Start med at lægge det nye leje i fryseren, så det kan krympe et par hundrededele mm.
Det gør det nemmere at montere.
Af med klumpen - altså navet.
Start med at løsne navmøtrikken mens bilen står med vægt på hjulene.
Den har normal gevind, ikke noget baglæns her.
Men den kan sidde utrolig hårdt fast.
Så løsner du hjulboltene.
Løft bilen op og tag hjulet af.
Så piller du bremserne af. Vær forsigtig med at understøtte kaliperen med snor, ståltråd, eller strips, så du ikke ødelægger bremseslangen
Af med ABS føleren (forsigtig).
Så piller du styrekuglen fra.
Så adskiller du nedre bærekugle.
Og til slut de 2 bolte som holder navet til stil støddæmperen.
Træk navet af drivakslen. Det kan binde pga lidt rust.
Nu har du navet ude, hvor du har kontrol over tingene.
Start med at fjerne den indvendige låsering, lejet skal baglæns ud.
Bank navet ud fra lejet bagfra.
Det kan IKKE undgås, at den inderste lejering hænger fast på navet.
Den skærer du næsten igennem på skrå, med vinkelsliber eller nedstryger og giver den et ordentlig goddaw med en mejsel i revnen, så revenr den og glider af.
Puds navet grundigt, så det kan presses ind i det nye leje uden modstand.
Smør det med lidt fedt, og læg det i fryseren til krympning.
Det bedste er at bruge en leje udtrækker, for at få det gamle leje ud, men da det alligevel skal skiftes, kan du bruge almindelig vold og voldsomt slagværktøj for at få det ud.
Puds grundigt inde i lejeboringen så det fuldstændigt rent og fri for hakker.
Smør det med lidt fedt.
Læg det nu et lunt sted, er du frisk så varmer du det op i en ovn til 100°C en times tid, så det udvider sig og dermed giver en smule mere plads i hullet til det nye leje.
Nu skal du være klar med den store yderring af det gamle leje, et par træklodser og slag værktøj.
Det nye leje skal i, så hurtigt som muligt, mens der stadig er temp forskel på de 2 dele.
Du må aldrig, ALDRIG, gentager : ALDRIG slå på selve lejet, heller ikke den inderste del.
Det bliver ødelagt i første hug, gentager : det bliver ødelagt.
Så er du advaret, og det er ligegydligt om det er et dyrt originalt SKF leje.
Det svarer til at banke på bremsefladen på en bremseskive : NEJ.
Brug den gamle lejering og træklods til mellemlæg og dap det nye leje tålmodigt ind lidt efter lidt, det skal gå lidt rapt, men pas på det ikke glider skævt og sætter sig.
Monter låseringen nu.
Nu skal du presse det kolde nav ned i det nye leje.
Igen : du må IKKE banke det ned.
Du skal i stedet understøtte den inderste midterdel af lejet, så du har et modhold.
Brug en lang bolt eller et stykke gevindjern og træk det ind på plads.
Når det er langt nok inde, kan du trække det helt på plads med drivaksel og navmøtrik.
Nu er det bare at samle og lave et kvalitets tjek på dit arbejde.