Aluminiumssvejsning:
Gas og Iltsvejsning i aluminium er noget mange anser for at være næsten umuligt. Men nogle dele i sprøjtestøbte aluminium har så højt et zink indhold at der ikke er andet der dur.
Førhend var trådene lavet så deres smeltepunkt var så tæt på aluminiumens, at det kun var for specialister.
Men i dag har vi alminiumstråde der er specielt udviklet til reparation. Og har et smeltepunkt der er mere end 200-300 gr. under aluminiumens smeltepunkt. Det gør det muligt for selv uerfarne svejser at lave reparationer. Men stadigvæk skal der der noget øvelse til.
Elektrodesvejsning.
Vil altid kun være en nødløsning, og den kræver at man er god til at svejse.
Tig. Svejsning.
er en proces hvor det er muligt at have fuld kontrol over smeltebadet fra start til slut, fordelene er at man har meget mindre varme i emnet ind ved gas og ilt.
Svejsningen bliver pæn glat og som regel det ikke at det er nødvendigt at slibe svejsningen væk. se bare cykler og motorcykler der er svejsningen ikke slebet. Men til motorblokke og cylinder etc. skal der bruges den rigtige tilsatstråd.
Mig. Svejsning.
Fordelene er at der er den svejseproces hvor der kommer mindst varme i aluminiumen. Og er for det meste brugt i produktionssvejsning. Hvor man kender legeringen der skal svejses.
Ulempen er at de første 10 mm man svejser er svejsningen porøs og ikke optimal.
Kan ikke anbefales.
Der er mange der har købt en flaske argon og en rulle alutråd. Og jeg kender ikke nogen der er særlig benovet over hvordan svejsningerne bliver, både udsende og styrke er i bund.
Det kræver for det første at det er en industrimaskine man har, før der bliver et bruligt resultat.
Der imod de nye mig. svejser man har i dag har meget bedre egenskaber men så snakker vi også maskiner til 80.000 og der over.
Hvem har råd til det, hvis man ikke har en produktion.
Reparation.
Mine erfaringer ang svejsemaskiner. Gas og ilt er brugbart men kræver en del øvelse, Men kan man Svejse med Gas og ilt er der ikke lang vej til at kunne svejse med tig. men for begge metoder kræver en del øvelse. Samtidig er der kun lavet reparationssvejsetråd til gas og ilt samt Tig. svejsning
Hjælp til dem der har udstyret.
Ved gas og iltsvejsning er der nogle triks der kan gøre det nemmer, Når du har tændt din gasbrænder så luk for ilten og svært så emnet til med den sod der kommer fra brænderen, soden forsvinder ved 360 gr. Der efter kommer du flush på det område du skal svejse, når flusen bliver flydene tilsætter du så aluminiumstråden, når du ser din tråd flyde har du den rette temperatur.
Er der flere spørgsmål er i velkommen til at kontakte mig.
Mvh. Allan
tlf. 22 46 31 31
ab@absvejs.dk
www.absvejs.dk
Nogen vil nok kalde det skjult reklame men den tid jeg bruger på det her overstiger det jeg tjener på det her arbejde,
men det er lysten til at hjælpe andre, fordi jeg til dagligt får dele ind som man er begyndt på, uden at man ved hvad man laver.
Ærgeligt for det koster mange gange mere at rede noget som er påbegyndt forkert.