Du render ind i STORE problemer når du vil forøge effekten med over de tilladte/acceptable 20% . Bilen er IKKE (ifølge loven/SB) konstrueret/typegodkendt til større effekt end de omtalte max.20% forøgelse. SB vil i den grad "slå sig i tøjret" hvis du prøver på dette: bremser, undervogn styretøj osv. er IKKE dimensioneret til en større motor...er argumentet. Jeg og en kammarat prøvede det samme med en vw boble fra '74 som vi ville lægge en golf dieselmotor i på 54 hk (virkeligt et sjovt projekt!!) hvilket ville give en effektforøgelse på over de 20% (ca. 28%) og det kunne UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER lade sig uden STORE konstruktive ændringer på bilen med større afgifter til følge...så vi opgav at komme igennem med det.
Du kan prøve selv at undersøge mulighederne for netop din bil hos SB....ikke nødvendigvis i dit lokalområde. Det er min erfaring at selvom der er "generelle regler og retningslinier" for ALLE SB afd. i landet, bliver disse ofte "fortolket" på hver sin måde. Her på Fyn er det f.eks. "mest fordelagtigt" at få synet sin mc i Assens hvis den ikke lige er "standard og original".
Det kan derimod sagtens lade sig gøre at få vejet bilen ned.
Når det er vægtafgift det drejer sig er det de "gamle" regler der beregnes efter på din bil...så det passer, desværre!!!...så vej din bil ned...det hjælper da lidt på de årlige omkostninger.
Et typisk svagt punkt på Granada (da jeg var arbejdsdreng på et fordværksted i '70 erne) var bremseforstærkeren. Dem skiftede/reparerede vi en del af ..men ellers er Granada (STADIG) en rigtig LÆKKER bil...især var jeg helt vild med sedan'en 2.6 med de "dybe instrumenter".
Håber du får den ud at køre for rimelige penge...der er STOR køreglæde i vente forude!!!
God fornøjelse og arbejdslyst!!!
Mvh
Palle Jensen