Tak for kommentarer. Jeg har fået det gjort og kan nu sige, at det er nemt, når man tager det i den rigtige rækkefølge:
Jeg vil lige kommentere resultatet, hvis andre har samme ide til at skifte olie på denne model 1J1/Golf IV med V6-motor.
1) Bundpladen er forankret med to bolte foran og tre bagved. Sidebeklædning er skruet fast med alm. stjerneskruer.
2) Sidebeklædningen til bundpladen er af plast og skubbes ud i siderne, inden man kan pladen helt af. Pas på gummimanchetterne til holderne. Pladen er forstærket med profilstål foran og er tung. pas på.
3) Bundskruen hvorfra man tapper sidder bagudvendt. Regn med at olien løber ud i en bue på 30 cm bagud.
4) Oliefilteret er af den type, man skifter indsatsen på. (få specialværktøj og hør eventuelt VW, ellers kan det drille meget) Selve filteret er af plastic og derfor må man ikke bruge kræfter til at skrue den løs.
5) Skift indsatsen ved at komme den i holderen (som er den del, du har skruet af) Studsen skal vende opad og den takkede ring skal falde i hak i holderen. Sæt filteret på igen.
6) Bundskruen er en alu-bolt med fast pakning. Den skal skiftes.
7) Fyld olien på og kontroler, at alt er tæt. Brug kun Long-Life olien, hvis din moter er udstyret med det i forvejen. Ellers kan det give problemer. Se manualen for specifikationer og køb kun kvalitetsolie med VW-spec. Der er ingenting sparet på den type biler med en billig olie.
8) Bundpladen vippes først på de ½ fastgjorte bolte/holdere (husk gummimanchetterne skal vende rigtigt) bagtil, så er det nemt at arbejde med en hånd fri, når du kan støtte dem på holderne. Skru boltene fast foran og bagved og sæt sidebeklædningen på plads. skru skruer i til sidebeklædningen og færdig her.
9) Check oliestanden for en sikkerheds skyld næste gang du tanker benzin.
10) skriv km-tal og marker det i din bog (servicebog, hvis du vil...)