|
|
Hej Mango.
Hvis det er en diesel bil med common rail system skal den have tømt tank og højtrykspumpe og derefter påfyldes diesel igen.. det samme gør sig gældende på en almindelig diesel bortset fra at den kan nemmere luftes ud igen efter tømning, men lad være at køre mere med det, da dysser og cylindervægge ikke kan holde til den "tørre" form for brændstof.
Mvh
Tommy
| |
| Kommentar Fra : egoland |
Dato : 28-07-04 20:42 |
|
Hej Mango:
Ja, det hele skal ud, som Tommy siger. Og du er heldig, hvis det er gjort med det, for pumpen og dyserne kan tage skade af benzin, idet de er beregnet til at blive smurt med dieselolien. Benzin, derimod opløser oliefilmen, så det bliver metal mod metal, og så river det nemt.
Tøm tanken og pumpen og pumpen, der er sikkert en prop/bolt på den beregnet til det samme.
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 28-07-04 21:40 |
|
Du skal være mere end heldig hvis dine dyser og især pumpen IKKE har lidt overlast ved de 35 km du har kørt. Som ovenstående beskrevet af egoland og tommelomsen er disse komponeneter SÆRDELSES udsat for benzinens uheldige egenskaber netop her.
Hvis tanken har været eks. ½ fuld af benzin og ½ af diesel er "skaden" nok ikke udtalt...men nogen "sund"/god behandling har den altså ikke været udsat for. Når det hele er tømt og renset for benzin, så få det testet og trykprøvet hos en dieselmekaniker...for alle eventueliteters skyld.
Jeg "krydser fingre" for at der ikke er skat nogen overlast på din motor!!!
Held og Lykke...pøj, pøj!!
Mvh
Palle Jensen
| |
| Kommentar Fra : mango |
Dato : 28-07-04 21:53 |
|
hmm, ja det er altså en ny bil..en Ford Transit, 3 år gammel...æv, det lyder ikke særlig opmuntrende det i skriver...jeg fyldte ca. 10 liter benzin på og der var ca 10 liter diesel i forvejen..så man har da lov at håbe ..hmmppff.
jeg får den slæbt på værksted imorgen...
venligst mango
| |
| Kommentar Fra : mango |
Dato : 28-07-04 22:06 |
|
hvad er det der common rail og hvor kan jeg se om den har det?
Bjarne du beroliger mig en del... tak!
mvh. mango
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 28-07-04 22:14 |
|
Det kan du ikke umiddelbart se, men jeg mener ikke at FORD havde dem på programmet efor tre år siden.
Common Rail er et elektronisk syret diesel indsprøjtningssystem hvor hver enkelt dyse styres separat. Systemet er meget sårbart fordi der sidder en højtryks dieselpumpe der kun smøres af brændstoffet. Denne pumpe kører med fuldt tryk når motoren kører og lader dyserne åbne for det de skal bruge (styret af en motorcomputer) og er meget dyr.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 28-07-04 22:33 |
|
Umiddelbart vil jeg tro du kan redde den ved at tanke helt op med diesel og hælde en halv liter motorolie i tanken
Det er godt nok en skrap blanding med halvt af hver, men normalvis er lidt benzin i dieselen ikke den store katastrofe.
Før i tiden brugte man at blande ca 20% benzin i dieselen på lastbiler så dieselen ikke frøs om vinteren, men så tilsatte man en slat motorolie som ekstra smøring.
Brugte det selv på en gammel Mercedes for mange år siden
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 28-07-04 23:00 |
|
Det er højest sandsynligt en 2,5 liters motor type XD3P/STR (66 hk) eller en SFA hvis den har Turbo (88 hk). Det er lidt "beroligende" at der var halv af hver i tanken da du kørte. Lad under alle omstændigheder vær med at køre mere før tanken er renset, nyt brændstoffilter og det hele er checket og trykprøvet. Gør som BjarneD siger: kontakt et Ford værksted du har tillid til eller en uvildig dieselmekaniker/værksted...eks. ERWINS DIESEL i Tommerup/Brylle på Fyn.
Mvh
Palle
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 28-07-04 23:15 |
|
BjarneD
Jeg ved godt at det er en nyere bil, men på den anden side er skaden sket,hvis der altså er sket noget ved det.
Og der er en forholdsvis stor tank på en Transit, så hvis den blev efterfyldt med 40-50 liter diesel, og en klat olie, ville det sikkert ikke skade bilen, ikke mere end den måske allerede er, og så koster det kassen under alle omstændigheder.
Men mango bør da for en sikkerheds skyld spørge på værkstedet om det er i orden.
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 28-07-04 23:24 |
|
Dova, jeg ville ikke gøre det, jeg får helt ondt i maven ved tanken.
Det du beskrev med benzin i dieselolien var for at modvirke parafin propper i frostvejr ( i stedet for petroleum) og prøv du at gøre det ved en common rail så skal du se løjer når regningen kommer. Selv en rotorpumpe med selvsmøring vil kunne komme til at hvine for det er helt andre tolerancer man bruger i dag.
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 29-07-04 00:09 |
| | |
| Godkendelse af svar Fra : mango |
Dato : 29-07-04 10:57 |
|
Tak for svaret BjarneD.
Den er nu på vej til værkstedet med Falck...så hjælp mig med at bede til at der ikke er sket noget
mange venlige hilsner
Sus
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 29-07-04 11:11 |
|
Jeg sender en bøn og krydser fingre for dig.
Lov mig en tilbagemelding så vi forhåbentlig kan glæde os sammen med dig.
| |
| Kommentar Fra : mango |
Dato : 29-07-04 15:30 |
|
jeg klarede frisag..den er ok..pyyhaa..tak for opbakningen
sus
| |
| Kommentar Fra : mango |
Dato : 29-07-04 15:30 |
|
jeg klarede frisag..den er ok..pyyhaa..tak for opbakningen
sus
| |
| Kommentar Fra : mango |
Dato : 29-07-04 23:08 |
|
Kunne ALDRIG finde på at ærgre mig over min beslutning..det ligger ikke til mig at ærgre mig over tingene..jeg tager dem som de kommer *GG*
Ja jeg glæder mig også over at der ikke skete noget af det rigtig dyre..pyhha
sus
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 29-07-04 23:14 |
|
Det var godt.
Dieselvogne er på mange måder meget økonomiske, bare ikke hvis de går i stykker.
Jeg har lige skiftet fra diesel til benzin fordi mit kørselsbehov er for lavt samtidig med at risikoen for dyre reparationer stiger med bilens alder. Det var for øvrigt en FIÀT med en common rail dieselmotor.
| |
| Kommentar Fra : mango |
Dato : 30-07-04 11:12 |
|
Hej Bjarne
Ja, det kan jeg godt forstå du gør..det er en invalidevogn jeg kører i, det kan også godt være atjeg næste gang jeg skal skifte at jeg får en på benzin, mit kørselsbehov er heller ikke så stort længere.
Den jeg har nu er som sagt 3 år og jeg kan skifte om 3 år..der er ungerne også ved at være store så det kan være jeg kan nøjes med en mindre
sus
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|