Det er godt nok en dyr måde at fejlsøge på, ved at skifte alle dimser én ad gangen
Ved at bruge hovedet, kan du sidde ned i en sofa med en kop kaffe, en papirblok og en kuglepen, og uddrage nogle måder at teste på.
Det er behageligt og billigt, men det kræver basisviden om motorteknik og at man gider bruge hovedet.
here goes :
1) det er en forudsætning at motoren er i vedligholdt tilstand med nye filtre, tændrør, olie m.m. udskiftet ved de angivne intervaller.
Det hjælper ikke at tro det er i orden, fordi "det ser da meget godt ud".
2) en defekt føler vil ikke ændre væsentligt - om overhovedet - på motorgangen, hvis den pilles fra.
Modsat vil en fungerende føler tydeligt give ændringer hvis den pilles fra.
Undtagelser er tændingsbro (motor stopper omgående) og bankesensor (ingen ændring).
3) husk at der kan være andre fejl end defekte følere og ledninger.
F.eks. en revne i indsugningsmanifold, eller en utæt pakning på indsugningsmanfold.
eller én af de mange vakuumslanger er rådne.
Det undersøges nemt med startgas, som kortvarigt vil øge omdrejningstallet, hvis det suges ind gennem en utæthed.
Du skal være nærig med startgassen, ellers bliver den bare suget ind normalt og snyder dig ved øge motorens hastighed uden kontrol.
Prøv evt hvor lidt der skal til ved at sprøjte lidt ad gangen ind gennem luftfilteret.
4) skriv ned hvad du har prøvet, så du kan huske det. Ellers glememr du det og farer pludselig ud og prøver det igen igen.