|
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 26-10-04 19:24 |
|
Jeg kan ikke lige umiddelbart hjælpe dig med at finde dit filter, men jeg vil gerne støtte dig i at du selv fortsat skifter din olie, div. filtre osv. Selvom biler efterhånden nærmest ikke kan serviceres på andet end et hypermoderne værksted, så kan vi da trods alt stadig selv foretage disse ting selv.
Men fortsat GOD JAGT på oliefilteret
Mvh
Palle Jensen
| |
| Accepteret svar Fra : thulin | Modtaget 220 point Dato : 26-10-04 21:55 |
|
Når du står foran din motor, sidder den lidt til højre for midten af motorblokken.
Du skal lige flytte den tykke kølerslange en smule (kan gøres uden værktøj) bare ryk den en smule.
Selv olie filtret sidder i en sort plastic cylinder, med en stor sekskant nøgle på toppen, dermed menes at du skal bruge en special topnøgle (ligner en tændrørsnøgle) sikkert 30mm.
Det er super nemt, husk at spænde den ifølge manualen (Nm)
| |
| Kommentar Fra : thulin |
Dato : 26-10-04 22:09 |
| | |
| Kommentar Fra : kjeldx |
Dato : 26-10-04 22:42 |
|
Hej Rasmus
Det var bare skønt - I er ikke uden evner deroppe i Viborg. Tusind tak for hjælpen, og god vind med byggeriet. Nu ska' jeg lige finde dig nogle point & stjerner som tak for dit svar & din motorside. Mener du forresten, at det er akyde spurve med kanoner, at bruge den relative dyre Castrol SLX 0W-30? Den har gået 115.000 km og bruger 1 l olie pr. 5000 km. Kører 35.000 km årligt.
Venlig hilsen Kjeld
http://www.haderslevjazzclub.dk
| |
| Kommentar Fra : thulin |
Dato : 26-10-04 22:47 |
|
Jeg bruger selv en fuld syntetisk 5W/40 til min Vectra 2.0 DTI, og skifter hver 15.000km jeg kører 50.000km om året.
Jeg mener nok at 0W/30 er overkill. Du kan evt bruge det om vinteren og så en 5W/40 om sommeren.
Hvis det er en longlife 0W/30 er det OK, men så skal du kun skifte olie hver 30.000 km.
| |
| Godkendelse af svar Fra : kjeldx |
Dato : 26-10-04 23:15 |
|
Tak for det promte svar thulin.
Jeg søgte længere nede på blokken. Denne sorte plastcylinder skal altså ikke tømmes for olie når det gamle filter et taget op og før det nye sættes på plads?
Venlig hilsen
Kjeld
| |
| Kommentar Fra : thulin |
Dato : 27-10-04 08:24 |
|
Du skal selvfølgelig skifte olie samtidig med at du skifter filer.
Når du tapper olien af, nede i bunden af blokken, tømmes kammeret hvor filtret sidder i også.
Du skal bruge en Torx 45 (tror jeg nok) for at få olieproppen af.
Filtret kan sagtens køre 30.000 km.
| |
| Kommentar Fra : kaasing |
Dato : 27-10-04 21:36 |
|
når bilen er nyere end 2001 skal du skifte olie og filter efter 30000km og det er nok med en 5W40
en helsyntetisk olie og husk pollen-filter for hver 30000 og luft-filter for hver 60000
og brændstof-filteret for hver 60000 men husk at fulde filterhuset med diesel når du har sat det nye i ellers kan det koste en pumpe til 10000kr vel og mærke en ombytter!!
venlig hilsen opelmekker:
kenneth
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|