|
| Kommentar Fra : EA_HS |
Dato : 25-01-13 08:51 |
|
Citat masser af strøm men starteren ville ikke dreje rundt, så jeg måtte slæbes i gang, |
noget kunne tyde på en dårlig forbindelse (strøm)
prøv at tjekke alle forbindelser -/+ ... fra batteripoler til startmotor /startrelæ,
rens evt batteripolerne / 'skoene'
og især stelforbindelserne også på startmotor
hvis startmotoren hidtil har virket upåklageligt, er der ikke så store chancer for den er defekt,
tændingslåsen KAN,.. men ikke nødvendigvis,.. være problemet,
det hele burde du kunne måle med et voltmeter,,,
først spændingen på batteriets poler,...
derefter videre til kablerne (som skal have præcis samme volt som batteriet)
videre hele vejen ned til startmotoren.
hvis startmotoren får samme volt som der er på batteriet,
er der noget galt med startmotoren (evt relæet i samme)
| |
| Kommentar Fra : jensviggo |
Dato : 25-01-13 10:07 |
| | |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 25-01-13 10:32 |
|
Det kunne også være starter-relæ´et der ikke gider mere.
Ved ikke hvordan det virker på en bil, men er der 2 ledninger (tykke - ikke tynde) på det, så kortslut dem og startermotor skulle gerne dreje rundt, gør den ikke det, men det gnister, så er det startmotor den er gal med.
Ingen gnister eller starter drejer, så er der ingen strøm til relæ´et, så sidder fejlen op mod tændingen.
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 25-01-13 10:42 |
|
Skrev samtidig med "mig-selv"
Men (med tænding til) sæt hellere et startkabel mellem batteri + og startmotor +.
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 25-01-13 18:20 |
|
Der sidder en såkaldt solenoide på starteren, men i daglig tale kaldes den for startrelæ.
Virkningen er såmænd også meget lig et relæ, men dog er kontaktfladerne noget voldsommere gearet for, at kunne trække starteren rundt.
Et eller andet sted på den cylinderformede del sidder en relativt tynd ledning. Det er den, der aktiverer startmotoren - dvs. laver en elektromagnetisk kontakt mellem det tykke + kabel og startmotoren. Hvis det er nogenlunde tilgængeligt, kan du starte med, at undersøge om den tynde ledning sidder på eller, om kabelskoen har givet fortabt til rust og korrosion. Så er det klaret med en ny kabelsko og gerne lidt syrefri vaseline, kobberfedt e.l. i samlingen. HVIS det ser ok ud så langt, kan det være kontaktpunkterne i " relæet" der er brændt op. Du kan være heldig, at den får forbindelse hvert 20. - 25. forsøg, men en brugt starter burde være til, at opdrive hos en ophugger. Hvis du selv skifter den, skal du huske, at frakoble batteriet som det allerførste. Flyt ledningerne en for en, så alt sidder på rette plads. Så er du kørende igen....
| |
| Godkendelse af svar Fra : jensviggo |
Dato : 30-01-13 09:37 |
| | |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 31-01-13 02:07 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|