Hej Kasper
Ja, det er ikke helt let, hvis du ikke har prøvet det før.
Som udgangspunkt er det lettest at skifte de bagerste fjedre, da din bil har compundaksel. Det er en blanding af uafhængig og stiv bagaksel (semi-uafhængig - men det er skam heller ikke umuligt selv at skifte de forreste fjedre.
Nødvendigt værktøj: Fastnøgler i de rigtige størrelser og en fjeder-strammer. Fjeder-strammeren kan købes i Harald Nyborg eller lignende butik for under 100 kroner.
Bagerste fjedre: Bilen skal løftes op, så baghjulene hænger et godt stykke over jorden. Stram fjedrene sammen med din nyindkøbte "strammer". Een bolt i hver side holder compundakslen fast til bunden af støddæmperen. Skru den løs - og så kan du løfte fjederen fri af dens position. det samme gælder i den anden side. Hvis det er længse siden, du har skiftet støddæmpere, kan der være problemer med at få møtrikken fri - det ruster hurtigt sammen.
Forreste fjedre: Du skal have hele fjederbenet af, og så kan du også skifte der.
Jeg fik selv skiftet dæmpere og fjedre på min Vectra A, og den har et stykke hen ad vejen samme undervogn. jeg gad ikke selv rode med det, så jeg gik ind til SuperDæk Service på Søren Frichsvej i Århus. De har et stort mekanisk værksted, og jeg forlangte først en fast pris (som var temmelig høj). Jeg sagde, at jeg kun ville betale ægte time-pris, og det gik de med til. (vistnok 450 i timen) De to bagerste fjedre tog - og jeg tog tid på det hele - 8 minutter at skifte. de to forreste i alt 45 minutter. Altså - jeg slap med under 500 kroner for det hele.
ADVARSEL: Hvis du selv vil ind under bilen og rode, og du får den godt op og hænge, så sæt noget meget stærkt ind under bilen, så du ikke bliver knust under bilen, der falder ned af sit løft, fordi, der skal bruges mange kræfter på de bagerste møtrikker ved dæmperne...
Håber du kunne bruge mit svar til noget.
Venligst MacDaddy