/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
motoskift fra 1,8 til 1,8 16v xantia
Fra : solgaard
Vist : 725 gange
200 point
Dato : 06-05-04 17:01

Hej alle.

vil høre om jeg uden videre må skifte min 1,8 motor ud med en 1,8 16v motor på min citroen Xantia fra 93'

skal den omregistreres..?

går ud fra at bremser IKKE skal forstærkes da det kun drejer sig om 9HK

men der er vidst noget om foruregningsniveauer..? hvordan er det med det.?

håber nogen kan svare.!

Mvh

Solgaard

 
 
Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 06-05-04 17:13

De få heste bør ikke kunne gøre noget, og de fleste specifikationer er vist de samme.
Jeg tror det ikke.
Eyvind. (xantia 99 med 1,8 16v)

Kommentar
Fra : solgaard


Dato : 06-05-04 17:32

eyvind-->
hvad tror du ikke..? at jeg må gøre det uden videre-.?

Kommentar
Fra : solgaard


Dato : 06-05-04 17:33

ved du om den tager mindre omdrejninger end 1,8 modellen..? synes nemlig den tager lige lovligt mange omdrejninger ved F.eks 130km/t der tager den over 4000..

Accepteret svar
Fra : Mordex

Modtaget 210 point
Dato : 06-05-04 17:36

Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor. Hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af køretøjets aktuelle værdi. Beregningsgrundlaget for udregning af effektforøgelsen er begge motorers effekt som nye. Det er fabrikkens angivelser om motoreffekt, der bruges.
Hvis man udskifter en benzinmotor med en dieselmotor, gælder 20 pct. reglen også.

En motor består af mange enkelt komponenter, men vigtige er især topstykket, motorblokken og krumtappen.

Udskiftning af en eller flere af disse komponenter (f.eks. indsprøjtningstopstykke), eventuelt kombineret med udskiftning af andre dele, betyder at der skal betales afgift af køretøjet, hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct. Motorombygningen sidestilles i disse tilfælde med en egentlig motorudskiftning.

Hvis der samtidig med motorudskiftning/motortuning også foretages udskiftning af støddæmpere, bremser, gearkasse, differentiale eller andre ændringer, kan det betyde, at køretøjet mister sin afgiftsmæssige identitet, og der skal betales afgift, også selv om effektforøgelsen ikke overstiger 20 pct. Det gælder, hvis der er tale om modelskifte, jf. nedenstående afsnit.

Ved motorudskiftning/-tuning eller anden ombygning er det altid klogt at spørge Statens Bilinspektion om eventuelle krævede tekniske ændringer.

Effektforøgelse kan opnås enten ved motorudskiftning eller ved motortuning, evt. ved en kombination af begge.


Mordex.

Kommentar
Fra : solgaard


Dato : 06-05-04 17:45

mordex--> ikke for at være besværlig men kan du med en konklusion..?



Kommentar
Fra : Mordex


Dato : 06-05-04 17:50

Kort:
Du skal ikke fortage dig noget........



Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 06-05-04 18:40

Det var også mit bud - jeg tror ikke den skal omregistreres.
Jeg har ikke været oppe på 130 endnu og kan ikke sige hvad den viser.(bor i KBH)
Men der er jo flere mulighedder:
Kobling skrider
Lavere giaring (til den mindre motor)
Desværre går min haynes manual kun til Xantia 98 så tallene kan vi måske ikke bruge.
Men jeg kan da godt kigge efter udvekslingsforholdet hvis du har dine tal.
Eyvind.

Godkendelse af svar
Fra : solgaard


Dato : 08-06-04 21:54

Tak for svaret Mordex.
                        

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste