig gevaldige problemer med at får den til at gå jævnt ved lave omdrejninger, den dør efter et stykke tid, og vil egentlig helst ikke under 2000 rpm. Nu har jeg ellers lige bøvlet med at renovere begge karburatorer, inkl. luftskruer, men det har stadig ingen effekt at dreje på dem. Omdrejningerne skulle ellers stige når de skrues ind, og blandingen bliver tyndere, men næhh nej!

Mvh Morten Lundsby Jensen
CB500T (som snart skal til at opføre sig ordentligt!

 
 
Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 16-05-05 13:32

Spark advancer, er en indstilling så man kan få en tidligere gnist, altså flere mm før stempelet når overste dødpunkt.
Det er det samme som at flytte tændingen, og var mest brugt førhen, når man ikke kunne få det oktantal som motoren var beregnet til.
Hvis den er stillet for kraftigt til en af siderne, kan fjederne se slappe ud, og tomgangen blive svær at justere.
At stille 2 karburatorer til at give den samme mængde/blanding ved tomgang og lave omdrejninger, kræver normalt et vaccummeter som motorcykelmekanikere har. Det er et spørgsmål hvor meget den enkelte karburator skal have løftet sit gasspjæld, og i mangel af vaccummeter kan man hvis man er dygtig, lytte sig frem til den samme lyd, ved at holde en slange fra øret og skiftevis ind på "samme" sted i karburatorenes indsugning (Uden luftfilter)
Men når begge spjæld er fuld løftede ved bundgas, har denne indstilling ikke nogen værdi, men kun ved lavere hastigheder og tomgang.
Tændingsindstilling er ikke som i gamle dage, hvor 2 mærker bare skulle stå ud for hinanden, men udføres nu ved bestemte omdrejningstal, feks. 4000 omdr/min så der også tages hensyn til fjederne mm.
Fjederne har jo den funktion at de holder igen på vaccumreguleringen.
Reguleringen består af 2 ting, en vaccumregulering og en svingklodsregulering.
Hvis der opstår meget vaccum i karburatoren så suger slangen fra karburatoren kraftig i vaccumdåsen, som drejer hele tændingen til en ny stilling.
Ligeledes vil mange omdrejninger svinge de underliggende svingklodser langt ud, det får dem til at dreje tændingen så gnisten kommer tidligere (Flere mm før top), da explotionen er en hvis tid om at forplante sig, og derfor skal antændes før.
Det er rigtigt at hvis karburatorenes små huller er blæst rene (Specielt forbi luftskruen) og tomgangsdysen ellers er ren, så skulle tomgangen blive højere ved en indskruning.
Luftskruerne skal stå 1 1/2 omgang ude ved grundjustering, og finjusteres så til den hurtigste tomgang (Med en samtidig justering/fastholdelse af tomgangshastigheden, ved at justere tomgangsskruerne)
Hvis det så derefter kniber lidt med at tage gassen, så skal luftskruerne 1/4 omg. ud.
VH Palle Hansen


Godkendelse af svar
Fra : MrWhite


Dato : 02-06-05 21:53

Tak for svaret pallebhansen. Det gjorde mig klogere, og jeg har prøvet at give din forklaring videre til cyklen, men den soder bare videre.
                        

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177555
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408859
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste