Du har den rette indstilling og gåpåmod,.. det er nok det vigtigste,...
- jeg har selv været i samme situation adskillige gange,
den bedste måde at lære noget,.. er ved at prøve med 'egne hænder'
men forvent ikke det bliver perfekt / professionelt første gang,
til gengæld lærer - 'man' - noget hver gang,.... !
det bedste du kan gøre,.. er at finde noget at øve dig lidt på,
fx. en gl. bildel,........ skærm, dør, bagklap o.lign.
maling er dyrt, især autolak,
måske har du en slat stående, eller kan købe en billig rest / udgået farve billigt,
evt. maskinmaling,. så du ikke skal bruge den dyre original farve at øve med,
jeg har gennem årene sprøjtet adskillige biler,
som regel i ganske almindelige garager / værksteder,.. med ganske glimrende resultater,
for at undgå at evt. støv hvivles op i lakken, hældes godt med vand på gulvet,
og holde det vådt indtil lakken har 'sat sig',.. (et par timer,.. mindst)
Citat Hvilket tryk skal pistolen forsynes med? |
ca. 3 - 4 bar, afhængig af hvordan du indstiller pistolen (spredning / forstøvning)
er passende, når en hel bil skal males,
til små-plet-sprøjtning (rep. af skærmkant o.lign) kan det være en fordel med lidt mindre tryk,
indstilling af pistolen :
jeg ved ikke præcis hvad skruerne 1 og 2 - er til,.. !
jeg har selv to gamle proff. pistoler, på begge er der er kun 2 justerbare skruer,
- den du betegner som 3,.. og så skruen nede under (uden markering)
skruen 3,.. justerer spredningen af male/sprøjte-strålen,
mens skruen under (u/markering) begrænser aftrækkerens bevægelse (længde)
men det finder du ud af når du får maling i beholderen,.. så er det egentlig bare at prøve sig frem,
det er svært at sige noget præcist
hvis strålen / spredningen bliver for lille, er det svært at styre, og du får let 'løbere'
bliver strålen / spredningen bliver for stor, ..
- 'tåger' det meste af malingen op / ud i lokalet, i stedet for på bilen,
men hvis du holder pistolen (dysen) i en afstand på ca. 20 cm.
er det nogenlunde passende med en spredning af 'maling-strålen' på ca. det samme (15 - 20 cm.)
fortynding af malingen
2 dele lak,.. 1 del hærder + ca 10% fortynder, er meget passende til at begynde med,
cellulosefortynder er udmærket til 'garagebrug',.. medmindre det er noget helt specielt maling,
der fås specielt 'hurtig' og 'langsom' fortynder,..
det må ikke være for hurtig (som cellulosefortynder) hvis den skal ovntørre (hos autolakeri)
her er en ganske udmærket vejledning :
http://dk.fritid.bil.narkive.com/6WLk1dUa/autolak-og-fortynding-hjaelp-onskes
læg mærke til bedste sprøjte temperatur,.. ca. 17 - 21 grader,
de kommende dage bliver det nok lige i overkanten,.... !
alt sammen kun vejledende,.. (øvelse gør mester)
gamle kloge automalere siger,.. der er ikke to malere der maler ens,.. især metallak,
dvs..... hvis to autolakerer maler hver sin halvdel på et, tag, bagklap osv.
vil de to halvdele, have forskellig nuance, og 'sølvet' / metalleffekten ligge forskellig,
der er heller ikke to svejsere der svejser helt ens,... selvom resultatet er / bliver ens,
kig rigtig godt på denne video,..
ikke så meget
HVAD han sprøjter,.. men
måden han bevæger sprøjtepistolen på.
altid jævne bløde bevægelser, der følger emnet i samme afstand hele tiden,
og læg mærke til at lakken dækker ikke første gang,.. !!
hellere 4 tynde gange, end 1 - 2 'tykke',
læg også mærke til han bruger en 'overkop'-pistol,...
den kræver ikke så meget tryk (bar) som en 'underkop'-pistol (mage til din)
http://www.youtube.com/watch?v=tPiUQCGdwBs