|
| Kommentar Fra : rasmusbuh |
Dato : 12-06-04 18:40 |
|
Med afgidt og afgtit menes der naturligvis afgift
afgift afgift afgift
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 12-06-04 18:53 |
|
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=134398&ov_id=200432
Citat Ved indførsel af brugte biler fra andre lande end EU-lande skal der normalt betales told og moms. Tolden er 10 pct. og beregnes af fakturaprisen plus fragt og forsikringsomkostninger.
Momsen er 25 pct og beregnes af fakturaprisen plus evt. told, fragt og forsikringsomkostninger.
Brugte biler, der har været registreret i et land uden for EU, kan i visse tilfælde indføres toldfrit eller til en lavere toldsats end den, der normalt skal betales. Spørg Deres told- og skatteområde om de mere præcise regler herfor. |
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 12-06-04 18:54 |
| | |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 12-06-04 18:56 |
|
Citat Registreringsafgift
--------------------------------------------------------------------------------
Der skal betales registreringsafgift af indførte biler såvel nye som brugte. Det gælder, uanset om de indføres fra et EU-land eller fra andre lande. Der skal også betales registreringsafgift af biler, der indføres told- og momsfrit som flyttegods.
Toldsyn Først skal bilen synes ved Statens Bilinspektion. Bilinspektionen foretager dels et almindeligt teknisk syn, dels et såkaldt "toldsyn", med henblik på at fastslå bilens identitet, km-stand, udstyr og stand generelt.
Depositum Inden De kan få nummerplader på bilen, skal De henvende Dem til ToldSkat, hvor De skal betale et depositum for registreringsafgiften. Depositum beregnes af en skønnet værdi for bilen.
De skal medbringe/indsende:
Synsblanketten (og toldsynsblanketten) fra Statens Bilinspektion
Den udenlandske registreringsattest.
Evt. kvittering for betaling af told (ved køb fra ikke-EU lande).
Evt. forespørgselsblanket (21.009) med oplysning om foreløbig afgift.
Penge til betaling af depositumbeløb for afgiften.
Når De har betalt depositum (sikkerhedsstillelse) for registreringsafgiften, får De udleveret en attest, som De skal bruge ved køretøjets indregistrering hos politiet (motorkontoret).
Da der er tale om et skøn, må De regne med, at afgiften kan blive ændret, når den endelige værdi fastsættes af vurderingsmyndigheden.
Vurdering - endelig værdifastsættelse Den endelige registreringsafgift beregnes af bilens afgiftspligtige værdi, der er bilens almindelige pris, inklusive moms, men uden registreringsafgift, ved salg til bruger her i landet.
Registreringsafgiften beregnes således ikke efter bilens købspris, eller hvad en autoforhandler vil betale for bilen, men efter hvad vurderingsmyndigheden - der er uafhængig af ToldSkat - fastsætter bilens afgiftspligtige værdi til. Dette svarer til, hvad en dansk bilforhandler kan sælge en tilsvarende bil for i registreringsklar stand (inkl. moms og forhandleravance, men uden registreringsafgift).
Værdifastsættelsen/vurderingen foretages af 3 vurderingsmænd. 2 af de 3 vurderingsmænd er tekniske- og handelskyndige personer udpeget efter indstilling fra hovedorganisationerne af bilejere (FDM). Den tredje er udpeget efter indstiling fra ToldSkat.
Afgiften Afgiften beregnes med følgende satser (pr. 1. januar 2004):
Bilens alder Procent af værdien uden registreringsafgift
ikke over 1 år x) 104,78 pct. af 52.200 kr. og 179,78 pct. af resten
1-2 år 104,78 pct. af 44.600 kr. og 179,78 pct. af resten
2-3 år 104,78 pct. af 36.900 kr. og 179,78 pct. af resten
3-4 år 104,78 pct. af 29.200 kr. og 179,78 pct. af resten
4-5 år 104,78 pct. af 21.500 kr. og 179,78 pct. af resten
5-6 år 104,78 pct. af 13.900 kr. og 179,78 pct. af resten
over 6 år 104,78 pct. af 6.200 kr. og 179,78 pct. af resten
Registreringsafgiften udgør som en tommelfingerregel ca.60-63% handelsprisen.
Eksempel
Personbil, 2½ år gammel, normalt vedligeholdt stand, uden ekstraudstyr. Afgiftspligtig værdi 80.000 kr.
+ Registreringsafgift 116.149 kr.
= Handelspris 196.149 kr.
x) For biler mellem 0-1 år fastsættes afgiften som hovedregel til den afgift, der ville have været gældende for bilen som ny, med fradrag af 1 pct. pr. 1000 kørte km. Fradraget kan dog højst udgøre 2 pct. pr. afsluttet måned i de første 3 måneder, og højst 1 pct. pr. md for de efterfølgende måneder.
Katalysator Den afgiftspligtige værdi forhøjes med 610 kr, såfremt bilen ikke opfylder særlige udstødningsnormer (normalt katalysator). |
| |
| Accepteret svar Fra : pallenoc | Modtaget 50 point Dato : 12-06-04 23:26 |
|
Ja den almindelige/normale procedure er at du højst kan komme til at betale den afgift der svarede til nysalgsprisen i den periode den blev solgt. Dvs at eksempelvis min egen Bonneville fra '72 udløste 12920,-kr i afgift (hvilket var det maximale dengang). Så kører du din mc til vurdering hvor en "uvildig" vurderings-M/K så vurderer standen af mc'en (det gælder altså om IKKE at have en for velpudset/plejet mc) Så får du senere penge tilbage hvis den bliver vurderet lavere (hvilket godt kan lade sig gøre).
En mc fra USA som ikke har papirer fra et EU land skal desuden tolddeklareres.
En veteranmc (>35 år) betales der kun en fjerdedel i (normal) afgift ved indregistrering på DK plader.
PS: den første Bonneville blev lanceret i 1959
Mvh
Palle Jensen
| |
| Kommentar Fra : boots |
Dato : 13-06-04 21:06 |
|
Jeg har bl.a en Norton ES2 fra 1958. Afgiften på den for ca 8 år siden var ca 1800kr.
| |
| Kommentar Fra : rasmusbuh |
Dato : 14-06-04 00:24 |
|
okey der er jo nok tale om en Speedtwin og ik en bonneville, hovedsagen var egentlig bare at det var en parraleltwin fra Triumph.
Tak for de fede svar, jeg finder lige en vinder her en af dagene
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 14-06-04 08:44 |
|
Til boots (og selvfølgelig alle andre Nortonfans/anglofile ): du/I kan prøve at kigge på denne side for lidt "inspiration": http://www.norton-mc.dk
Mvh
Palle Jensen
| |
| Kommentar Fra : PrivateDK |
Dato : 30-06-04 02:39 |
|
Cyklen er gammel, så den bliver nok ikke ret dyr, men du skriver den er ombygget, så kan den på ingen måde blive indført som en veteran.
En lille erfaring min far gjorde, da han importerede sin Harley fra '66. Den var heldigvis helt original. Efter han havde oppe på toldkontoret og vise cyklen, kom i første gang af med ca 21000, så kørte han ud til fremvisning med den. Her kunne de se den var original, så han fik ca 14000 tilbage. Han kom altså af med ca 7000 i afgift i alt. Han fik at vide, da han var til fremvisning med den, at havde den ikke været original, så som hvis der var sat skivebremser på den, så skulle han have været af med omkring 70000 i afgift.
| |
| Kommentar Fra : rasmusbuh |
Dato : 30-06-04 02:43 |
|
Det lyder som Tough-shit det med harley'en...
Men jeg mener mere sådan en slags chopper ombygning, med lavere sæde, andet stel, længere forgaffel, etc...
Betyder det noget?
Og er afgiften ikke generelt lift heftig på HD?
| |
| Kommentar Fra : PrivateDK |
Dato : 30-06-04 03:09 |
|
Man kan gå ind på www.toldskat.dk og søge efter hvad andre har givet, se herunder. Jeg vil sige det kommer til at koste under 2000,-
Tekst 1.reg.Dato Afg. Pligtig Reg. Afgift Handelspris inkl.
Værdi Afgift
TRIUMPH 650CCM 6T 14/05-1950 1600 811 2411
TRIUMPH 650CCM 6T 10/08-1950 1600 1171 2771
TRIUMPH 650CCM 6T THUNDERBIRD 04/01-1953 1600 1171 2771
TRIUMPH 650CCM 6T RØRSTEL 06/01-1953 1700 1171 2871
TRIUMPH 650CCM T110 18/05-1953 2000 1711 3711
TRIUMPH 650CCM THUNDERBIRD 10/08-1953 1700 1171 2871
TRIUMPH 650CCM TIGER 07/12-1953 1800 1606 3406
TRIUMPH 650CCM TIGER RØR 31/12-1953 1800 1531 3331
TRIUMPH 650CCM BONNEVILLE 650 31/12-1954 2000 1966 3966
TRIUMPH 650CCM T110 TIGER RØR 31/12-1954 1600 1171 2771
TRIUMPH 650CCM TIGER 31/12-1954 1600 1246 2846
TRIUMPH 650CCM T 110 31/12-1955 1800 1171 2971
TRIUMPH 650CCM T110 31/12-1955 1800 1171 2971
| |
| Kommentar Fra : PrivateDK |
Dato : 30-06-04 13:07 |
|
Du skal bruge en kopi af registreringsattesten for at undersøge hvad det koster. Man skal jo ikke betale selv om man undersøger det, så man kan lige så godt bare undersøge hvad det koster, og så beslutte sig for om det er for meget eller ej. Det tager nok en måned tid for dem at svare når man har undersøgt. Du skal udfylde en blanket "Foreløbig værdiansættelse af køretøj", som kan hentes her: http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=56202&vID=0 Den skal sendes sammen med kopien af registreringsattesten.
| |
| Kommentar Fra : jandyhr |
Dato : 17-11-04 07:53 |
|
Hej
Vær opmærksom på at hvis køretøjet er over 30 år og er et "samlerobjekt" , original...med rimelighed, er det ikke sikkert at du skal betale 10% importtold og du skal kun betale 5 % import moms. Det er en rimelig ny EU bestemmelse.
Spørg Told/Skat, de siger det ikke nødvendigvis selv.
Afgiften skønnes lidt efter hvor meget merprisen på det "uoriginale udstyr-ombygning" har været.
Det er der lidt lotteri over.
Mvh Jan
ps: En AH Sprite fra 61 (toprestaureret) udløste en afgift på 5300, så du burde ligge klart under.
Det er brugsværdien der anvendes som grundlag for vurdering, tror jeg nok.Det er ikke helt nemt at få konkrete facts fra TS.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|