Enig med trimare46.
Fænomenet er ret almindeligt i kolde vinter perioder og skyldes som nævnt overtryk i bundkarret.
Under normal kørsel udvikles der en smule vand i forbrændingsprocessene og noget af det havner i motorolien, det kan ike kundgås.
Normalt vil det dampe ud, når motoren er godt gennemvarm og olien dermed også.
Det sker gennem sump udluftningsslanger som forbinder til motorens indsugning.
Det er et lovkrav, at det skal være sådan, så der ikke lukkes oliedampe ud fra en kørende bil.
Kører man mest kortere ture til daglig, når motoren ladrig at blive ordentlig gennemvarm, og så vil olien efterhåden indeholde mere vand, som fordamper sammen med olitåge, køles ned igen og kondenserer i olieslangerne, som mayonnaise.
Pga vandindholdet i mayonnaisen, fryser den til is over natten og danner en frostprop, som lukker fuldstændigt tæt.
Nu kan oliesumpen ikke komme af med det overtryk der altid dannes, pga den lille lækage der altid er i stempelringene.
Resultatet er, at trykket bliver så stort, at oliepinden skydes op, og olien presses ud samme vej.
I løbet af ganske kort tid, mangler motoren olie og lampen lyser.
Først når motoren bliver varm, holder den op med at skyde olien ud.
Det er et alvorligt problem som skal rettes hurtigst muligt, da motoren bliver ødelagt når den kører uden olie.
Løsningen er at rense de omtalte slanger for mayonnaise. Det skal gøres grundigt, da mayonnaisen vil fyse og danne frostpropper meget hurtigt igen over natten.
Herefter hæver man motortemperaturen, for at nedsætte dannelsen af ny mayonnaise
Det gøres nemmest ved at sætte en afskærmning op inde bag kølergitteret, så kølingen nedsættes.
Afskærmningen skal være stabil, vandfast og fastgjort.
Et stykke stift plast, en plastbakke el.lign er fint.
Husk at det stadig skal være muligt at trække luft igennem køleren, når blæseren kører.
Man må derfor ikke spærre for luft til blæseren.
Men det vigtigste : slanger skal rengøres for mayonnaise og det er et forfærdeligt fedtet svinearbejde, som man nok bør betale sig fra.
Man bør også bede værkstedet om at tjekke køler termostaten, den har for vane med tiden ikke at ville lukke helt, hvorefter motoren kører alt for længe inden den bliver varm.