|
| mazda 626, fejl i motorstyringen Fra : kendis | Vist : 2111 gange 200 point Dato : 27-12-04 15:38 |
|
Min 626 (1990, 2,0i,8V, 90 HK ) driver mig til vanvid. Den starter altid fint, men efter den er blevet varm opstår tit (oftest) en fejl som kommer og går. Der sker det, at den ikke kan tage gassen og tøver kraftigt, hvis speederen for hurtigt aktivers. Men accelererer man meget forsigtigt går det fint, men modsat får den kængurobenzin i tanken. Når fejlen er der, bliver tomgangsomdrejningstallet ustabilt og står og svinger et par hundrede omdringer under det indstillede. Hvis man er uforsigtig og ikke har mange omdrejninger under start fra stilstand, dør motoren og den, er meget svær at starte igen. Den starter herefter, hvis speederen holdes helt i bund og startmotoren arktiveres som normalt. Med speederen i bund starter den så med meget få omdrejninger og arbejder sig meget langsomt op (ca 20 sek) til der opsnås drejningsmoment og kørslen kan fortsættes.(med en ildelugtende udstødning). Fejlen har været der i over et år, jeg har ventet på at den skulle udartete sig til en konstant fejl som man kunne måle sig ud af.
Jeg har indstillet tændingen, udskiftet fordelerdæksel og rotor, tændrør og tændrørsledninger. luftfilter, føler i køler og vandtemperatur føler ved termostat, termostat, givet den en ventilrensekur uden succes. Men hvor ligger mon fejlen ?
(måske i en føler , dårlig forbindelse ,dårlig gummislange, motorstyrings-computer, men hvilken ?)
| |
| Kommentar Fra : pims |
Dato : 27-12-04 16:02 |
|
Jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed, men måske kunne der være tale om en defekt toppakning. Det tyder den svære genstart og den ildelugtene udstødning på.
Men da der er en del elektronik i, kan det ikke udelukkes at der er tale om en defekt indsprøjtningsføler eller lign. Det var ikke meget hjælp, men det bedste jeg kunne give dig indtil nu, held og lykke med det. Mvh. Pims
| |
| Kommentar Fra : pims |
Dato : 27-12-04 16:04 |
|
Til stilke, Hvis det er en 2,0i er det med indsprøjting.
| |
| Kommentar Fra : kendis |
Dato : 27-12-04 16:15 |
|
Ja, det er en i model med indsprøjtning. Hvis det er toppakningen ville problemet vel ikke komme og gå, på en kørsel er den efter 1/2 time måske ok, hvorefter fejlen kommer og senere forsvinder fejlen måske igen. foreløbig tak for svarene.
| |
| Accepteret svar Fra : Benjamin.Hansen | Modtaget 210 point Dato : 27-12-04 16:22 |
|
Jeg ville køre den til at Bosch testcenter og få sat en motortester på.
Som det lyder er der nok ikke tvivl om at den forsøger kompencere for nogle opluynsninger om benzin luft blandingsforhold eller at den har problemer med at styre tændingen i forhold til Vacum...
Men da både indsprøjtningen og Tændingen henter de mest vitale informationer fra vacumdelen er det nok her omkring der er fejl.
- Du kunne jo prøve at tage vacumslangen til tændingen fra og se hvordan den køre uden (kun for at se om det er et tændingsproblem)
Men en motortester er nok det bedste værktøj, da du derved også kan se hvordan den forbrænder det den får at leve af.
Held og lykke
mvh Benjamin
| |
| Kommentar Fra : kendis |
Dato : 27-12-04 16:47 |
|
hej Benjamin, jeg tror at du er inde på noget af det rigtige, men Mazda Horsens har oplyst mig om at motor-analysestikket er af en forholdvis simpel type, som de ikke kunne bruge til ret meget, men de ville manuelt teste de forskellige fejlmuligheder en af gangen, hvilket jeg kan forstille mig hurtigt løber op i pris, uden sikkerhed for at fejlen lige findes på det tidspunkt (det føler man jo at den sjældent gør ved den slags fejl)
| |
| Kommentar Fra : pims |
Dato : 27-12-04 16:56 |
|
Nej, det kan nok ikke være toppakningen efter det du beskriver, men topstykke og motorblok udvider sig i takt med varmen, og kunne måske trække falsk luft et eller andet sted, og derved skabe startbesvær, hvor den er 20 sek. om at tage omdrejninger. Men det er nok mest sandsynligt, at fejlen skal findes i det elektroniske system. Mvh. Pims
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 27-12-04 19:09 |
|
Tjek lambdasonden, det kan være den.
alimak
| |
| Godkendelse af svar Fra : kendis |
Dato : 21-01-05 21:22 |
|
Tak for svaret Benjamin.Hansen, men hvis en eller anden havde haft tilsvarende problem og lige kunne pege på årsagen var det jo dejligt
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|