/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
mazda 626, fejl i motorstyringen
Fra : kendis
Vist : 2111 gange
200 point
Dato : 27-12-04 15:38

Min 626 (1990, 2,0i,8V, 90 HK ) driver mig til vanvid. Den starter altid fint, men efter den er blevet varm opstår tit (oftest) en fejl som kommer og går. Der sker det, at den ikke kan tage gassen og tøver kraftigt, hvis speederen for hurtigt aktivers. Men accelererer man meget forsigtigt går det fint, men modsat får den kængurobenzin i tanken. Når fejlen er der, bliver tomgangsomdrejningstallet ustabilt og står og svinger et par hundrede omdringer under det indstillede. Hvis man er uforsigtig og ikke har mange omdrejninger under start fra stilstand, dør motoren og den, er meget svær at starte igen. Den starter herefter, hvis speederen holdes helt i bund og startmotoren arktiveres som normalt. Med speederen i bund starter den så med meget få omdrejninger og arbejder sig meget langsomt op (ca 20 sek) til der opsnås drejningsmoment og kørslen kan fortsættes.(med en ildelugtende udstødning). Fejlen har været der i over et år, jeg har ventet på at den skulle udartete sig til en konstant fejl som man kunne måle sig ud af.
Jeg har indstillet tændingen, udskiftet fordelerdæksel og rotor, tændrør og tændrørsledninger. luftfilter, føler i køler og vandtemperatur føler ved termostat, termostat, givet den en ventilrensekur uden succes. Men hvor ligger mon fejlen ?
(måske i en føler , dårlig forbindelse ,dårlig gummislange, motorstyrings-computer, men hvilken ?)


 
 
Kommentar
Fra : stilke


Dato : 27-12-04 15:54

Jeg kan kun se at det er en fejl i din chokertilstand, for en 90-model er da vist ikke med indsprøjtning,-er det? - men der kan måske være en vacuum styring til chokeren, som jeg ville undersøge lidt.

Kommentar
Fra : pims


Dato : 27-12-04 16:02

Jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed, men måske kunne der være tale om en defekt toppakning. Det tyder den svære genstart og den ildelugtene udstødning på.
Men da der er en del elektronik i, kan det ikke udelukkes at der er tale om en defekt indsprøjtningsføler eller lign. Det var ikke meget hjælp, men det bedste jeg kunne give dig indtil nu, held og lykke med det. Mvh. Pims

Kommentar
Fra : pims


Dato : 27-12-04 16:04

Til stilke, Hvis det er en 2,0i er det med indsprøjting.

Kommentar
Fra : kendis


Dato : 27-12-04 16:15

Ja, det er en i model med indsprøjtning. Hvis det er toppakningen ville problemet vel ikke komme og gå, på en kørsel er den efter 1/2 time måske ok, hvorefter fejlen kommer og senere forsvinder fejlen måske igen. foreløbig tak for svarene.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 210 point
Dato : 27-12-04 16:22

Jeg ville køre den til at Bosch testcenter og få sat en motortester på.
Som det lyder er der nok ikke tvivl om at den forsøger kompencere for nogle opluynsninger om benzin luft blandingsforhold eller at den har problemer med at styre tændingen i forhold til Vacum...
Men da både indsprøjtningen og Tændingen henter de mest vitale informationer fra vacumdelen er det nok her omkring der er fejl.
- Du kunne jo prøve at tage vacumslangen til tændingen fra og se hvordan den køre uden (kun for at se om det er et tændingsproblem)
Men en motortester er nok det bedste værktøj, da du derved også kan se hvordan den forbrænder det den får at leve af.
Held og lykke
mvh Benjamin



Kommentar
Fra : kendis


Dato : 27-12-04 16:47

hej Benjamin, jeg tror at du er inde på noget af det rigtige, men Mazda Horsens har oplyst mig om at motor-analysestikket er af en forholdvis simpel type, som de ikke kunne bruge til ret meget, men de ville manuelt teste de forskellige fejlmuligheder en af gangen, hvilket jeg kan forstille mig hurtigt løber op i pris, uden sikkerhed for at fejlen lige findes på det tidspunkt (det føler man jo at den sjældent gør ved den slags fejl)

Kommentar
Fra : pims


Dato : 27-12-04 16:56

Nej, det kan nok ikke være toppakningen efter det du beskriver, men topstykke og motorblok udvider sig i takt med varmen, og kunne måske trække falsk luft et eller andet sted, og derved skabe startbesvær, hvor den er 20 sek. om at tage omdrejninger. Men det er nok mest sandsynligt, at fejlen skal findes i det elektroniske system. Mvh. Pims

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 27-12-04 19:09

Tjek lambdasonden, det kan være den.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : kendis


Dato : 21-01-05 21:22

Tak for svaret Benjamin.Hansen, men hvis en eller anden havde haft tilsvarende problem og lige kunne pege på årsagen var det jo dejligt
                        

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste