Hvis olien er sort og vandtynd som du beskriver, har den ikke været skiftet i nyere tid.
Sandsynligvis fordi værkstedet ikke har ment, at det var nødvendigt ud fra de normale interval skift.
Man har måske vurderet, at den kun har kørt 6-8.000km ud fra service historien og derfor er der langt til næste skift ved 20.000km
Men det er desværre velkendt, at danske biler faktisk bør køre med det dobbelte interval skift på olien, altså kun må køre det halve km tal mellem hvert skift.
Ikke pga klimaet, heller ikke pga dårlig oliekvalitet, men alene pga det kørselsmønster vi har som gennemsnitsdanskere, hvor olien aldrig når at blive renset igennem for vand og partikler, på længere køreture med gennemvarm motor.
Læg dertil at turen går sydpå, med et rigtigt langt stræk i høj fri fart, hvor der præcis stilles MEGET store krav til motor oliens smøre og køle egenskaber.
Så har vi katastrofen.
Det gode gamle velkendte KasselBakker syndrom, også kaldet DanskerBakkerne, hvor danske biler giver op på stribe og skal hentes hjem.
En gren af familien har præcis i denne sommer oplevet nøjagtig samme frustrerende hændelse med et GM produkt, som ellers er kendt for en solid og holdbar motor.
Bilen blev købt ca. juni, har stået til salg et halvt års tid, med frisk olie da den sidste år blev klargjort til salg.
Familien aner ikke uråd, men drøner afsted sydpå, med den dejlige kraftfulde turbomotor, der får lov at strække ud.
Så begynder den at tikke ...
Det bliver værre ...
Farten sættes ned, og tingene falder lidt til ro, men det kan stadig høres.
Næste formiddag skal familien på en sædvanlig lille turist smuttur i lokal området, og motoren tikker, højlydt.
Både kold og varm, men den trækker fint, og der er heller ingen advarselslamper der lyser.
Den får 1,5L olie efter et tjek der viste lav olistand (hallo derude !), men det hjalp ikke.
Enden på historien blev en brugt ombytningsmotor lokalt, da de ikke turde køre hjem på den tikkende motor.
Cylindre og hovedlejer var revet op pga olie udmagring under kørsel.
Det KAN repareres, men skal det betales via normal regning, er det billigere at udskifte motoren.
Morale : skift ALTID motorolie lige før ferieturen, uanset den "kun har kørt" 3000-6000km.
Og jeg er bestemt ikke den første der bringer dette råd.
Tilbage i gamle numre af FDM's Motor, var det et tilbagevendende tema.
Tilbage til den aktuelle historie.
Det kan blive en sejg kamp.
For du skal bevise, at du rent faktisk har gjort værkstedet opmræksom på at du ønskede at køre til Tyrkiet efter servicearbejdet.
Så véd værkstedet nemlig godt, at der SKAL være frisk olie på motoren - uanset.
Hvis du har fået udført andet reparationsarbejde,
uden direkte at bestille et service, så er der ikke noget at komme efter.
Værksteder udfører ikke et service uden forudgående aftale.