|
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 15-05-05 18:20 |
|
Prøv med at afbalancere forhjulene , og få dem til at tjekke kassen på hjulene om den skulle være røget på et eller begge hjulene.
alimak
| |
| Kommentar Fra : binky |
Dato : 15-05-05 18:23 |
|
Hej alimak
Hvad mener du med at tjekke kassen på hjulen?
mvh
binky
| |
| Kommentar Fra : binky |
Dato : 15-05-05 18:24 |
|
Undskyld hjulene
mvh
binky
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 15-05-05 20:24 |
|
Det kan være et ødelagt dæk hvor "kassen" er beskadiget, som alimak skriver.
Kassen kaldes den opbygning af lærred og metaltråd som skal sørge for at dækket beholder sin facon.
Og så hjælper det ikke at afbalancere.
jeg hørte om en der har oplevet det samme problem med en ny Opel Ascona engang.
men det viste sig slet ikke at have noget med dæk eller styretøj at gøre.
Efter mange forgæves forsøg, fandt de hos FDM ud af, at det var generatoren på bilen der kom så meget ud af balance ved 80-90 km/t at bilen rystede i styretøjet.
Nå, det var et sidespring, men ud over dæk, kan problemet også skyldes en defekt støddæmper.
Men højst sandsynligvis et dæk der er skævt.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 15-05-05 20:28 |
|
Jeg kommer til at tænke på, det kan faktisk også være kardanen. (selv om den er baghjulstrukket)
hvis den er ude af balance /slidt, vil det også vise sig som rystelser ved bestemte hastigheder.
Kan I høre nogen mislyde når den gør det? (noget der runger eller "dunker")
Og er I helt sikre på, at det kommer fra forhjulene?
| |
| Accepteret svar Fra : reiffenstein | Modtaget 200 point Dato : 15-05-05 22:47 |
|
hej binky
Den fejl du omtaler har sansynligvis sin oprindelse et sted man i første omgang ikke hæfter sig ved, men jeg har
før oplevet noget lignende bl.a. på Scorpio, som jo har samme opbygning af ophæng, det er jo også kendt at ford
modeller som sierra og Scorpio er følsomme og let kommer til at ryste i rattet. Rystelserne opstod på en længere tur
alså efter mange km. kørsel. Derfor er jeg overbevist om at bremserne hænger på det ene forhjul, du skriver jo også
at den trækker til den ene side, efter mange km kørsel er bremseskive , forhjulsnav samt fælg blevet påvirket af var-
men, altså så meget at det kan mærkes på rattet. Den Scorpio, hvor jeg var udsat for det, begyndte at ryste efter
få km. på motorvejen, og det var temmelig meget, den fik så monteret andre calibere, og det løste problemet. Kan
du ikke prøve at løfte forenden og undersøge om hjulene drejer let, og altså om det ene går lettere end det andet.
Reiffenstein.
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 16-05-05 00:29 |
|
Altså Rysten skyldes tit Afbalancering som mange også skriver Men at den trækker til den ene side kan også udover en hjulkassefejl eller bremser også i høj grad skyldes at den skal spores hvilket er spidsningen af hjulene indad foran Hvis det skyldes det kan det ses på dækkene så slides de skævt feks. på yderste del af slidbanen Der skal ikke mere end en kraftig påkørsel af en kantsten til for at få en bil ud at sporing Men det er også ganske enkelt at justerer
Mvh Sune
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 16-05-05 00:32 |
|
Ps.Skulle den hænge i bremserne og lige kommer fra syn ?? næppe det kan de jo se på deres bremsestand.
Mvh Sune
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 16-05-05 00:33 |
|
Og så er der jo også lige dæktryk er det kontrolleret ?? det kan jo også få den til at trække
Mvh sune
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 16-05-05 01:00 |
|
Bilen kan trække til den ene side af forskellige årsager:
For lidt luft i et hjul,et defekt dæk, bremser der hænger, forkert sporing og p.g.a. defekt bærekugle eller styrekugle.
og måske et par ting mere som jeg ikke lige kan komme i tanke om.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : olarsen |
Dato : 16-05-05 01:17 |
|
Jeg har som mangeårigt medlem af FDM altid fået dem til at tjekke de brugte biler jeg har købt gennem tiden, som regel fandt de lidt, som så er blevet udbedret for sælgers regning. Hvis man køber brugt bil, især ældre modeller (>10 år) så kan man ikke forvente at det er en fejlfri bil, at den er nysynet er overhovedet ikke nogen garanti for noget som helst, kun at den på det sikkerhedsmæssige var i orden da den forlod sysnhallen. Man skiller jo ikke noget ad for at se om der er slidte dele, det tager vel omkring 10 min at syne en bil og hvad kan man forlange af det? FDM bruger noget længere tid og afslutter med en køretur (hvis det er et brugtvognseftersyn). Jeg hører ofte om brugtbilkøbere som er kommet i problemer med deres 'nye' brugte bil, som oftest ting som kunne ha' været rettet for sælgers regning. Dette hjælper jo så desværre ikke dig lige her og nu, men hvis du meldte dig ind i FDM (lod mig gøre det ) så kunne du jo få din bil set grundigt efter i sømmene . . . hvis du tør!
vh ole
| |
|
Jeg havde samme problem på min sierra 92,her fjernede jeg blot plastic hjulkapslen og rystelserne forsvandt,det var på forhjulene..
Mvh Alex
| |
|
Det er helt klart forhjulene der skal afbalanceres eller navkapslerne der skal fjernes.
Havde det været at rattet rystede over 100kmt var det baghjulene der skulle afbalanceres.
| |
| Kommentar Fra : olarsen |
Dato : 27-05-05 08:09 |
|
Hvor har du alt et sludder fra rubberduck1 ??
vh ol
| |
|
Til olarsen
Det fik jeg at vide af en der har arbejdet i et dækcenter i over 20 år, det virker, prøv selv...
MVH. rubberduck1
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 27-05-05 23:32 |
|
Hallo Binky Er du der ???
Mvh Sune
| |
| Godkendelse af svar Fra : binky |
Dato : 03-07-05 16:22 |
|
Tak for svaret reiffenstein.
Jeg tror, du er inde på noget af det rigtige. Faktisk har det ene forhjul pebet meget, så det skal nok passe med, at bremsen hænger. Vi vil prøve at gå ud fra det.
mvh
binky
| |
| Kommentar Fra : binky |
Dato : 03-07-05 16:23 |
|
Undskyld det sene svar, har været på sygehuset.
mvh
binky
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|