|
| Accepteret svar Fra : o.v.n. | Modtaget 210 point Dato : 20-10-12 11:52 |
| | |
| Kommentar Fra : smuller54 |
Dato : 20-10-12 12:16 |
|
Min erfaring er, at min diesel, kører bedst når den har de lange ture. Den bruger mere brændstof i gns. på de korte ture. Nu er min også flere år gammel (12 år), så det er muligvis derfor.
Der er ikke så meget at spare længere på diesel, som der var da jeg købte den.
Jeg har ikke et partikelfilter, hvilket gør at jeg betaler mere i afgift.
Desuden er der nu nye afgifter på vej:
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2012/06/07/222827.htm
| |
| Kommentar Fra : g_h |
Dato : 20-10-12 13:00 |
|
At partikelfilteret renser sig selv er rigtig nok, men motoren/udstødningsgassen skal ført være gennemvarm, før processen går i gang.
Slukkes motoren inden denne rensning er gennemført, vil motorstyringen forsøge igen næste gang, motoren er varm.
Kører bilen kun korte ture, bliver denne rensning aldrig gennemført og på et tidspunkt, er filteret så tilsodet, at rensningen ikke kan gennemføres.
Men selve motoren kan også tage skade.
Tilsodning af ventiler, er også tit set på dieselmotorer, der ikke kører længe nok.
De daglige ture skal helst være på over ½ times varighed og gerne mere, for at forhindre ovenstående!
| |
| Kommentar Fra : smuller54 |
Dato : 20-10-12 16:48 |
| | |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 20-10-12 18:01 |
|
Der er INGEN biler - uanset brændstof - der har godt af, at køre korte ture. En kold motor slides mere ved start og hvis det udelukkende er korte ture er generatoren på overarbejde for, at holde batteriet opladet. Dels bruges der en del strøm ved opstart, men kørelys, el bagrude, blæser etc. skal også fødes og så tømmes batteriet langsomt. En tur på 15 - 20 km sikrer, at motoren bliver driftsvarm og batteriet får strøm på.
Efterhånden som en liter diesel er på samme niveau som benzinen er der ikke den store gevinst i regnestykket. Ganske vist er udnyttelsen større dvs. en diesel kører typisk lidt, eller noget længere på literen, - men besparelsen bliver "overhalet" af diverse afgifter. Så der skal køres mange kilometer om året, før regnestykket hænger sammen.
| |
| Kommentar Fra : alan57 |
Dato : 20-10-12 18:07 |
|
Det var noget jeg ikke anede så nu kikker jeg efter en benzinbil, mange tak, man lære heldigvis noget hver dag, mange tak.
alan 57
| |
| Kommentar Fra : smuller54 |
Dato : 20-10-12 18:45 |
|
Jeg har lige investeret i en ny benzinbil-(ikke fået den endnu på grund af ventetid) ifølge tests holder den på det opgivet km. pr. liter. Altså 24 km pr liter benzin.
Min nuværende diesel kører omkring 12 km pr. liter.
Jeg kører omkring 2000 km. pr. måned og har regnet på, at jeg nok kommer til at spare min. 600 kr. pr. måned alt efter prisen på diesel og benzin.
Reg.afgiften går fra 4200 til 560 kr. pr. år
Min forsikring daler med 1000,- kr pr. år
Og med yderligere afgifter i vente, synes jeg det bliver en god forretning.
| |
| Godkendelse af svar Fra : sigfrid |
Dato : 21-10-12 09:35 |
|
Tak for svaret o.v.n..
Også jer andre ,så nu tror jeg at jeg er blevet en del klogere .Tak for det allesammen.
Venligst Sigfrid.
| |
| Kommentar Fra : kenn63 |
Dato : 21-10-12 19:48 |
|
hej sigfrid
benzin til korte ture
diesel til lange ture.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|