Interessant spørgsmål som jeg kender svaret på, og skal prøve at videregive det.
En dieselmotor har normalt ikke gasspjæld, da omdrejningerne bestemmes af mængden af indsprøjtet brændstof. Dvs. at den også i tomgang får alt det ilt den kan tygge. Men når der er højt iltoverskud i forbrændingen udvikles der meget af de giftige kvælstofilte man kalder NOx. NOx kan begrænses ved at tilføre forbrændingen udstødningsgas i stedet for ilt. Man tilbagefører altså udstødningsgas i indsugningen. Dette gøres ved hjælp af EGR systemet, eller AGR som VW kalder det på tysk. Da SDI motoren er uden trykladning (turbo) er der meget lille trykforskel mellem indsugning og udsugning i tomgang, hvorved tilførelsen ikke finder sted i tilstrækkeligt omfang. Men ved at sætte et spjæld i indsugningen opnår man trykforskellen, hvor trykket ligger højere i udstødningen end indsugningen. EGR systemet er på en dieselmotor mest aktivt i tomgang, da der jo er der det største problem med NOx er.
Håber jeg har gjort mig forståelig.