|
| Kommentar Fra : emesen |
Dato : 11-08-04 21:14 |
|
Morris Mascot / Austin Mini
Jeg har kørt orienteringsløb som observatør i lettere tunet "Mascot" i 1968
Men jeg kan dårligt huske mekanikken i den, udover at den jo har hydrolastic affjedring.
Eyvind.
| |
| Kommentar Fra : jakjoe |
Dato : 11-08-04 21:19 |
| | |
| Kommentar Fra : ymot |
Dato : 11-08-04 21:26 |
|
Prøv Minispeed.dk der er næsten alt du søger. Prøv det!!!!
M.V.H Ymot
| |
| Kommentar Fra : emesen |
Dato : 11-08-04 21:28 |
|
Køreegenskaber - jo da. En gang glemte jeg at fortælle de rigtige grader på et vejsving jeg sagde 45 men det var altså 90 grader. Men den lille fyr med et hjul
i hvert hjørne klarede det (chauføren hjalp vist også lidt med noget kontrastyring)
Nu køres orienteringsløb jo ikke så hurtigt - gennemsnitsfarten er ca. 35-40 kmt.
Men hvis man er bagud.............................
| |
| Kommentar Fra : ymot |
Dato : 11-08-04 21:29 |
|
Eller prøv at søge på minispeed på google
M.V.H Ymot
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 11-08-04 21:32 |
|
En Morris Mascot har gode køreegenskaber, men en generel fejl folk laver, er at sætte alt for brede dæk på den. For Så forsvinder de gode egenskaber, og den bliver slet ikke til at styre hvis man vil køre lidt "sporty".
Min første bil var en Morris Mascot og jeg kørte ca 25000 km i den.
Men at komme i sådan en idag, efter at have kørt i nyere biler, føles som at blive bombet tilbage til stenalderen.
Både køremæssigt og komfortmæssigt. Pedalerne sidder lidt dumt i den, ligesom ovre i den ene side.
Men en fiks lille bil der er nem at style så den ser fed ud.
De har så nogen svagheder alt efter hvilken årgang det er. Affjedringen er slem til at gå i stykker, det specielle system emesen omtaler, og benzinpumpen har det med at svigte, så man lige skal ud og give den et lille "gok" før den virker igen.
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 11-08-04 21:42 |
|
Jeg har haft et par stykker af slagsen og har kørt ferietur gennem Norge og Sverige med fuldt læsset tagbagagebærer, nøj hvor vi vakte opsigt de havde aldrig set så lille en bil før.
Den kører udmærket, larmer og vibrerer ad h. til mest på geund af de små 10" hjul og bortset fra det så har de et bremsesystem som er elendigt og bliver du påkørt splittes bilen ad. En ren dødsfælde, men en skæg bil at køre i.
Bremserne på de tidligste modeller havde ikke meget effekt ikke mindst fordi bagjulscylindrene var af støbt aluminium som tærer og håndbremsen blev aktiveret af en lille stang, det enten rustede fast eller blev så slidt at bremsebakkerne ikk eblev aktiveret lige meget. De senere modeller blev udrustet med 2 kredsbremser hvor der var store problemer med at få hjulene til at bremse parvist ens.
Motoren der er bygget ovenpå gearkasse og differentiale og deler olie med disse fylder så meget at det ofte er det letteste at tage den ud for at reparere. Gearkassen er i øvrigt ikke specielt stærk fordi den smøres af den forurenede motorolie.
Jeg har haft mange gode timer i de gamle potter, men jeg ville ikke køre i sådan en i dag, og når jeg tænker på alle de problemer vi havde med dem på værkstederne så vil jeg kalde et minde af samme slags som militærtjeneste, man husker bedst det sjove.
Når jeg tænker på hvordan vi makkede med at tune dem så smiler jeg fordi selv den mest døde spand idag giver dem kraftigt baghjul.
Den kører snildt med to voksne i,´og største problem er at de ikke må vær efor bredskuldrede da bilen er ekstremt smal.
God fornøjelse
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 11-08-04 21:50 |
|
Du spørger om trækkraft.
Det kommer an på hvilken motor der ligger i den.
Der var en 850, en 1000, og en 1200 tror jeg den største var.
På den jeg havde var der lagt en motor fra en Morris Marina, og den kunne arbejde som bare pokker.
Senere fik jeg en 850 i, da den anden ikke kunne mere, og okay, det var en væsentlig forskel, bortset fra benzinøkonomien, den gik fra 11-12 km/l til 17,5 km/l.
"Håndbremsevendinger" er dens "speciale" hvis man er til sådan noget pjat.
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 11-08-04 21:52 |
|
Alt hvad vi ved, næh det har jeg ikke tid til og jeg kan så ærgre dig ved at fortælle at den gamle originale reparationshåndbog røg ud da jeg flyttede sidste vinter.
Som DOMI/British Leyland mekaniker gennem mange år har jeg haft mange af de tingester i mine hænder, selv om jeg endte med at makke med Rover firehjulstrækkere. Hvis du anskaffer sådan en bør det være som ekstra bil for driftssikker den ikke med strømfordeler lige bag grillen og alt det billige Lucas elektriske skidt.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 11-08-04 21:54 |
|
Rigtigt BjarneD
Jeg havde lykkelig glemt alt det bøvl med de forbandede bremser.
Ja de drillede sgu altid, og hvis man så endelig var overbevist om, at nu var de i orden, så blev det vinter og bremserne frøs fast.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 11-08-04 22:00 |
|
Ja Clubman,
Den var bare så grim på forenden, det var ikke en "rigtig" Mascot.
Og kraftige regnbyger var heller ikke altid sagen , så kunne der blive temmelig "fugtigt" (læs drivvådt) ved strømfordeleren som BjarneD siger.
For pokker , man kommer sgu helt i det nostalgiske hjørne ved at tænke på de små gamle smadderkasser
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 11-08-04 22:04 |
|
Skal vi også lige have lidt om trækakslerne der kan gokke så alle vender sig. De yderste var "meget avancerede" med kugler inde i et kuglehoved hvor en indre skål styrede kuglerne godt pakket i molybdændisulfid (grafitfedt) fedt og de inderste led var nogle der var indstøbt i gummi som altid blev ødelagt af oliespild fra motoren.
Udstødningsrøret havde ingen pakninger mod manifold og skulle tætne via en konisk flange, men med de voldsomme bevægelser fra motoren kunne snart få den til at prutte ikke mindst når "kødbenet" der var en stålstang med store øjer og gummibøsninger var blevet mør og slidt.
Mellem topstykke og vandpumpe sad der en lille slange der altid blev utæt og som var et mindre helvede at skifte, hvad der ikke blev lavet af smarte fiduser rundt omkring.
Nej nu stopper vi nostalgien for det er jo slet ikke spor sjovt.
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 11-08-04 22:11 |
|
Ja BjarneD, jeg får også næsten tårer i øjenkrogene når jeg tænker tilbage på mine Mascoter. At læse til dine erfaringer fra "gamle dage" er næsten en tro kopi af mine oplevelser med disse små charmerende køretøjer. Jeg stod også på hovedet i dem hver anden weekend, specielt for at skifte kolbøtte-akslerne i differentialet som du ganske rigtig siger er et svagt punkt. især når man skifter motoren ud fra en 1000 til en 1275.
Vi var faktisk nogle stykker som i 70'erne startede en MINI-klub på Fyn og som nåede at få ret mange medlemmer inden det "løb ud i sandet". Jeg ved faktisk ikke hvad der skete med klubben, idet jeg skiftede bilmærke (til en Fiat 128 3P 1300)mens jeg var inde som soldat.
Men det som du skal være opmærksom på Jon, er at du får røde striber og skrabet huden på dine arme når du arbejder med Mascoter, særligt når du bl.a. skal skifte speedometerkabel. Som BjarneD siger er det ofte nemmere at pille motoren ud frem for at reparere den når den sidder i. Topstykket er dog nemt at afmontere, og jeg vil anbefale at det første du gør er at montere de såkaldte "panserventiler" første gang du har toppen af (det er muligt der i dag findes noget som er endnu bedre end for 25-30 år siden)
Der er masser af køreglæde i de små "hundehuse" (som de fik som øgenavn). En særlig model er COOPER S som du gerne må være på udkik efter. De har specielt gode køreegenskaber og en lidt peppet motor. en 1½ tomme SU (nogle har dog 2 stk 11/4 tomme SU'er) og en lidt "skarpere" knast.De er ligeledes tæt på at have veteranstatus og dermed billige forsikringer og vægtafgift (de var/er såmænd ikke så dyre i forvejen...men alligevel) Vær dog ikke for "ivrig" med at tune dem for hårdt og lade dem få frit løb, for resten af bilen kan ikke holde...som nævnt gearkasse/differentiale og bremser er mildest talt ikke særligt stærke.
God fornøjelse og GOD JAGT!!!
Mvh
Palle Jensen
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 11-08-04 22:17 |
|
Jah, det er rigtigt og så kan jeg love, at hvis du får fat i en Cooper S som Palle foreslår så kom igen når du skal have justeret dobelte SU Karburatorer. Hvis du har en anelse snilde kan jeg lære dig det on-line. Jeg så lige forleden at jeg stadig har en suge tester til at justere spjæld synkroniseringen.
Panserventilerne er absolut et must som Palle skriver med de benzinkvaliteter vi har nu og så skal der være godt stramme ventilfjedre så de tunge stødstænger kan blive banket på plads.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 11-08-04 22:42 |
|
Det er også rigtigt jakjoe, og der bliver også bedt om link her.
Det er bare så tit, at man ser et link sat ind som svar, uden at folk egentlig tænker over om det nu også er noget spørgeren kan bruge, og mange gange tjekker man sådan et og tænker ??????????????, hvad kan det bruges til.
Såe, wipe away your tears,
| |
| Kommentar Fra : Jon |
Dato : 12-08-04 06:26 |
|
Dejligt med så mange erfaringer!! I må endeligt blive ved!
Motorene på de kære små biler er som sagt 850/1000/1200, hvor stor forskel er der på hvor stærke de motore er ? Har læst noget om at en 850'er skulle have omkring 37hk og kunne køre 118 kmt og have en 0-100 på 27,8 sek.. Hvordan er den i forhold til en 1200'er ? Eller en cooper s ?
Der er i øvrigt ikke nogen af jer der evt. har en morris stående ?
| |
| Kommentar Fra : Tikker |
Dato : 12-08-04 07:47 |
|
Hej!
Glem nu ikke i al begejstringen og nostalgien at en Mascot er en engelsk bil med hvad heraf følger af kvalitetsproblemer. Det er ingen tilfældighed at den engelske bilproduktion er stort set ikke eksisterende i dag, bortset fra dem som styres af japanerne f.eks. Toyota og Nissan og som de omhyggeligt har placeret, så de ikke har noget med engelsk bilindustri at gøre.
A propos kvalitetsstyring. Ved I at nogle bilfabrikker bruger levende katte i kvalitetskontrollen? Hos Mercedes bliver der sat en levende kat ind i bilen om aftenen. Hvis den er død næste morgen på grund af iltmangel, bliver bilen godkendt.
Hos Skoda (før VW overtagelsen) gjorde man noget tilsvarende, men havde nogle andre godkendelses kriterier: Hvis bilen var så tæt at katten stadig var til stede næste morgen, blev bilen godkendt.
Disse principper havde man hørt om hos den engelske bilindistri efter at BMW havde overtaget resterne af BMC, men de gjorde lidt anderledes. De lagde døde katte i bilerne. Når bilen så efter adskillige måneder på lager og transport skulle klargøres til en kunde, kan I jo nok regne ud hvordan det stank.
Historien er autentisk og medvirkende til at BMW solgte det hele igen på nær Rolls Royce og den nye Mini, som de selv har udviklet.
PS! Jeg har en Maskot stående i laden på en gård. Jeg skulle opbevare den for en bekendt. Desværre var vi så uheldige at der faldt en Big Balle (500 kg) ned på den så der er en stor bule i taget. Kender I en liebhaver hører jeg gerne om det.
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 12-08-04 07:57 |
|
Motorstr. var 850(34HK)/1000(40hk)/1100 (45hk)(Cooper S 58hk)/ 1275GT (Clubman 60-77hk) Dette skal tages med lidt forbehold idet der var varierende ydelser på de forskellige modeller op gennem tiden, samt at nogle fik opgivet deres ydelse i SAE hk og andre i DIN hk. Nogle eksperimenterede ydermere med at få "proppet" en 1750 (Austin MAXI motor) ned i det lille motorrum.
Der blev på et tidspunkt lavet en speciel gearkasse en såkaldt "close-rate", som havde den (pudsige) egenskab at kunne køre ret langt ud i de 2 første gear (specielt 1. gear). Jeg prøvede personligt aldrig at have én sådan monteret, men den gjorde at de blev fantastisk hurtige i optræk (måske Bjarne kan fortælle lidt mere om disse gearkasser?!)
Jeg ved en af mine gamle kammarater fra dengang har haft en MINI til salg så sent som sidste år (jeg har ikke talt med ham i år), men jeg vil gerne prøve at kontakte ham hvis du er interesseret?
Mvh
Palle
| |
| Kommentar Fra : Jon |
Dato : 12-08-04 16:33 |
|
Tikker > Lyder som nogle lidt syge historier med de katte, stakkels kræ...! Hvad er det for en model du har stående ?
Palle > Du behøver ikke at sætte en masse igang, men hvis du snakker med ham må du da gerne høre ham ad om hvordan den har det og hvad prisen skulle være! Men der går nok lige en sjat måneder før et køb (kommer selvfølgeligt an på prisen) bliver realistisk...
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 12-08-04 21:37 |
|
Hvis du bor på Fyn kan du evt. prøve selv at kontakte ham på nedenstående adresse.... eller du ringe til ham. Han hedder Peter (M. Nielsen)
Han har næsten lige overtaget (sidste år) sin fars biludstyrsforretning som har været i familiens eje siden 1922. Faktisk var de i flere årtier forhandler/importør af både engelske motorcykler og biler. Hvis du kan få lejlighed til det skulle du få dig en "bilsnak" med Peters far Svend, som stadig er (lidt) aktiv i forretningen. Det er utroligt hvad den mand har oplevet og ved (eller i hvert fald vidste) om biler og motorcykler. Svend fik desværre en mindre hjerneblødning for et par år siden.
Det var et lille sidespring, men her er Peters adresse og tlf.:
M Nielsen
Albanigade 35
5000 Odense C
66 11 83 60
Mvh
Palle
| |
| Kommentar Fra : Jon |
Dato : 12-08-04 21:47 |
|
Bor desværre (eller jeg er nu glad for det ;) ) på sjælland... Men hvis jeg engang skulle få problemer eller noget lyder det da som om det er det rette sted at henvende sig...! Tak for det!
Er der ikke flere der har lidt info/meninger om den kære gamle bil ???
| |
| Kommentar Fra : Jon |
Dato : 12-08-04 22:20 |
|
Hehe nej det skal jeg ikke, vil bare meget gerne vide så meget som muligt om bilen inden jeg vælger at invistere i en... Jeg har altid været helt forelsket i udseendet og de fede muligheder for et lækkert udseende... Desuden er jeg vild med lidt ældre "antikke" køretøjer, fx. har jeg altid sværget til Puch Maxi da jeg kørte knallert osv., der er bare et eller andet over ting med et del år på bagen...! Men har som sagt aldrig prøvet at køre i en eller sidde i en, så det er begrænset hvor meget jeg ved om den...
Så skriv endeligt hvis i ved mere ;) Smider den lige lidt op i point!
| |
| Kommentar Fra : Jon |
Dato : 12-08-04 22:40 |
|
Den model har jeg godt set billeder af, virkeligt en flot bil, tror ikke det er for sjov den hedder princess, den ligner jo noget der er skabt til folk af den rang...! Men det overraskede mig da godt nok lidt at der liger en 4ltr. i sådan en lille bil... Den må have været sjov!
Hehe ja der er ikke så meget arbejde ved de nyere biler, men der er så tilgengæld heller ikke nær så meget charme over bilen...!
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 12-08-04 23:09 |
|
Det er måske ikke den samme for den var ikke lille, størrelsen var den samme som på de ældre Rovere og Woolsley altså stor mellemklasse, men en elegant bil. Motorens størrelse fremkom ved en enorm slaglængde hvilket gav en høj ydelse ved lave omdrejninger, men desværre var der for meget vindstøj i den slags biler, hvilket jo også er tilfældet med Minien, især fra sideruder. De helt gamle modeller havde jo skydevinduer. Den første jeg fik var en 61'er der var stylet som en nyere model og den havde lige som de seneste modeller fast gummiaffjedring. Modellerne immellem havde hydrolastic, altså væskeaffjedring hvor væsken flyttes i længderetningen så hvis man kørte over et humpel og fjederen blev trykket sammen ville fjederen i samme side løfte vognen i den modsatte ende. Væsken var vand med antikorrosiv frostvæske og tærede det ikke indefra så gjorde det udefra. Der var to alvorlige tæringsproblemer på de biler, hydrolasticrør og bagbroen. Alæt det andet der rustede var nemt at udskifte, ja selv taget var simpelt at udskifte da det var rullesvejset i tagrenden og skærmene havde udvendige samlinger hvilket dog forsvandt på de seneste modeller.
Der hvor dørene var hængslet på de tidlige modeller, trekanterne, rustede det fordi der var forstærkninger bagved som samlede fugt og hængslerne var udvendige.
Jeg kommer lige i tanke om en sjov ting på de første modeller. Startknappen var monteret i bunden mellem sæderne hvilket var en fordel indtil biltyvene fandt ud af det. Gearstangen sad helt fremme, en lang pind, så vi monterede forlængere som blev skjult af kardanbokse og lædermanchetter så man fik en lille fiks kort gearstang. Speedometeret var centermonteret så det kunne bruges i både højre og venstrestyrede udgaver så der fik man lavet træinstrumentbræt og flyttede speedometeret hen bag rattet og så blev der selvfølgelig monteret olitryksmanometer, vacuummeter, omdrejningstæller, you name it og ikke mindst kontakter til de kæmpestore fjernprojektører der ligesom de moderniserede Lucas forlygter skulle have monteret relæ for ikke at miste strømmen til lygterne på grund af det antikverede ledningsnet.
God nat og tak for i aften
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 12-08-04 23:15 |
| | |
| Kommentar Fra : Jon |
Dato : 13-08-04 08:01 |
|
Det var præcis den jeg havde set, syntes nu ikke den er stor når man tænker på det er en 4L der ligger i, men okay den er selvfølgeligt større end en mini, men det er stort set alle biler vel (hvis ikke alle ?)...
Meget rart med lidt info om tæring osv. ! Endeligt kom med mere info !!!
| |
| Kommentar Fra : Tikker |
Dato : 13-08-04 08:10 |
|
Hej!
Til BjarneD: Jeg er enig i at nogle af problemerne var afledt af det gamle klassesamfund i England. Det er også derfor japanerne har en stærk kvalitetskontrol og har ansat unge mennesker på akkord i deres fabrikker så alt det klassestrid kunne reduceres.
Minierne blev ikke bare kaldt hundehuse men "flyvende hundehuse". I de mange indlæg er der vist ikke blevet talt om Roskilde Ring men her brillerede minierne og dominerede totalt, selv om der var en enkelt kører som konkurrerede med en Hillman Imp. Den var handicappet af at have hækmotor.
Jeg tror du kan finde noget information om minierne ud fra billeder, film og omtale af Roskilde Ring løbene.
Det med langslags motorer var generelt for engelsk bilindustri, fordi de havde en skattelovgivning der var baseret på stempeldiameteren. Det gav nogle motorer som var sejgt trækkende men også havde dårlig slidstyrke. En bekendt af mig havde en Austin jeg tror den hed A40. Der skulle motoren hovedrepareres før den havde gået 40000 km. Det er jo helt grotesk i dag hvor en 4 cylinder jo mageligt kører 200 000 km. Det var også fordi de kun havde 3 hovedlejer i en 4 cyl. I dag har alle jo 5 hovedlejer.
Nu vi er i det historiske hjørne: Opel var kendt for nogle meget slidstærke motorer sidst i 30`erne og i halvtredserne. Det var fordi de havde en speciel konstruktion med 4 hovedlejer.
Men tænk så på Nimbus, som også er 4 cylindret. Den har kun 2 hovedlejer og en lang krumtapsaksel der ligger og svupper.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 13-08-04 08:37 |
|
Hvis du går ind på googles billedsøgning, og skriver morris mascot i søgefeltet, kommer der en masse billeder.
Bl. a. nogen fra photodan.dk hvor du kan se en mascot efter at være blevet påkørt af en politiMC.
Bjarne D det link du har sat ind til marktechlimited. Hvorfor er der ingen billeder at se på min computer??
Der kommer kun blå baggrund og text.
| |
| Kommentar Fra : Jon |
Dato : 13-08-04 08:43 |
|
dova > Har jeg da allerede gjort Har også set den stakkels påkørte mini, den er godt nok krøbet lidt i størrelse, for ikke at sige er blevet krøllet fuldkommen sammen...
Du skal bare vente lidt på den side, min loadede heller ikke billederne ind sådan en efter en som den plejer, den loadede det hele først og så viste det hele samtidigt...
Er der egentligt nogen af modellerne man skal holde sig fra, eller er det bare at vælge løs ?
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 13-08-04 09:14 |
|
Hvilken af modellerne, spørger du?
Ja, De lignede jo meget hinanden bortset fra det BjarneD skriver om bl. a. dørhængsler og affjedring. Jeg kan så ikke lige huske hvornår der var hvad i de forskellige årgange.
Jeg var lige ude og kigge i gemmerne, og jeg har stadig registreringsattesten på min egen Mascot og på en Austin Mini 850 som min mand havde helt tilbage i 1970.
Min Mascot var fra 1970 og Austinen fra 1963.
Der var forskel på dørene. nogen af modellerne havde ikke rigtig dørbeklædning, og når man skulle åbne døren indefra var der en wire/snor i hele dørens bredde som man skulle rykke ned i for at åbne.
Den af min, var så det nyere system med et almindeligt håndtag.
Så havde vi på et tidspunkt en Mascot som vi lavede i stand og solgte. det var en 67-er og vi købte den i 81 og gav den formidable sum af 150 kr for den. så købte vi pladestumper for 125 og efter lidt arbejde blev den solgt nysynet for 5000. Det var sgu andre priser end dem man skal slippe idag.
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 13-08-04 10:09 |
|
De gamle med snoren, der var jp også en ting for vi satte blanke håndtag på, men den gamle der havde en almindelig fjederbelastet låserigle som i en gammel rukolås og det resulterede i, at dørene stort set altid sprang op ved påkørsel og sikkerehedsseler var der jo ingen af så folk blev smidt ud af bilen hvilket for øvrigt reddede en af mine kammeraters gravide kæreste da bilen blev krøllet fuldstændigt sammen.
Tikker vi havde også løb i Jylland på Jyllandsringen og løb på speedwaybaner hvor Miniens største konkurrent var NSU Prins 1000 TTS. Der hvor jeg var i lære lavede vi en Cooper som blev brugt i Std. vogne gr. 2 på Jyllandsringen hvor den største konkurrent kørte i en Clubmann. Den der blev rigget til hos os, og som jeg også fik lov at skrue i havde en 1275 ccm Downton motor med mekanisk indsprøjtning, det var noget der kørte så stærkt at den rykkede plejlstængerne i stykker hvis køreren kørte for langt ud i gearene og det gjorde han somme tider.
| |
| Kommentar Fra : Jon |
Dato : 13-08-04 20:10 |
|
Bjarne > Uden sikkerheds sele ??? Det må der da være i alle synede modeller i dag...!
Dova > Nej det skulle jeg da ikke mene at du skulle, så vidt jeg kan se ligger billederne i et stort billede som bliver brugt til baggrund, hvis du stadigvæk ikke kan få det frem, så må du jo lige sige til, så må jeg fikse noget
Men kunne i nævne +/- ved de forskellige modeller udover dørene...??
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 13-08-04 21:10 |
|
Nu hr jeg lige prøvet Bjarnes link igen, og der kom en firkant hvor der står: For at få siden vist korrekt, skal du installere "Gengivelse af vektorgrafik" VML.
Så tykker jeg ok installer, og så kommer der en ny firkant hvor der står den ikke kan finde komponentet på den angivne CD-rom, og at jeg skal indsætte TDC Internet CD-rommen.
Men er det den samme Cd som der står InstallationsCD tdc.dk på? og hvorfor er det ikke i computeren når tdc-internet er installeret en gang?
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 14-08-04 15:29 |
|
Jamen jeg har så fundet billeder på billedsøgning, så det er i orden.
Men det er ikke første gang jeg har oplevet det problem med at få "siden vist korrekt", men det er så helt uden for emnet her. Jeg må have en til at kigge på den dumme computer , for den vil ikke altid som jeg vil have den til.
Men ellers tak for tilbudet BjarneD
Og undskyld til Jon, at jeg sådan hoppede uden for emnet
| |
| Kommentar Fra : Jon |
Dato : 14-08-04 15:45 |
|
Dova > Det er helt i orden, hader selv når computere ikke vil som man selv vil!
Nogen der kunne skrive lidt om +/-'er ved de forskellige modeller ?
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 14-08-04 15:57 |
|
Det meste står der allerede, men undgå en model med hydrolastic affjedring fordi du vil kunne blive afhængig af at nogen kan pumpe op for dig, selv om man kan lave en pumpe selv af en gammel enkeltkredshovedcyl.
Find dig en 998 ccm. da 1275ccm. ofte har fået for mange tærsk. Hvilket betyder undgå Cooper S. Du kan selv style den så den ligner hvilken model det skal være.
998ccm. har et fint forhold mellem boring og slaglængde hvilket er godt hvis man vil tune.
Pas på med for brede dæk, men du kan godt bruge sporvidde forøgere, som så vidt jeg husker var standard på de seneste modeller.
| |
| Kommentar Fra : Jon |
Dato : 14-08-04 16:47 |
|
Okay uden at vide det lyder det som om du har ret... da en 0,8L motor ikke lyder af så meget. Ikke fordi 1,0 gør det, men det hjælper da på det...
Jamen så må det jo være en god gammel Morris Mascot 998ccm jeg må have fat i... Nogen specielle ting jeg skal kigge efter ? Specielt udsatte steder mht. rust og sådan ?
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 14-08-04 16:57 |
|
Rust: Paneler i sider og bag, trekantstykke mellem forskærme og dør, dørbunde, bund under forsæder, skærme især øverst ved hjørne af forrude, pladen under forruden og det der ligger under hvis den er tæret, inderskærme, og ikke mindst bagbroen der er et svagt punkt.
På alle gamle biler skal man tjekke bremse og benzinrør.
Der er tale om biler med ringe beskyttelse fra fabrikken og helt uden galvanisering fra ny. Mange samlinger er punktsvejset udvendigt og derfor nemme at reparere, men inderskærme og den indvendige plade under forruden (torpedoen) er ikke sjove.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 14-08-04 16:57 |
|
Specielt udsatte steder med rust??
Svar: Over det hele
Nej det var lidt en ond joke, men alligevel ikke helt forkert.
Men bagbro, alle ophængsbefæstninger, ved hængsler.
Det er nogen af de dumme steder, de andre, skærme o.s.v. er nemme at skifte ud.
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 14-08-04 17:33 |
|
BjarneD
Jeg har STOR respekt for din viden og vejledninger, men jeg vil ikke helt give dig ret i at Jon skal holde sig væk fra en Cooper S med en 1275 motor, for det er rent faktisk denne model som er mest eftertragtet. Selvfølgelig har de fået nogen "over nakken" og med klampen i kælderen, men det betyder mindre hvis Jon vil have et unikt eksemplar som han alligevel renoverer fra A-Z. Meget skidt kan man sige om engelsk kvalitet (eller mangel på samme) på "hvermandskøretøjer" men reservedele og nye stumper er SAGTENS til at skaffe den dag i dag...selv til modeller fra 50'erne. Til mine gamle engelske motorcykler kan jeg købe ALT i stumper til disse!!!
Det paredoksale ved biler (og mc'er) fra England er at meget af det de laver (lavede) var noget af det værste møj man kunne opdrive, mens at noget af det ypperligste inden for biler samtidigt (stadigt) bliver produceret. Se bare på en Morgan, der er 3 års ventetid på at få en leveret. Aston Martin, Jaguar, Bentley og Roll Royce ikke mindst er simpelthen biler i "SUPERLIGAEN". Selv de italienske, tyske og amerikanske bilproducenter har svært ved at matche disse bilmærker i kvalitet og prestige. At den almene britiske bil- og mc-industri gik ned med nakken pga. af begærlige gamle mænds pengegriskhed kan læses i B. Hopwoods dokumentariske roman "Whatever happens to the English motorcycleindustry?"
Det var lidt uden for emnet, Jon, men man skal jo ikke glemme at disse prægtige engelske mærker stadig er de ultimative statussymboler når det gælder biler.
Jeg mener som nævnt, at hvis du "falder over" en Cooper S fra 67-68 SÅ SKYND DIG AT KØBE DEN!!!
Mvh
Palle
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 14-08-04 17:40 |
|
Palle Cooper S kræver sikkert en vis eksperice for at holde kørende på grund af de to SU der endda kan være udskiftet med Weber og det er desværre ikke motoren der er det største problem ved "frisk" kørsel, men snarere gearkasse og trækaksler. Vi gamle der har prøvet andet end at teste og udskifte reservedele kunne nok håndtere lidt gearhjul og syncromesh'er, men det er vist gået af mode. Det er selvfølgelig ikke noget problem at skaffe reservedele for der laves stadig ting og sager, men det koster.
Jeg glemte for øvrigt at nævne problemet med tærede lejer ved svingarmene bagpå.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 14-08-04 18:03 |
|
pallenoc
Du glemte den allermest fantastiske superliga model udi engelske biler: TVR Cerbera Den er bare OVERFED
Man kan sige meget skidt om engelske biler som helhed. Men en ting skal de have ros for. De kan designe biler.
Der mener jeg ikke at mange andre kan være med.
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 15-08-04 08:29 |
|
Helt enig dova...desværre en den ikke så synlig på den engelske stjernehimmel som de førnævnte.
Jeg vil igen give dig ret Bjarne. Det er lidt af en "udfordring" at være ejer og bruger af en MINI! Men jeg tror at Jon er blevet "smittet" af den "farlige" fobi som hedder "angloisme" og som (på sigt) kan lægge beslag på mange af ens resourser og bringe både det bedste og værste frem i én! Når Jon melder ud at han (under alle omstændigheder?!) vil anskaffe sig en MINI i den ene eller anden afskygning, så må han nødvendigvis "gå hele vejen"...og hvad dette indebærer?!
Jeg er ikke helt klar over hvad "årgang" du er Bjarne, men nogen "årsunge" er du jo ikke, og du har jo (haft) en mere profesionel tilgang til disse køretøjer og biler generelt og har jo "bare" betragtet disse biler som et dagligt element i dit arbejdsliv....og AL RESPEKT FOR DETTE!!!
Jeg blev også "smittet" af den "engelske syge" som arbejdsdreng på et (Toyota)værksted, men hvor værkføreren havde en Cooper S fra 64 med en 1071 cc motor som han havde yderligere modificeret.
Senere fik jeg selv (som min første bil) en MINI 1000 fra 71 og som jeg lagde en 1275 motor i....OG SÅ BEGYNDTE MIN "OPLÆRING" i MINI'ens univers, som jeg har beskrevet lidt af ovenstående. Jeg er sikker på at du Jon (hvis du ikke er bevidst med dette i forvejen?) skal påregne både nogle "lærepenge" og IKKE mindst tid og tålmodighed med dit valg af denne CHARMERENDE (men til tider også MØJ IRRETERENDE) bil.
Jeg selv har får mange år siden "sluppet" disse MINI'er, men så afgjort ikke min anglofile interesse for mekanik hvor det nu er engelske motorcykler som fylder både mit hjerte og værksted/garage.
| |
| Kommentar Fra : Jon |
Dato : 15-08-04 10:53 |
|
Altså mit mål var jo (selvfølgeligt) at få fat i en mini der kunne køre og var ny synet, har ikke rigtigt andre krav... Målet er at få fat i en mini der bare kører derudaf, og ikke brokker sig for meget, dette har jeg dog imidlertid fundet ud af nok bliver meget svært... Men altså jeg har altid haft den indstilling at man ikke lærer noget før man står med hovedet i det, og jeg har da haft held med at lærer de fleste ting og sætter mig for, fx for et par år siden da jeg fik min første knallert (en dejlig lille puch maxi) havde jeg ingen ide om hvordan man startede eller kørte den, idag er jeg mere eller mindre i stand til at samle motoren med en hånd på ryggen og lukkede øjne... Så jeg tror på at hvis man bare giver sig tid til det, så skal det nok komme...
Selvfølgeligt er jeg da lidt nervøs for at det bliver en rigtig problem-bil der bryder sammen hver anden dag...
Det er klart det er et projekt der kommer til at koste mange penge, men det er jeg villig til at ofre for sådan en lækker sag...
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 15-08-04 11:16 |
| | |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 15-08-04 11:32 |
|
Palle,min tilgang har som du skriver været mest professionel, men da Minier har indgået i fritidsarbejdet og jeg selv har haft et par stykker har jeg brugt mere tid på dem end normalt, bidt af dem har jeg dog aldrig været. De eneste biler der har været i "blodet" på mig var Land Rovers, som jeg blev ret skrap til at skrue sammen og jeg opnåede da at få et instruktørbevis i off-road kørsel.
Jeg er fra dengang lifte var en luksus og bremser blev rengjort med trykluft og har makket med biler siden jeg som 4 årig lå på rullebrædt ved siden af min far, der var selvstændig automekaniker. Jeg stoppede som 33 årig,men har aldrig mistet interessen for biler selv om jeg nu må sende mine egne på værksted, og derfor kan jeg skam sagtens forstå dem der kan makke med gamle biler for sjov. Helbreddet og andre interesser har sat en stopper for at skrue i biler så værktøjet bliver kun brugt på min Penta AQ 115 bådmotor (Volvo B20) og bilsnak får jeg med en af mine venner der har eget Autoværksted med alt det elektroniske.
Jon det bliver ikke en problembil hvis du lader være med at springe over hvor gærdet er lavest. Min påstand er, at engelske biler var lavet med et forældet produktionsapparat af uengagerede arbejdere og at det godt kan lade sig gøre, at rette problemerne.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 15-08-04 11:54 |
|
Hallo BjarneD
Mor her har sgu også haft 2 LandRovere.
Den første af dem var min bil nr 2 efter Mascotten og det var en serie 2 109 pickup fra 1965. Den var jeg bare vild med og skiftede selv gearkasse og baghjulsnav m.m. på.
Den anden var en serie 3 88 m.hardtop fra 1974. Begge var på diesel.
Den kunne jeg så ikke så godt lide at køre glat- og terrænkørsel med. Jeg synes den var for kort og ville "rende på tværs i sporet".
Serie 2-eren havde en svaghed med stikakslen bagi, den ville knække, og jeg har et par gange måttet redde mig hjem ved at slå firehjulstrækket til så den kun trak på forhjulene.
| |
| Kommentar Fra : Jon |
Dato : 15-08-04 11:57 |
|
Pallenoc > Tro mig, har kigget derinde mange gange
BjarneD > Jeg vil da ihvertfald gøre hvad jeg kan for ikke at hoppe over hvor det er lavest, hader halvfærdige nødløsninger...
Tænkte lige på en ting, hvilke original farver havde bilen ? Kunne jo være lidt sejt at få fat i en med en original farve, eller få den lakeret i en...!
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 15-08-04 12:04 |
|
Det med farven må være et must Jon
Dova, det skulle have være omvendt med serien på de LR modller for 109" serie 3 havde et andet bagtøj der kunne holde, og på bagtøjet med stikaksler skulle man simpelthen lære at starte i reduktion og så skifte til høj med db. udkobling. Jeg kunne.
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 15-08-04 16:26 |
|
Jeg er lige ved at sige i alle regnbuens farver gennem årene, men nuancerne er mere problematiske.
Morris - MG - Rover - Jaguar havde en grøn farve der hed Racing Green. Den farve havde min MG og den er meget karakteristisk for engelske biler.
Der var turkis minier, mørkeblå, skriggule, brandbilrøde og der var en der blev kaldt postgul sikkert den du kalder orange. Rigtigt mange var sandfarvede, altså nogle lidt specifikke nuancer og efter hvad min kære hustru påstår så har jeg ikke en dyt forstand på farver. Metallic farver fandtes så vidt jeg husker ikke de første mange år.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 19-08-04 01:57 |
| | |
| Kommentar Fra : Jon |
Dato : 19-08-04 06:47 |
|
Det gør jeg skam...! Ellers tak!
Slet ikke flere der har noget at tilføje ?
| |
|
Hej Jon
Har du prøvet disse sider:
http://www.nmmk.dk/
http://www.morrisminor.dk/default.htm
De har en del om Morrisbiler og der er også en salgsdatabaser til biler og reservedele.
Vi har en morris minor pickup, og vi er med i Nordisk Morris Minor Klub. Der får vi mange gode informationer om Morris biler. Der er også informationer om Austin biler.
Håber det er noget du kan bruge
| |
| Kommentar Fra : Jon |
Dato : 21-08-04 10:55 |
|
Tak for linkne Britta, men jeg kan ikke rigtigt finde så meget relevant info om mini'er derinde desværre...
Men mange tak for svarene og de små dejlige diskutioner! Jeg tror ikke rigtigt jeg kan trække den her tråd meget længere, og syntes også jeg har fået en masse nyttig info ud af den!!
Specielt tak til Pallenoc, dova og BjarneD , jeg kunne ikke lige finde ud af hvem af jer der havde fortjent "sejren" mest, så i får den alle tre, dova og palle jeg opretter nogle nye tråde med point til jer
| |
| Godkendelse af svar Fra : Jon |
Dato : 21-08-04 10:56 |
| | |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 21-08-04 11:01 |
|
Du kunne nu godt have sprunget mig over med hensyn til point, Jon for det har bare været sjovt at genopfriske nogle gamle minder.
Linket med Mini og Minor reservedele burde jeg have givet dig for jeg kører tit forbi stedet, der er internationalt kendt blandt Morris samlere.
Held og lykke med Mini projektet,der nok ender med at blive maxi
Bjarne
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|