/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Bagbremser på næsten ny bil
Fra : tjuel
Vist : 834 gange
100 point
Dato : 09-02-04 22:41

Jeg har en "næsten" ny bil - Opel Zafira Flexivan (1,5 år gammel - kørt 56000 km) - er generelt godt tilfreds med bilen.

Har netop fået en regning på undersøgelse og udskriftning af skive og klodser i bag lydende på 2330 kr. Værkstedet har forklaret at årsagen er at jeg bremser for lidt og for let, hvilket jeg ikke helt kan genkende. Hvordan dælen skal man iøvrigt kunne lave kraftige opbremsninger på baghjulene med en let bagende kombineret med ABS?

Jeg finder selv at en sådan udgift er for stor på en bil i den alder. Bør sådanne bremser ikke kunne holdes kørende, hvis de bliver smurt og renset ved eftersyn, som man gjorde i gamle dage med tromlebremserne.

Er det bare mig som er alt for kritisk eller hvad synes I?

 
 
Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 09-02-04 22:48

Nu siger jeg jo ikke det er sådan men der fuskes en del med eftersyn så man næsten selv skal kontrollerer det der står der er lavet men selvfølgelig holder tingene længere ved renholdelse og rensning og jo jeg syntes sku osse det er dyrt Mvh Sune

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 09-02-04 23:43

56000 km det lyder ikke helt urimeligt, og der e rnoget om det med den måde du kører og jeg tænker at værkføreren bare har villet sige det på en måde så du ikke følte dig beskyldt for at være for hård.
Man kan jo godt få lavet tingene billigt, men når jeg får skiftet bremser så bliver alt tvivlsomt skiftet fordi jeg ønsker at det skal virke optimalt og så må man betale.
Jeg syntes at det er pengene værd at bremserne er i perfekt stand.
Hilsen
Bjarne

Accepteret svar
Fra : geu

Modtaget 110 point
Dato : 09-02-04 23:45

Det der sker er der kommer en rustkant på dine bremseskiver i bag. Og den bliver gerne så stor den ikke kan drejes af da skiven er så tynd i forvejen.
Det er rigtig det kan afhjælpes ved at køre bilen hårdt, men er ikke 100% løsning på problemet. Da bilens bremser er bygget til og kunne klare en meget stor vægt i lang tid af gangen, vil bremsen næsten ikke bremse ved normal let kørelse...
Ved der er mange der brokker sig over det på mange forskellige bilmærker, så det er ikke kun dig der har problemet. Men der er nok ikke noget og gøre ved det.

Kommentar
Fra : KajKagearm


Dato : 10-02-04 01:28

Er et kendt problem på biler med skiver i bag, og hvor man aldrig kører med læs på. Derved opnår man ikke at holde den ren for rust m.m.

Måske kan du motionere den ved at trække håndbremsen under kørslen - selvfølgelig ikke for hårdt, men nok til at du kan mærke at den bremser. Evt. kan du selv afmontere baghjulene en gang i mellem og give skiverne en tur med en vinkelsliber med en "rub"-skive på.

Ellers må du leve med det.

Kommentar
Fra : penelope


Dato : 10-02-04 08:50

Du skriver ikke noget om hvilket værksted du bruger, men det er jo prisen du anfægter. Er du opmærksom på at man nu ifølge EU direktiv frit kan vælge et ikke autoriseret værksted uden at miste garantien og at disse oftest er en del billigere. Du kan f.eks. gå ind på Automester og søge geografisk og finde et værksted i nærheden. Jeg gør det selv fordi jeg finder det positivt at bruge et lille værksted, hvor man opnår personlig kontakt med en ansvarsbevidst værkfører/ejer som løbende følger med i bilens tilstand. Jeg vil sige det især er relevant når bilen opnår en vis alder og man skal efter min mening aldrig gå til de store upersonlige værksteder med en gammel bil.

Kommentar
Fra : geu


Dato : 10-02-04 09:11

Nu skal du lige passe på med og køre og trække din håndbremse, den kan meget vel være med en tromle inde i skiven. Så du ikke bruger din skivebremse i bag, til parkeringsbremse. Men det kan dit værksted oplyse.
Det med en vinkelsliber... de vil jeg ikke tilråde.

Kommentar
Fra : sipelip


Dato : 15-02-04 19:17

Jeg har selv lige skiftet skiver og klodser bagpå netop fordi skiverne havde fået dyb gravrust. Jeg er nu begyndt at kigge ind på dem en gang imellem når jeg går fra bilen, lige for at se om de er blanke eller rustne. Hvis de har rust, så er enten nogle lange middelhårde opbremsninger fine, ellers som det blev nævnt, træk håndbremsen let under kørslen . dog ikke for længe ad gangen. Det med tromle inden i skiven har jeg aldrig hørt om, men det må du nemt kunne finde ud af bare ved at se på skivebredden eller hvor håndbremsekablet går hen.

Godkendelse af svar
Fra : tjuel


Dato : 18-02-04 17:50

Tak for svaret geu.
      
Jeg må indrømme at det irriterer mig meget at bruge penge på den slags reparationer, især når bilen ikke er ældre. Jeg har sideløbende med dette en lille debat med Opel Danmark, som selvfølgelig mener at dette er almindelig vedligehold.

Den forklaring jeg fik af værkstedet var at bremsen havde sat sig fast, hvilket jeg ikke helt kan få til at passe med ovenstående. Jeg kommer nok ikke videre, men vil dog anmode Opel Danmark om at give en vejledning i korrekt kørsel og vedligehold, så problemet kan undgås.

Hvis bilen var med 3 års regulær garanti, tror jeg iøvrigt ikke at man ville kunne dække ovenstående ind under almindelig vedligehold.            

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste