|
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 03-03-14 10:04 |
|
Jeg kender ikke Peugeot,men du har vel konstateret at der er vædske i køler og ekspansionsbeholder.
Bare en strøtanke.
M.
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 03-03-14 15:24 |
|
Har du fyldt på eller bare kontrolleret?
Hvis du har fyldt efter, er min første tanke luftboble i varmaapp., men du skriver ikke noget om kølevandstemperaturen, og da det samme sker, hvis termostaten sætter sig i åben tilstand (især på dieslemotorer, der ikke leverer så meget spildvarme som benzinmotorer), skal du se om "motortemperaturen" når lige så højt op som den plejer, hvis ikke er det bare termostaten der skal skiftes.
Så har du ikke fortalt om temperaturreguleringen er mekanisk eller elektronisk.
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 03-03-14 19:18 |
|
Du kan prøve en udluftning af systemet før du investerer i 117 andre og måske unødvendige ting:
Med KOLD motor tager du dækslet af ekspansionsbeholderen og starter motoren. Lad den gå tomgang til den er gennemvarm og giv den så 2000 - 2500 omdrejninger et halvt minuts tid. Hvis vandet pludselig stiger og evt. løber over kanten har der sikkert stået en luftboble i systemet. Efterfyld og gentag processen med lidt højere omdrejninger. Vandpumpen vil altid skabe lidt forandring, men ikke så meget at det presses ovenud når gassen går af ballonen. Mon du så ikke har varme igen ?
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 03-03-14 22:33 |
|
Sæt kabinevarmen på højeste trin og følg Cortina01s anvisning.
Den elektroniske regulering begrænser dine muligheder en del - kan være en fejl i forbindelse med kabineføleren.
| |
| Kommentar Fra : vic200 |
Dato : 04-03-14 05:05 |
|
Du har en knap hvor du kan skifte mellem luft udefra og recirkulering af luften.
Kan du høre om der sker noget når du skifter mellem disse 2 stillinger?
Hvis klappen står til recirkulering får du ingen varme i kabinen og ruderne dukker. Den varme luft i kabinen er meget fugtig og kan ikke varmes op.
Har lige haft dette problem i en Fiat Ducato bus.
Det var et plastik tandhjul der var i stykker.
vic200
| |
| Kommentar Fra : Zeusen |
Dato : 04-03-14 17:04 |
|
Har lige skilt halvdelen af bilen ad og konstateret at klappen til recirkulation åbner og lukker som den skal (når jeg trykker på knappen).
Har lige har motoren til at køre en time i tomgang og med omdrejninger for at sikre mig at der ikke er luft i systemet. Der kom ingen bobler i ekspansions væske beholderen og efter en time var niveauet steget.
Der kommer varmt vand ind til varme apparatet idet jeg kunne mærke på de 2 rør der forsyner varmeapparatet.
Når jeg skruer op og ned for temperaturen kan jeg høre en knirkende lyd, der kommer inde bagfra hvad jeg formoder er en nogle servo motorer til at styre nogle spjæld formoder jeg.
| |
| Kommentar Fra : vic200 |
Dato : 04-03-14 17:57 |
|
Så skal den også varme.
vic200
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 04-03-14 18:29 |
|
Hvis både tilgang og afgang er varme fungerer vandcirkulationen godt nok. Der er dog et men: Er de også varme efter en længere køretur med lukket kølesystem ?
Hvis ja, er det sandsynligvis noget af det servo-halløj der styrer luftstrømmen den er gal med. Nogle gange er det næsten FOR teknisk, når god gedigen gammeldaws kabelføring kunne gøre det meget bedre og billigere.
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 04-03-14 20:52 |
|
Mildt sagt uenig med vic200
Citat Hvis klappen står til recirkulering får du ingen varme i kabinen og ruderne dukker |
Zeusen og jeg kører i "søsterbiler" hhv. Peugeot 407 HDI og Citroen C5 V6 (benzin), hvor hovedforskellen er brændstoffet og en lidt større motor.
Når jeg trykker recirkulation, så får jeg hurtigt varme og afisning.
Når den så er isfri, så er det rigtigt, at der skal skiftes til friskluft, fordi den duGGer - det har bare ikke noget med for lidt varme at gøre, tvært i mod (bruger briller, de dugger når jeg ude fra kulden kommer ind i varmen) drejer det sig om for lidt luft.
Kort version af doven(ulovlig) afisning (hvis varmen virker som den skal)
Start motoren.
Fuld vinduesvarme på recirkulation.
Når isen er smeltet - kør vinduesvisker et par gange - Behold rudevarme og skift til friskluft.
Når duggen er væk - blink ud og kør.
| |
| Kommentar Fra : Zeusen |
Dato : 06-03-14 14:40 |
|
Så er problemet fikset og der er igen varme i kabinen . Det var ikke en easy fix, idet hele instrumentbordet skal afmonteres for at få adgang til varmeapparatet. Idet jeg dels ikke havde lyst til denne kæmpeopgave og dels fordi opgaven indebar afmontering af airbags. Jeg valgte en alternativ metode, som nogen nok vil betegne som fusk, men jeg mener godt metoden kan forsvares idet bilen blot skal holde 2 år mere (for mig . Metoden jeg valgte indebar at man skærer et stykke ud af varmeapparatet, skifter spjældet og limer stykket i igen. Se beskrivelse her: http://peugeot-407-heater-fix.weebly.com/. Det bliver Hejdu58 der får æren for svaret, selvom Cortina58 var meget tæt på.
Tak for hjælpen og konstruktiv dialog
| |
| Godkendelse af svar Fra : Zeusen |
Dato : 06-03-14 14:42 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|