|
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 20-08-03 14:20 |
|
Hvis olien har en begrænset holdbarhed bør (skal) den være mærekt med: Anvendes inden......
Jeg ved det faktisk ikke. Men hvad skulle gå galt? Hvor længe vil du lade den stå. Jeg tror man må antage at holdbarheden er temmelig lang tid - altså flere år.
| |
| Kommentar Fra : beckski |
Dato : 20-08-03 14:30 |
|
altså olie kan som fedt (hvilket må betragtes som ens stoffer) vel harskne... desuden står de normalt i plasticbeholdere... plastic kan opløses af olie.
men vi snakker vel opbevaring i 4-5 år...
| |
| Kommentar Fra : CLAN |
Dato : 20-08-03 14:45 |
|
3773 -> Du har ret i din antagelse om, at det kan stå i temmelig lang tid... i op til flere år. Det vigtigste er, at det står tillukket, så fugt ikke kan trænge ind (olie er god til at absorbere fugt, men brænder hurtigt ud igen - dog ikke i kølekompressore o.l.). En olie er nedbrudt / ødelagt når viskositeten kommer under det foreskrevne til det udstyr hvor det benyttes. Samtidigt er der nedbrydning af additiver i olien f.eks målt som TBN (Total Base Number) i olier til en diesel motor... det er derfor at olie på store skibs-diesler, sendes til analyse før olieskift eller tilsætning af nye additiver (hvilket jeg har været med til mange gange), da vi kan snakke om en olie sump / tank på op til flere tusinde liter.
Her spørger beckski om en blandings olie "semi-syntetisk", men det er i og for sig lige gyldigt... og hvem køber olie til at stå på hylden i op til flere år?
Altså luk dunken hermetisk tæt og lad den stå et sted hvor temperaturen er forholdsvis ens året rundt (tænker på kondens ved en 1/2 tom dunk).
Hygge...
Søren
| |
| Kommentar Fra : beckski |
Dato : 20-08-03 14:48 |
|
tjek bilka-avisen, Clan .... meget billig motorolie.
derfor overvejer jeg køb til nogle år
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 20-08-03 14:50 |
|
Den med beholderen tror jeg ikke på Beckski. Emballagen må nødvendigvis du til at opbevare olie i, ellers var der nok "nogen" der fik problemer.
Jeg ved folkevogn stiller krav til hvor længe olien må opbevares.
Står der ikke noget på dunken?
| |
| Kommentar Fra : beckski |
Dato : 20-08-03 14:57 |
|
nej, nemlig ikke
derfor spørger jeg
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 20-08-03 14:58 |
|
>Hej Clan, vidste at du vidste det. Selvfølgelig skulle vi bare have gang i maskinisten.
Køleolier kender jeg lidt til. Ved at vores esterolier (syntetiske) er største problem et de er helvedes gode til at suge vand, og det er som du skriver døden for en kølekreds. De mineralske er knap så slemme. I en forbrændingsmotor koger du lynhurtigt vandet ud, så der har du ikke samme problemer.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 20-08-03 15:07 |
|
Noget helst andet Beckski (ikke at det rager mig), men hvorfor køber du ikke en god helsyntetisk? Hvad vil du hælde den på? Ved du hvad du kører i/på om fem år?
En bare rimelig moderne bilmotor fortjener en ordentlig motorolie. At den er dyrere har egentlig ingen betydning, idet de gode syntetiske har bedre holdbarhed og kan derfor køre længere. Kører du gammel dieselbil, sviner sådan en karl olien til lynhurtigt og du kan derfor ikke strække holdbarheden - der ville jeg bruge billigere olier.
| |
| Kommentar Fra : beckski |
Dato : 20-08-03 15:11 |
|
toyota '96,
aner intet om olie, bare at den æder lidt en gang i mellem
| |
| Godkendelse af svar Fra : beckski |
Dato : 20-08-03 15:18 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|