|
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 22-07-04 11:21 |
|
Den 3. gaskugle er til regulring, og sidder forrest ved køleren.
Jeg har ikke været nede under min Xantia og se om den har samme sytem som min BX havde.
På min BX var der stangtræk fra reguleringshåndtaget til et "vinkeldrejebeslag" og det satte sig altid fast så jeg måtte løsne det med noget rustløsner og smøre bagefter. Pas på med at kravle ind under for den kan hurtigt sænke helt ned. Når gaskuglerne er tømt for "gas" bliver vognen meget hård i affjedringen, men løfter stadig.
har den været løbet tør for vædske skal den med motor i tomgang, udluftes med en sekskantnøgle (ved regulatorkuglen)
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 22-07-04 11:25 |
|
sludder - den 5. kugle er til regulering
| |
| Kommentar Fra : ds23 |
Dato : 22-07-04 21:39 |
|
Hej misxx.
Forbindelsen mellem krængningsstabilisatoeraksel/manuel højderegulering
sidder der en lille plastikarm, der har forbindelse til højdekorrektør
det er den der der er problemet.(den er hoppet af)
(ny plastarm+clips)
/steen b.
| |
| Kommentar Fra : ds23 |
Dato : 22-07-04 21:55 |
|
Ups.
Som Eynind skriver, VOGNEN SKAL PÅ LIFT/GRAV for denne rep.
PS.
Gaskuglerne er kun til affjedning/trykakkumulator.
/steen b.
| |
| Kommentar Fra : MissXX |
Dato : 29-07-04 08:23 |
|
Så er gaskuglerne (2 stk. bag) skiftet. Men et nyt problem er opstået. Før vi skiftede gaskuglerne, hang bilen med bagenden. Da vi så havde skiftet kuglerne, hang den stadig. Min far (som hjælper mig med bilen, uddannet mekaniker) hævede bilen igen og rodede ved reguleringen. Og så ville den ikke ned igen. Bilen står nu hævet i bagenden og lige gyldigt hvad vi gør, så vil den ikke ned.
Er det en udluftning, der skal til, eller hvad kan der være galt? Jeg er ved at være MEGET træt af den bil, må jeg nok indrømme.
PS. Det hvide "kødben" sidder korrekt.
| |
| Kommentar Fra : ds23 |
Dato : 29-07-04 10:36 |
|
Hej.
Det kan også være rust, der forhindre den manuelle højdereg. i at arbejde.(vinkelarmen
ved korektøren)
En ting til, (sjælden) stangen på krægningsstabb. til korektør kan være knækket.
/steen b.
| |
| Kommentar Fra : MissXX |
Dato : 29-07-04 11:09 |
|
Hej Steen
Alt under bilen har fået karamba, og kan arbejde. Nu har jeg ikke selv ligget under bilen, mens man regulerer på den manuelle højdereg. men jeg skulle mene at alt det kører som det skal.
Den stang, du omtaler, er det den som "kødbenet" hæfter på? Den var nemlig knækket, men den dims, hvorpå stangen sidder blev skiftet igår, uden held.
| |
| Kommentar Fra : MissXX |
Dato : 29-07-04 11:10 |
|
Hej Steen
Alt under bilen har fået karamba, og kan arbejde. Nu har jeg ikke selv ligget under bilen, mens man regulerer på den manuelle højdereg. men jeg skulle mene at alt det kører som det skal.
Den stang, du omtaler, er det den som "kødbenet" hæfter på? Den var nemlig knækket, men den dims, hvorpå stangen sidder blev skiftet igår, uden held.
| |
| Kommentar Fra : emesen |
Dato : 29-07-04 17:25 |
|
Så er der jo lige om vinkelarmen vender rigtigt.
Bremsetrykket har første prioritet - så prøv lige med nogle bremsninger.
Har kuglerne været af - så skal der udluftes med en 6kantnøgle ved den enlige forreste regulerings gaskugle.
Inden i opgiver helt - så findes der en rigtig god user-manual fra haynes med mange billeder som kan købes hos de fleste reservedelsforhandlere (uoriginale)
Eyvind.
| |
| Kommentar Fra : ds23 |
Dato : 29-07-04 18:34 |
|
Det er den stang kødbenet sidder på. Vinkelarmen har også forbindelse til den manuelle
reg. stang via en fjeder.
Det der måske er problemet nu, er højde indsilling bag.
Det SKAL være over en grav/kørelift.
Grovjust. bærearme bag skal ,være vandret med motor kørende.
Manuel højdereg. i normal kørestilling
løsn tosionstang til vinkel/korrektør (11m/m top) den skal stadig være let stram
drej den højre/venstre ved hjælp af slag via dorn med hammer.
/steen b.
Til Eyvind.
Det er blevet meget mere avancert, antisynk/hydra 1-2-3 +elektronic
Tiderne er forbi med en 12 stjernenøgel til udluftn.
/steen b.
P.S
Haynes manual xantia hyd. er ikke en .... værd.
| |
| Kommentar Fra : ds23 |
Dato : 29-07-04 21:47 |
|
Hej Eyvind.
Dejligt der er nogle der kører citroên.
Bag afjerd.system er det samme (korrektør stænger og pjatværk)er lidt mere avanceret på xantia (ikke korrektør)
virkemåden er den sammen, mekanisk som på bx /xantia .Jeg vil ikke her beskrive alle affj. funktioner.
/steen b.
| |
| Accepteret svar Fra : hjkofoed | Modtaget 100 point Dato : 30-07-04 04:24 |
|
Hvis systemet er det samme som på BX (jeg har lige sammen med en ven, rodet med samme problem på min egen i 2 dage og løst det), tyder det på, at din far har justeret ved det beslag, der sidder på krængningsstabilisatoren, det skal han stille tilbage til udgangspositionen. Så hænger den nok igen.
Den stang, reguleringsarm, der ved krængningsstabilisatoren går ned i den langsgående arm til manuel regulering, trykker i den øverste ende på en "membramdåse"
Indeni membrandåsen foregår den egentlige regulering, og hvis noget inden i den gror fast, vil bilen opføre sig som du har beskrevet. Det gjorde min.
Når problemet skal løses, skal bilen stå på hjulene med motoren gående, så I kan hverken bruge dunkraft eller bukke.
I skal bruge ramper, der så høje, at I kan være under bilen, når den er i laveste stilling, eller en gammeldags værkstedsgrav. HUSK TRUKKET HÅNDBREMSE OG RIGELIG VENTILATION, for at undgå KUKILTEFORGIFTNING.
Én person i bilen til at betjene den manuelle regulering, én under bilen til at se, hvordan håndtagsbevægelserne påvirker reguleringsarm/membrandåse.
Personen under bilen kan så "hjælpe" reguleringsarmen eller påvirke membrandåsen med fingrene. Dette skulle få bilen til at hæve og sænke sig. DERFOR ER DET VIGTIGT, AT DER ER TILSTRÆKKELIGT PLADS UNDER BILEN, OGSÅ I LAVESTE POSITION.
Når den på denne måde er blevet tvunget til at hæve og sænke sig 10-20 gange, samt alle fjedre og forbindelsesstænger og fjedre er olieret, skulle bilen igen kunne finde ud af det selv.
Hvis der er problemer med forenden, er fremgangsmåden den samme, her er delene bare lidt sværere, at komme til.
Desuden skulle der findes en speciel skylleolie til systemet. Tap al hydraulikvæsken af. Fyld skylleolie på, kør 1000-1500km med dette, og skift så igen til den normale hydraulikolie. Dette skulle rense systemet for de urenheder, der får de bevægelige dele til, at sætte sig.
For yderligere kan du eller din far evt. kontakte mig på hjkofoed@hotmail.com
God arbejdslyst
Hjkofoed
| |
| Godkendelse af svar Fra : MissXX |
Dato : 30-09-04 09:41 |
|
Tak for svaret hjkofoed.
Dog endte jeg ved den lokale Automester, da det var regulatorventilen, der var død.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|