Tandrem.
Tandremmen er den rem, der trækker knastakslen rundt. Tandremmen bliver drevet af krumtapakslen. Ydermere driver tandremmen ofte vandpumpen.
Tandremmen er lavet af gummi, og derfor er det vigtigt, at de intervaller for udskiftning, der er angivet af fabrikken, overholdes. Intervallerne er meget varierende, lige fra 60.000 km til 120.000 km. Tidsfaktoren spiller også ind - normalt må en tandrem ikke blive mere end 3-4 år, før den skal skiftes ud, men præcise data står i servicebogen, der hører med til bilen. Det er meget vigtigt at overholde disse intervaller, da en sprunget tandrem kan forårsage omfattende ødelæggelser af motoren.
Det er et større arbejde at udskifte tandremmen. Det anbefales, at du ikke går i gang med denne reparation, medmindre du er dygtig til at løse tekniske problemer.
Der kræves ofte specialværktøj for at gennemføre denne reparation. Reparationsmetoden er lavet ud fra en motor med kun en knastaksel.
Start med at tage minuspolen af batteriet. Herefter afmonteres diverse skjolde, som sidder og beskytter tandremmen. Det kan være nødvendigt at afmontere generatorremmen - følg link.
Når alle skjoldene er afmonteret, eller de skjolde, der sidder i vejen for at takte motoren, er afmonteret, skal motoren taktes. Den præcise metode kan ikke beskrives, for der er flere måder at gøre det på, alt efter, hvordan bilfabrikanten har konstrueret motoren. Som oftes er det lettest at starte med at sætte knastakslen på mærket. Der vil være en opmærkning på knastakselhjulet, der matcher en opmærkning på topstykket. Disse to afmærkninger skal passe sammen. Det kan i stedet være, at der er et hul i knastakselhjulet, hvor du skal komme en bolt ind. I topstykket er der så et hul, der er af samme størrelse. Du drejer nu med motoren, indtil bolten, der sidder i hullet i knastakselhjulet, er ud for hullet i topstykket, så bolten kan skubbes helt ind. Nu står knastakslen, som den skal.
Krumtappen vil nu være meget tæt på at stå på sit mærke. Igen kan det ikke siges præcist, hvor mærket er. Enten er det nede på remhjulet eller på takthjulet. Et tilsvarende mærke sidder på blokken eller på et af dækslerne, der måske stadig sidder på motoren. Endelig kan det også være, at du skal ind og fange et hul i svinghjulet. Så er der et hul i blokken, hvor du kan stikke en låsedorn ind, og når du holder denne dorn an mod svinghjulet og drejer lidt med krumtappen, falder dornen pludselig i hak, og så er svinghjulet, og dermed krumtappen, også låst.
Nu kan du løsne remstrammerhjulet, så tandremmen kan afmonteres. Når remmen er afmonteret, kontrolleres remstrammerhjulet for mislyde - se remstrammerhjul.
Hvis vandpumpen er trukket af tandremmen, kontrolleres denne ligeledes for mislyde og slør. Skal den skiftes så tryk her for udskiftningsmetode.
Den nye tandrem sammenlignes med den gamle - de skal være lige brede og have samme tandantal - disse tal står på tandremmen.
Monter den nye tandrem. Start med at sætte den rundt om krumtappen. Herefter trækkes den det lange stykke op til knastakslen. På dette stykke skal remmen være rimelig stram. Herefter lægges remmen rundt omkring knasthjulet, og til sidst lægger du remmen rundt om remstrammerhjulet og vandpumpen, hvis denne sidder herinde. Herefter strammer du remmen op på remstrammerhjulet.
Der findes forskellige metoder til at få den rigtige remspænding. Nogle remstrammere er fjederpåvirkede, så de bare skal løsnes efter at du har skubbet dem tilbage, da du afmonterede remmen. Når de så springer frem igen, er remmen strammet op. Spænd remstrammerhjulet. Er remstrammerhjulet ikke fjederpåvirket, skal du stramme det op. Benyt passende værktøj til at stramme hjulet op med. Remmen skal strammes så meget op, at du kan vride remmen ca. en 1/4 omgang på det lange stykke. Spænd remstrammerhjulet.
Nu skal du kontrollere, om motoren er taktet rigtigt. Afmonter diverse låse, der er sat i knastaksel og krumtapaksel. Drej nu krumtappen to omgange, hvilket resulterer i, at knastakslen kun roterer en omgang. Du har ved dette sikret sig, at motoren kan dreje rundt, uden at ventiler støder på stempler. Sæt nu låsene i igen. Disse skal kunne gå ubesværet i deres huller. Så er motoren taktet rigtigt. Er det mærker, kontrolleres visuelt, at alle mærker står, hvor de skal, for at motoren er taktet rigtigt. Er det OK, kontrolleres remmens spænding igen efter at du har roteret med motoren.
Er der noget, der ikke passer, må du afmontere remmen igen, sætte motoren på mærkerne, montere tandremmen igen, dreje motoren to omgange, og kontrollere igen, at mærkerne nu passer.
Når alle mærker passer, og remmen har den rigtige remspænding, monteres skjolde og generatorrem igen. Stelledningen monteres igen på batteriet. Motoren kan nu startes. Husk at notere i servicebog og motorrummet hvilken dato og årstal samt kilometertal, remmen blev skiftet ved.