/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Bremser
Fra : webklovn
Vist : 1198 gange
100 point
Dato : 31-01-04 20:40

Jeg har en Peugeot 405 sri '88 som jeg lige har skiftet bremsekalibre og klodser på i bag, i højre side hænger bremsen lidt især når jeg har brugt håndbremsen, jeg har en ide om at det kan være reduktionsventilen som ikke lukker bremsevædsken hurtig nok tilbage. Kan det være rigtig? og er der nogen måde at afhjælpe problemet uden at jeg skal have ventilen af da det koster et nyt bremserørssæt?

på forhånd tak

 
 
Kommentar
Fra : smut


Dato : 31-01-04 20:53

her du husker og smørre kalibre og klodser (på bagsiden)med noget varmebestandig fedt? evt kobber fedt
og husk lige at kalibrene skal kunne bevæge sig sidevers hvis du har købt brugte kan dette være problemet

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 31-01-04 21:00

Ventilen har nok ikke noget at gøre med reduktionsventilen da håndbremsen skal arbejde uafhængigt af bremsevæske.

Når man laver bremser skal alle dele gå let og ubesværet. Kablet og den arm den akriverer er min oplagte mistanke. stemplerne i caliprene skal også arbejde på en måde hvor det alene er trykket fra pakningsringene og manchetterne der yder reel modstand. Ved tilbagetryk skal der selvfølgelig trykkes væske genem ventiler og rør, men der må kun være begrænset modstand. Hvis man efter et hårdt tryk på bremsepedalen kan dreje hjul/nav frit så må man regne med at caliperen ikke hænger og det må derfor være kabel eller arm hvis den hænger efter aktivering af håndbremsen.
Jeg kender ikke denPeugeot, men generelt set.

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 31-01-04 21:01

Nu er det jo ikke en god tid at bruge håndbremsen i, da vanddråber i kabelet fryser, men under bilen er der somregel en kabel fordeler, der tit trænger til at smøres. I andre tilfælde er der et kabel fra hvert hjul der går helt op til håndbremsen, det kan være at den ene er for stram.
Men i de fleste tilfælde plejer den hængen at fortage sig.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 31-01-04 21:09

->> Hej Palle Hansen.
Det der med håndbremsen er da vist en gammel skrøne.
Jeg bruger altid håndbremsen og den hænger aldrig og min bil står ude i al slags vejr.
Hvis kablerne er gamle og rustne hænger der jo nemt vand i dem, men så gør dig selv en tjeneste, smid dem væk.
I min ungdom da jeg var mekanikerlærling havde jeg ikke råd til at kassere kablerne så jeg afmonterede dem og smurte dem ind i fedt ved at trække kablet ud først i den ene og så i den anden, men i disse tider hvor tingene koster forholdsvis mindre så er det ud med dem. Jeg vil aldrig mere køre i en bilder ikke kan starte, bremse og styre og skulle det blive nødvendigt så hedder det offentlig transport som jeg ikke har anvendt de seneste 20 år.Jeg kører forresten i FIAT og den er bestemt ikke byget til polarklima.
Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 31-01-04 22:49

Har du lige slidt de nye bremser til mvh Sune

Kommentar
Fra : sipelip


Dato : 01-02-04 00:49

jeg har det samme bøvl med min golf, og ved at det er kablerne der er lus i. Se kablerne efter især omkring selve håndtaget. Afmonter kablerne i enderne og se om du kan trække dem nogenlunde frit og ubesværet. De bør ikke give den store modstand. Jeg mener 405'eren har en udveksling lige foran reservehjulet, så det er nok kun derfra og til caliperen du skal fokusere på.

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 01-02-04 00:55

Her er vi enige Sipelip, som du jo kan læse af mit svar ovenover. Du er åbenbart på natlig vandring i spørgsmålenne og sætter et fingeraftryk alle steder og det er et lille snusket et.

Kommentar
Fra : sipelip


Dato : 01-02-04 01:05

he he - om dagen sker der jo så meget andet interessant, og så må man ty til natten for at 'gå sin runde'. Det med at være nataktiv, det har jo altid virket lidt snusket, men det er et åg jeg må bære.

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 01-02-04 01:08



Kommentar
Fra : webklovn


Dato : 01-02-04 10:28

Til sipelip

Den har en udveksling på det nævnte sted. Men det ser ud til at kablet slipper fint kablet er tjekket og det glider meget godt. Jeg er selv kommet frem til to resultater. 1. at reguleringsventilen ikke er i orden 2. at de såmænd bare skal slides til og det synes jeg så at der lyder lidt underlig da det er selvjusterende bremser

Vh Webklovnen

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 01-02-04 10:47

Du skal jo lave en test, hvor du kører ca 40km/t og så trækker håndbremsen alt hvad du kan, så mærker du om den trækker til siden, og du går ud og ser efter bremsespor, der gerne skulle være ca lige lange.
Når man lige har "lavet bremser", er det ikke unormalt at de "hænger" lidt, dvs. at det er lidt sejt at dreje et eller begge hjul rundt (når hjulene er hævet), og det skal nok fortag sig.
De fleste mekanikere, gjorde før hen (og nogen stadigvæk) altid lige en opvarmning, med 3 minutters gas i første gear, samtidig med at bremsen blev "holdt nede", når den så var varmet rigtig hårdt op, skulle den stå og køle ned uden at blive rørt yderligere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : webklovn


Dato : 01-02-04 13:10

Til Palle Hansen

Det vil jeg prøve når at jeg kan finde en tør grusvej, men vi har sne og is her (Aalborg) igen i dag. Men jeg vil dog lige sige at hjulet er låst helt fast efter en opbremsning og løsner sig hurtigst når at jeg kører frem og det er grunden til at jeg har en mistanke til regulatorventilen. Bilen løfter jo bagenden lidt når man bakker, især med et låst baghjul.

Vh. Webklovnen

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 03-02-04 08:50

Ja en ensom vej, for det er lidt underlig at have venstre fod på bremsepedalen, samtidig med man kører 1. gear og skal regulere gassen for ikke at gå i stå. Hjernen kan simpelthen ikke forstå at de fødder nu skal opføre sig sådan.
Metoden går ud på at man ikke slipper bremsen før den er rigtig varm, og så rører man den ikke før den selv har kølet langsomt af, (uden at trække håndbremsen, men blot stille i gear, da varmen fra klodserne ikke skal overføres til skiverne), så kan du lige strække benene ude i naturen i 5-10 min.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 03-02-04 10:51

fuskermetoder Palle H.
Det du beskriver er unødvendigt hvis bremserne er lavet korrekt.

Bjarne (fhv. automekaniker gennem mange år)

Kommentar
Fra : smut


Dato : 03-02-04 11:58

jeg er sikker på det handler om at rense kabler kalibre osv ordentlige og så smørre (de rigtige steder)med varmebestandig fedt

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 21-05-04 09:35

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede givet og mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen




Kommentar
Fra : webklovn


Dato : 21-05-04 11:03

Jeg kan ikke uddele point for komentarene da der ikke var nogen som var i nærheden.
det var en "stoppet" rør

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 21-05-04 16:14

webklovn, det er altså normalt at lukke sine spørgsmål, uanset om der var nogen der var i nærheden.
Folk kan jo heller ikke havde dit spørgsmål stående i evigheder, i deres i-mail bakke, fordi du ikke vil lukke, endvidere har der da været nogen der har brugt deres tid, selvom de ikke kunne fjernløse dit problem.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : webklovn


Dato : 21-05-04 20:36

Tak for svaret pallebhansen.
                        

Kommentar
Fra : webklovn


Dato : 21-05-04 20:38

Hej Kandu!!!!

Når jeg logger ud forventer jeg ikke at få flere mails herfra


Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste