/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Golf 2 problemer
Fra : AlexBJeppesen
Vist : 1181 gange
50 point
Dato : 24-02-05 13:21

Så er der begyndt at komme klunk lyde i føresiden,osse når jeg drejer skarpt kommer der gurgle lyder(når bil kører),iøvrigt føles det som om forhjulet går lidt ud af kurs ved opgasning,samtidig går der osse lidt tid før trækakslen tager fat når man er oppe i fart(hvis man gaaser op og ned)der er ikke slør i lejet,jeg er næsten sikker på det er det der kaldes et knokleled(ydderste del af trækaksel før nav?????)hvad siger i????
Er denne del besværlig at skifte?
Samtidig har bilen osse svært ved at kende forskel på 1ste gear 3gear og bakgear,iøvrigt kan gearstangen hives op og ned,ser ud som om kugle i bunden er gået i stykker???kan dette løses med et rep sæt til gearstangen?????
MVh Alex


 
 
Kommentar
Fra : AlexBJeppesen


Dato : 24-02-05 13:22

Skal måske lige tilføje styrbolte og bærekugler er skiftet


Kommentar
Fra : dova


Dato : 24-02-05 13:46

Klunklydene når du kører, skyldes en bærekugle, og gurglelyden når du drejer, er ganske rigtigt kardanledet.
Og det må¨være meget slidt når du kan mærke hjulet slører og den ligesom ikke tager fat, så det må du ikke vente særlig længe med at få ordnet.

Det er ikke svært at skifte, og koster ikke så forfærdeligt meget.

Du kan købe sådan et reparationssæt med de arme og nylonbøsninger der skal bruges ved gearskifterne.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova


Dato : 24-02-05 13:49

Ja, okay, nu skriver du, at bærekuglen er skiftet, men prøv at hæve bilen op og rok med hjulet (tag ved foroven og forneden på dækket og rok ud og ind) Hvis der er slup/slør, dur bærekuglen ikke.

Men hvis den gør (dur altså), kan det også skyldes et topleje ved støddæmperen.


mvh dova


Kommentar
Fra : pabloj


Dato : 24-02-05 15:56

Jeg er sikker på at det er det homokinetiske led (det led der sidder på trækakslen) der er defekt.
Hvis du nu som dova skriver løfter bilen op, så prøv også at rykke hjulet frem og tilbage. Hold øje med leddet, der må ikke være slup.

Jes

Kommentar
Fra : dova


Dato : 24-02-05 18:28

Jamen pabloj, det er også det man kalder kardanledet eller knokleledet.

mvh dova

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen


Dato : 24-02-05 19:20

når bilen strå på jorden har jeg slup i forhjulet,hvis jeg tager fat i hjulet under skærmkanten og rykker ud af,det er fjederbenet der bevæger sig ,faktisk føtes det som om hjulet ikke var fastspændt ordentligt,men det var det...
Hvad siger det jer???tror det er tårnlejet????


Kommentar
Fra : dova


Dato : 24-02-05 22:14

Ja, det som jeg kaldte toplejet.
Det lyder meget sandsynligt at det kan være det, men tror også stadig, at kardanledet er defekt, det er det der giver den sjove lyd når du drejer.

mvh dova

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 25-02-05 00:47

Du bør ikke køre én mter længere før du får den repareret. Når det homokinetiske led snakker, som du beskriver det, risikerer du at alle kuglerne kommer drønende ud næste gang du tager et skarpt sving, og så trækker den ikke længere.

H-J

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen


Dato : 25-02-05 07:26

Når så var jeg lige ude for at gennemtjekke problemet,når bilen ikke er løftet fra vejen kunne jeg rykke hjulet ind og ud hvis jeg tog fat i det mellem skærmkant og hjul,det var ligesom det ikke var spændt ordentligt fast(det var det altså),når jeg løftede bilen op kunne jeg gøre det samme,dog var der ikke slør i bærekuglen nedderst,derimod rykkede hele fjederbenet sig 1-2cm frem og tilbage,samtidig tog jeg plasticktoppen af over dæmperen,og kunne konstatere at hele gummibøsningen gav sig deroppe,klunklydene ved ind og udkobling kommer osse deroppe fra(fjederben ligger og slår i mod tårnet)min konstatering må være tårnlejet der er kaput????Jeg går udfra at hele dæmperen skal afmonteres og fjeder skal ud af skålen???
Mvh


Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 25-02-05 10:52

Ja, tårn/toplejet er kaput, og mon ikke selve fjederkonsollen/skålen er defekt også, når fjederbenet er så løst.
Det er en meget almindelig fejl.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : AlexBJeppesen


Dato : 25-02-05 19:21

Tak for svaret dova.
                        

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste