Du bør så sandelig have et godt øje på både olie og vand, specielt når du ikke kender forbruget. Sagde sælger at den intet brugte ? GLEM DET! Konstater det selv:
Med varm motor trækker du "oliepinden" op og aftørrer den omhyggeligt. Skubber den på plads dvs. HELT ned - mens du tæller langsomt til fem, eller ti. Træk pinden op og aflæs pejlingen: Olien skal ALTID stå et sted mellem MIN. og MAX. Den må gerne stå på MAX. men ikke over!
Den må slet ikke befinde sig under MIN. Det kan få fatale følger hvis motoren mister sit olietryk. Hvis lampen tænder i instrumenthuset under kørsel er det som regel allerede for sent at sætte ind.
Vandstanden kontrolleres med KOLD motor. Skru ALDRIG låg af køler eller ekspansionstank med varm motor. Du risikerer at skolde dig selv. Der er tryk på.
Men ofte kan du visuelt kontrollere vandstanden uden at tage låg / dæksler af.
Hvis du er usikker på tandrem, oliefilter, luftfilter, tændrør etc. - bør du få det skiftet snarest. En knækket tandrem vil ofte betyde en kostbar reparation. Så hellere en ny rem i tide, og du er godt kørende.
En rigtig god ting er altid en reparationsmanual. Mange ting er udførligt beskrevet, lige fra de simple små fif og service, til større og krævende opgaver.