Dav.
Som du beskriver problemet der kan der være flere mugliheder..
Den mest sandsynelige er nok en fejl i bundstykket (tændingskontakten).
I bunstykket går der en hel del ledere igennem.. En af dem er Klemme 30 hvilket er strøm direkte fra batteriet, og denne strøm kommer så ved drejning af nøglen ud til flere grupper.. noget går til motorstyring , noget til tilbehør (radio cigartænder mv.) og noget til starteren når nøglen drejes helt om på start.
Lige præcis hvor mange ledninger der er kan jeg ikke sige men der er en 5-8 stykker og her igennem løber strøm til bla. hornet.
Det er ikke unormalt at et bundstykket går i stykker så kun noget af "bilen" ikke fungerer, f.eks på VW hvor det er en typisk fejl at visker-vasker, fjernlys og radio ikke virker men bilen kører fint og resten virker.. Her er det stikben X der blir' slidt i stykker..
Men lige præcis i din sag hvor tingene virker modsat af hinanden er unormalt.. altså som du forklare det at hornet ikke virker med tænding på (motor igang) og virker når du tager tænding fra..
Nu kan jeg så ikke huske om hornet normalt fungere uden tændning på en Alfa som det gør på Japanske biler, men jeg tror det ville være en god idé at få kigget på det bundstykke.
En anden mulighed er slæberingene i rattet eller kontaktskoen i ratstamme konsolet, men du skal jo først og fremmest gøre dig sikker på at det er når du drejer nøglen i nulstilling at fejlen opstår, og være sikker på at det ikke har noget med rattets stilling at gøre... dette med slæberingene er nemlig også en meget typisk fejl ved periodisk svigt på hornet..
En 3. mulighed er en fejl i dit hornrelæ.. Da dette relæ er et skifte-relæ fordi dit horn så vidt jeg husker om alfa er stel-styret, kan dette også lave den slags fejl..
Håber du kan bruge noget af dette til at afhjælpe din horn fejl med..
Mvh.
NitroOS