|
| Batteri, generator eller??? Fra : Fuddi | Vist : 1617 gange 100 point Dato : 20-09-04 16:05 |
|
Her den anden eftermiddag ville min bil ikke starte idet batteriet pludseligt var helt dødt selv om det virkede fint om morgenen. Hvordan det pludseligt er blevet fladt aner jeg ikke idet intet har været tændt mens den har stået stille.
Jeg fik startet den med startkabler uden problemer i første forsøg og kørte hjem, hvor jeg målte spændningen til 12,8 volt, så ingen problemer der. Da jeg så skulle starte den et par dage senere var batteriet pludseligt helt flat igen og spændningen var faldet fra de 12,8 volt til ca. 10,5 volt i løbet af to dage hvor bilen ikke var brugt (og hverken lys, blæser eller anlæg var slået til).
Er der en som kan sige mig hvad der kan være galt? Er det batteriet (som er 2 år gammelt) eller generatoren som ikke lader eller noget helt andet.
Umiddelbart har jeg bare tænkt mig at købe et nyt batteri og så se om problemet forsvinder...
| |
| Kommentar Fra : s.oster |
Dato : 20-09-04 16:14 |
|
hej
har du målt om bilen lader? det går du med et voltmeter fra plus til minus på batteriet mens bilen er startet så giver du lidt gas og så skulle den lige mellem 13 og 14 volt men som du fortæller det lyder det til at batteriet er dødt
| |
| Accepteret svar Fra : pallenoc | Modtaget 110 point Dato : 20-09-04 16:49 |
|
Der er helt sikkert "faldet en celle sammen" på dit batteri. Og det er der (desværre) kun én kur imod: NYT batteri!
Mvh
Palle Jensen
| |
|
sipelip: Det er nok ikke uendelig modstand mellem polerne - blot et lille digitalur vil belaste og gøre målingen ubrugelig.
Det er bedre at måle strømforbrug, altså indskyde ampheremeter mellem batteriets pluspol og og plus ledningen - og lad være med at starte/lade under målingen, med mindre du har et ampheremeter der går til 100A og har meget kraftige måleledninger.
Afhængigt af tilkoblet udstyr, f.eks. ur, radio med konstant plus til hukommelse m.m., bør strømforbruget være under 10 mA under "standby".
Just my 2 cents...
KK
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 20-09-04 18:42 |
|
Det kan også være at din generator kortslutter, da hjælper det ikke at bytte batteri.Gør som KajKagearm siger.
alimak
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 20-09-04 19:31 |
|
Når bilen bliver startet ved hjælp af startkabler, og den har ladet strøm på når du kommer hjem; når den så ikke vil starte igen efter et par dage, er enten batteriet faldet sammen, eller noget æder strømmen.
For det har ikke noget med generatoren at gøre når der bliver ladet strøm på fra tomt batteri til 12.8. volt ved at køre hjem.
Formoder du har tjekket, at det ikke er batteriet der bare mangler vand.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 20-09-04 19:54 |
|
Til dova. Det er noget der heder periodisk fejl; og det kan det være.Har set det flere ganger.Du siger det ikke har noget med generatoren at gøre, mulig du har ret. Men du skal ikke være så sikker.
alimak
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 20-09-04 20:15 |
|
alimak
selvfølgelig er der noget der hedder periodefejl
Men det er ikke så ofte på en generator. Enten lader den eller ikke.
Men selvfølgelig kan der tænkes at være f.eks. en løs forbindelse i et kabel, enten fra batteri til starter eller på en stelforbindelse, men så ville bilen typisk heller ikke starte ved hjælp af startkabler. Medmindre altså, at det var i selve batteripolen at problemet var. For der kører strøm fra hjælpekabler som regel forbi ved at de bliver klemt på kabelskoen. Men så ville der typisk heller ikke blive ladet strøm på.
mvh dova
| |
| Godkendelse af svar Fra : Fuddi |
Dato : 20-09-04 20:25 |
| | |
| Kommentar Fra : Fuddi |
Dato : 20-09-04 20:28 |
|
Jeg har monteret et nyt batteri, og det virker selvfølgelig...
Hvis det så holder op med at virker må jeg prøve et af jeres andre forslag, men ellers tak for hjælpen
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|