Når motoren dør, ved gasgivning, er det næsten helt sikkert tændingen, som svigter.
Hvad der får tændingen til at svigte er det svært at sige noget om uden at se bilen. D
Så årsagen er lidt gætteri.
Når man giver gas , kommer der en større fyldning i cylinderen og trykket under kompressionen bliver større. Derfor skal der en tilsvarende højere spænding til, før der dannes en gnist i tændrøret . Paschen er berømt for at have fundet denne sammenhæng mellem gennemslagsspænding i luft og lufttrykket. Med varm motor og god fyldning kan den nørvendige spænding blive 10 til 15 gange større end i fri luft. Derfor er det idioti at prøve "gnisten" i fri luft, som mange gør.
Med den høje spænding skal der bare en lille defekt i tændingsanlæggets isolering, før gnisten hopper et andet sten end i tændrøret, når man giver gast.
Gætteriet er så . Defekt kondensator , revne i fordelerdæksel, mikroskopisk hul på kabel fra tændspole, defekt indre isolering i tændspole.