|
| Kommentar Fra : pims |
Dato : 10-04-05 11:52 |
|
Det lyder mærkligt, normalt bliver de efterspændt efter de er kommet op i driftstemperatur og så færdigt. Men hvis det virkelig er tilfældet, syntes jeg du skal køre ned på et andet værksted og få dem til at gøre det. Det kan ikke tage mange minutter.
Hilsen Pims
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 10-04-05 14:15 |
|
Ved du hvad Bragesvej.
Et topstykke på en Golf skulle helst ikke efterspændes.
Det spændes ved montering med strækbolte og i det rigtige moment, og det er vigtigt, at der bruges en pålidelig momentnøgle, og at boltene spændes i den rigtige rækkefølge.
Det med a´t efterspænde er noget man brugte på gamle traktorer og måske gamle bilmotorer, men et lille alu-topstykke
på en Golf, kan både blive skævt og pakningen defekt hvis det ikke er spændt rigtigt fra begyndelsen.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : Bragesvej |
Dato : 10-04-05 14:41 |
|
Hade han ikke efterspænt den efter forskrifterne første gang, mon så den kørte i nu ...
Dova, du siger alu ikke skal efterspændes, men det gør du jo med alu fælge?
| |
| Accepteret svar Fra : BjarneD | Modtaget 50 point Dato : 10-04-05 14:42 |
|
Selvfølgelig skal det spændes rigtigt fra begyndelsen, men man kan altså opleve at tingene sætter sig efter opvarmning og efterspænding foregår ved, at man løsner boltene og spænder dem i moment igen en ad gangen i et mønster hvor man starter i midten og nærmest flader topstykket ud (billedlig talt).
Nu er aluminiums topstykker ikke noget nyt, selv den Mercedes 1958 jeg havde engang havde alu-top.
Jeg betragter planen om efterspænding som tegn på, at det er en RIGTIG mekaniker der udfører arbejdet og ikke en eller anden selvlært.
Den Golf der er tale om her er jo ikke nyeste model så den skal selvfølgelig have en ordentlig behandling så den holde rigtigt længe.
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 10-04-05 14:45 |
|
Nu skrev jeg mens du kom med din kommentar Bragesvej, men det blev min kommentar jo ikke mindre aktuel af.
Dova har misforstået det med efterspænding, stol du trygt på din mekaniker.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 10-04-05 16:32 |
|
Der står tydeligt i forskrifterne fra VW, vedrørende montering af topstykke, at det ikke skal efterspændes.
Dem fik jeg som udskrift fra et VW-værksted for nogen år siden.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 10-04-05 16:34 |
|
Lidt uden for spørgsmål:
Bjarne
Hvilken Mercedes fra 58 har du haft med alu-top???
Alle de Mercedes modeller jeg kender, kørte med støbejernstop indtil 1986
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : pabloj |
Dato : 10-04-05 17:45 |
|
Man kan da ikke løsne en strækbolt og spænde den igen!
Jes
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 10-04-05 18:16 |
|
Nej pabloj, netop ikke.
Og derfor efterspænder man ikke toppen på sådan en.
Den skal spændes som den skal ved montering, med det rigtige moment.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 10-04-05 20:03 |
|
I fatter ikke hvad der tales om, men det undrer ikke.
Mercedes 220S 6cyl og der kender du åbenbart heller ikke det hele.Det må være dejligt at tro, at man ved alt, eller er det.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 10-04-05 21:20 |
|
Nåh, Bjarne
En Ponton model.
Ja den kender jeg ikke den 6.cylindrede, kun 180-eren, og den har ikke alu-top
| |
| Godkendelse af svar Fra : Bragesvej |
Dato : 13-04-05 09:02 |
| | |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 13-04-05 09:37 |
|
Selv Tak!
Nu har du (vi) nok forarget gør det selv mekanikeren Bragesvej, men så kan vi da lige sætte en anvisning på:
Tilspænding af topstykke Golf GTD:
10 4 2 6 8
7 5 1 3 9
1. trin: 40 Nm nye olierede bolte
2. trin: 60 Nm
3. trin: Spændes 180 grader
4. trin: Varmkøres
5. trin: Spændes 90 grader
6. trin: Efter 1000 km tilspændes 90 grader igen.
Det er lidt anderledes end min metode med, at løsne, men det var heller ikke en anvisning til Golf, men en anvisning på godt mekanikerhåndværk.
På min gode ven og fhv. kollegas autoværksted der laver alle mærker har de manualer og anvisninger til alle biler ( på EDB) og det er anvisninger der opdateres løbende da bilimportørerne har forpligtiget sig til at videregive oplysningerne til de firmaer, der distribuerer den slags.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|