|
| Mister strøm Fra : kokjenen | Vist : 1637 gange 40 point Dato : 24-03-04 19:00 |
|
Min Mitsubishi L200 kan ikke holde på strømmen. Jeg har ellers lige skiftet dynamoen ud, og det gik godt en måneds tid, nu aflader den imidlertid igen. Underligt, ladelampen lyser eller ikke. Hvordan finder jeg ud af om dynamoen lader eller ej; er hvad kan der ellers være galt?
(Beklager de fattige 20 point, det er alt jeg har).
| |
|
Hej
Hvordan har din akumulator det.... ?
Har du målt syrevægt på akumulatoren?
Er der syre op over alle plader ?
Hvis der er afladning sætter man et ampermeter i seie med akumulator, og ser hvor stor afladestrømen er og så piller man sikringer ud til man finder den strømkreds der trækker strøm når den ikke burde...
Tjek lige de med din akumulator først.
mvh Benjamin
| |
| Kommentar Fra : geu |
Dato : 24-03-04 19:18 |
|
Nu er det en generator der er i nye biler..
Hvor gammel er batteriet??
Har du fået noget nyt el-udstyr i din bil??
Point er ikke noget man samler på, man er her for og hjælpe andre.
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 24-03-04 19:20 |
|
Du mener nok generatoren.
Har du fået skiftet ladekontrolrelæet også?
De mest sandsynlige muligheder er, at batteriet kan være ved at "falde sammen" og derfor hurtigt mister strøm og det kan da også tænkes at der et eller andet der bruger strøm.
Hvis du har et billigt multimeter kan deu sætte det til at måle op til 20 V jævnstrøm og så sætte den på + og - pol på batteriet. Når du speeder let op skal spændingen stige til ca. 14 volt. Det er kun en rettesnor, men antyder om der er en rimelig ladespænding.
| |
| Kommentar Fra : kokjenen |
Dato : 24-03-04 19:21 |
|
Hej Benjamin,
akumulatoren er fra November, så egentlig så god som ny. Det er lidt surt hvis den dynamo jeg har givet 1100 for kun holdt i fire uger. Jeg har ikke checket syrevægten, men alle plader er da dækket.
| |
| Kommentar Fra : kokjenen |
Dato : 24-03-04 19:30 |
|
Ups, det var helt overvældende med svar her- Dejligt!!
Jeg har faktisk et multimeter, vil prøve at måle og se om der er forskel når jeg speeder op. Jeg har naturligvis checket remmen, den skulle være ok.
Og nej, jeg har ikke skiftet laderelæet. Og nej, jeg har ikke fået yderligere udstyr på.
Og til dig geu, det var en flot bemærkning vedr. point og hjælpsomhed; efter min mening den helt rigtige indstilling at have.
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 24-03-04 19:32 |
|
Vi er en del der deler holdning med Geu.
Du skal også prøve at måle ladespændingen efter længere tids kørsel da det kan være efter relæet har været "varm" at det svigter.
| |
| Kommentar Fra : kokjenen |
Dato : 24-03-04 19:39 |
|
Ha-ha Bjarne, jeg købte den nu som en dynamo hos huggeren, men det er en god ide at måle ladespænding efter længere tids kørsel.
Bilen er fra 1995, jeg købte den sidste sommer og der skulle stadig være garanti; men forhandleren jeg købte af har INGEN forstand på Mitsubishi - (heller ikke Misubishi) - så jeg kan til gengæld fortælle hvor man IKKE skal købe brugt vogn.
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 24-03-04 19:49 |
|
En dynamo er et jævnstrømsapparat medens en generator laver vekselstrøm, som så via en ensretter bliver lavet til jævnstrøm så det kan anvendes af bilens el-anlæg.
Hvem???
| |
| Kommentar Fra : kokjenen |
Dato : 24-03-04 20:12 |
|
Midtsjællands Auto Center i Gislinge..... han har været i TV og dummede sig SÅ gevaldigt...
Han er kun interesseret i at inkassere penge, bagefter er han bare så negativ....
| |
|
En banal ting, som jeg selv har erfaret: Lampen i bagagerummet slukker ikke (defekt kontakt) og aflader batteriet -... ?
| |
| Kommentar Fra : kokjenen |
Dato : 24-03-04 20:14 |
|
Ja binky, det er korrekt der sidder kul i generatoren; det skulle dog ikke være nødvendigt for mig at vende dem, ombytteren jeg købte skulle have været testet og fundet ok.
Jeg tror egentlig mere det kan være laderelæet der er ustabilt...... vil prøve at teste det nu...
| |
| Kommentar Fra : kokjenen |
Dato : 24-03-04 20:16 |
|
Der er ingen lamper der står og brænder efter "lukketid" - det har jeg checket..... men tak alligevel KajKagearm
| |
| Kommentar Fra : penelope |
Dato : 24-03-04 20:27 |
|
Hej
Har du kontrolleret stelforbindelsen fra generatoren.
En stor del af problemerne med generatorer skyldes dårlig stelforbindelse.
Men det kan også være irrede forbindelser for ladestrømmen. Jeg havde engang problemer med generatoren og fik en ny sat i på et Shell værksted. Næste dag var den brændt af og jeg fik en ny på garantien. Næste dag var også den brændt af. Men Shell havde en garanti så man kunne gå ind på et hvilket som helst Shell tank værksted, så jeg valgte at prøve en anden. Han var yderst forbeholden og forsøgte at undslå sig da jeg forklarede ham historien. Da jeg hentede bilen om aftenen strålede han som en sol. Han havde talt med Bosch, som rådede ham til at pudse alle forbindelser for ir. Siden da var der ingen problemer.
Men jeg erkender at bilen var lidt ældre end den her omtalte.
| |
| Kommentar Fra : kokjenen |
Dato : 24-03-04 20:33 |
|
jeg takker også penelope, det ville nok være en god ide at kigge efter irrede ledninger. Sjovt det altid er når det er skidekoldt at bilen gør knuder....
| |
|
5 Bajere hos en autoelektrker så fortæller han dig hvor den er gal,og så koster det,men så har du fået noget at gå efter
| |
| Kommentar Fra : kokjenen |
Dato : 25-03-04 00:29 |
|
Tak olehermann....så skal jeg bare lige finde ham autoelektrikeren først.... men du har helt sikkert ret....
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 25-03-04 08:00 |
|
Det lyder til at problemet er ved at være "indkredset". Mit bud er nedslidte kul, selvom det lyder meget usandsynligt for en så ny generator.
På Østfyn ligger en "lille" virksomhed som renoverer bl.a. generatorer, hvor du kan prøve at henvende dig hvis det viser sig at være løsningen?! Der er jo under alle omstændigheder garanti på din generator endnu.
http://www.dri.dk/quality/quality-dk.htm
Mvh
Palle Jensen
| |
| Kommentar Fra : kokjenen |
Dato : 25-03-04 14:57 |
|
Tak Palle, det var da et dejligt link, dog håber jeg ikke at skulle bruge det nu, men mange tak alligevel.
| |
| Kommentar Fra : egoland |
Dato : 25-03-04 17:26 |
|
Et lille fif til at tjekke om det er kullene i generatoren: Start motoren (eller lad være, og tjek resultatet senere) og giv generatoren et venlig, men bestemt gok med en hammer! Så ryster kullene løse, og kan igen danne forbindelse til rotordelen i den. Det er nemmest at kostatere resultatet, mens motoren er igang, og forholdsvis ufarligt, med mindre du stopper hammerskaftet ind bag bag kileremmen! Løser det problemet, er det (sansynligvis) fordi kullene er slidte, men de kan jo også bare have sat sig fast, fordi de ikke har rørt sig i lang tid.
OG du passede på, at alt strøm til batteriet var afbrudt, da du monterede den? Den mindste gnist el. kortslutning kan bevirke at en diode/ensretter futtet af. Det er noget følsomt noget, og kan give samme resultat.
| |
| Kommentar Fra : kokjenen |
Dato : 25-03-04 19:28 |
|
Ja, jeg passede på under montering, og ja, strømmen var afbrudt under monteringen. Den har jo også virket i fire uger, først forleden begyndte den at skabe sig igen....Men jeg prøver nok det med hammeren, tak egoland.
| |
| Kommentar Fra : kokjenen |
Dato : 26-03-04 22:00 |
|
Hej igen.
Så kan jeg fortælle at jeg målte hvor mange volt generatoren producerede.... sølle 6 Volt, og det gav endda ikke mere at speede lidt op.... I morgen får den et rask slag med en hammer....
| |
| Kommentar Fra : kokjenen |
Dato : 26-03-04 22:11 |
|
Evt. nogen der ved hvor man kan købe et laderelæ??
| |
| Kommentar Fra : egoland |
Dato : 27-03-04 09:44 |
|
I nyere/de fleste generatorer er laderelæet indbygget, og oftest kan det ikke betale sig at gøre noget ved det, hvis man tager huggerprisen i betragtning. Hvis der er et laderelæ, sidder den for enden af den tynde ledning + der går hen til generatoren, idet det er den der styrer hvor meget strøm der kommer ind i den roterende del, og dermed hvor meget der kommer ud på de store vindinger, der er faste, og hvor de tykke ledninger går fra til batteri og stel, efter de har været gennem ensretter/dioder.
Hvis du vil til at lede efter et nyt laderelæ, kan alle biludstyrsbutikker skaffe det, Høyer, Nyman, T. Hansen osv.
| |
| Kommentar Fra : kokjenen |
Dato : 31-03-04 18:22 |
|
Ja så takker jeg alle hjælpsomme mennesker her, jeg ville hellere end gerne give jer alle 100 points, men det bliver nu alligevel egoland der render med alle 40. Jeg fulgte hans råd, og gokkede generatoren én på hatten, og straks kunne jeg måle væsentlig forbedret ladning; ja helt op til 14 Volt.
Men tak alligevel til alle, og hav en dejlig sommer.
| |
| Kommentar Fra : kokjenen |
Dato : 31-03-04 23:32 |
|
Du har helt sikkert ret BjarneD.... men ikke desto mindre virkede den....
Til dig egoland, jeg prøver at skille den gamle generator ad, rart at have lidt at øve sig på.
| |
| Kommentar Fra : kokjenen |
Dato : 31-03-04 23:45 |
|
Ha-ha BjarneD. Nej det må du naturligvis ikke gøre! men forstår du, denne vogn er i en sådan forfatning at jeg ikke vil ofre en krone mere end nødvendigt, jeg har været dum og blind, og er blevet snydt. Jeg skal bare have den til at holde sommeren over. Jeg havde en helt ny Golf som jeg solgte igen (med stort tab) for fire måneder siden, folk lavede så mange parkeringsskader, og hver gang kostede det 2-3000 kr., og "gerningsmanden" var aldrig at finde. Så købte jeg dette lokum som jeg ikke er så øm over, med store kofangere, nu kan det sgu nok være folk kan lade være at parkere lige klods op ad mig.
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 31-03-04 23:53 |
|
Det forstår jeg skam godt, og jeg har da selv en gang imellem lyst til et skrummel som de nok skal holde sig væk fra, men på den anden side set så vil jeg ikke have det som i min unge dage hvor jeg stod på hovedet i bilen hver andet øjeblik og skulle krydse finge for om den ville starte fordi der ikke var penge til nye reservedele.
I dag skal der bare et host til så skal det bare være i orden med det samme. Det koster, men min 1,9 l. turbo diesel (FIAT Punto) spinder som en kat, hver gang.
Held og lykke med "skrotbunken"
Hilsen
Bjarne
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 01-04-04 14:27 |
|
..er du sulten egoland?
Kokjenen du skal lukke spørgsmålet ved at acceptere den utålmodige Egolands indlæg som svar.
Det gør du i højre side lige over det indlæg der skal accepteres.
Problemet er bare, at Egoland er almindelig bruger og derfor ikke kan modtage superpoint, men det har han nok været for utålmodig til at opdage selv, men vi skulle jo nødig have at han kom til at slå sig over fingrene med sin hammer
Hilsen
Bjarne
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 01-04-04 14:52 |
|
Egoland>>Det er OK som nødreparation og til opretning af buler, og selv en "hugger" generator er der ombytningsret på, men hvad med at blive oprettet som superbruger før vores Mitsubishi-ven dukker op og kan give dig de 40 p. ellers er de da spildt hvilket jeg nu dybest set mener, at de er under alle omstændigheder med mindre du vil konkurrere med Google links og smarte bemærkninger.
Det er ret fedt at kunne hjælpe, men det ville være lettere hvis der ikke var point.
Stor hilsen
Bjarne
| |
| Godkendelse af svar Fra : kokjenen |
Dato : 01-04-04 16:54 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|