Her til morgen blev den så helt galt.
Jeg lavede en kraftig acceleration, ved en overhaling. Nålen gik lige fra 90graden og ned i den blå felt, hvor den blev.
Når jeg koblede ud, uanset hastighed (kold luft igennem systemet) kom måleren meget langsomt op på plads igen.
Nålen falder lige så langsomt, det tager ca. 5 sek før nålen går ned, når man jogger på speederen.
Kører man 120, og kobler ud og giver gas, kører omdrejningerne op sker der ikke noget med temperaturen.
Den er kun når hastigheden øges.
Normalt når motoren er varm, flytter min temp måler sig ikke ud af flækken om der køres 90km/h eller 180km/h eller ved stærk acceleration, dog lå den lidt lavere for nogle år siden da der var -14grader, men det var kun 2 grader lavere end normalt.
Der er kølervæske nok på, men væsken har kørt 200.000km
Men som den opfører sig nu er det vel termostaten som er gået sig en tur, men blev blot værre idag, da den nu slet ikke lukker til igen, men er åben hele tiden, så den køler.
Det kunne vel også være min kølervæske som er slidt, hvilket betyder at kogepunktet ligger på 100 grader frem for 130 grader. Dette kan måske bevirke at kølervæsken koger når motoren arbejder hårdere og derved fordamper når den koger, det giver jo nogle sjove temperatur udsving, når dampen så fortætter sig igen, ved f.eks 99 grader. ??
Men jeg tror selv mest på termostaten ?
Så min egen løsning bliver nok at jeg køber en ny termostat, og får skyllet hele køler systemet igennem og skiftet kølervæske og termostat.
Jeg vil lige sige til dem som tvivler på Opels elsystemer at jeg har kørt 198.000 km i min Opel og kun haft den på værksted én gang for at skifte luftmængdeføleren. (bremser, olie m.m. er selvfølgelig vedligehold)
Skulle det være min termostat, kan jeg godt leve med at skulle skifte den efter 200.000 km, er der nogen som har erfaring med hvor mange km en termostat lever ???