Ordet "Service" er helt tydeligt det som forvirrer dig.
Men det har ikke en dyt med sagen at gøre.
Det betyder på dansk omtrent det samme samme som "brugsklasse" eller "klassificering".
Det er altså bare et ord der står foran selve klassifikationen, nemlig SL.
API er den vedtagne norm for klassificering af olie som anvendes af Europæiske olie og Bil fabrikanter.
ACEA er det samme for Amerikanske olie og bil fabrikanter, men her bruger man i stedt en tal kombination, i stedet for bogstaver.
Når du køber olie til din bil, skal du gå efter hvad der står i din EjerHåndbog.
Du må ikke selv vælge noget der er "bedre" eller kan holde til "racing".
Du skal gå efetr de 2 ting der står i bogen :
1) API service, som almindeligvis skal være SJ/CF eller højere.
her må du gerne vælge en højere klassifikation, f.eks. SL/CJ.
Med højere klassifikation, menes et bogstav længere fremme i alfabetet - efter S og C
2) Viskositets index eller oliens evne til at holde sig ensartet flydende v/ forskellige temperaturer.
F.eks 10W40.
Men her må du ikke vælge et højere tal, da det giver tykkere olie og dermed risiko for tilstopning af smørekanaler v/ kold motor.
Står der i din bog at du skal bruge 5W40, må du kun bruge det, eller 5W30.
Til sidst vil jeg bede dig om at mere oplysning med Google, da det er meget vigtigt for en moderne motor, at den kører på den rigtige olie.
Der findes masser af sænkede Golf og BMW kørere med bagudvendt kasket, som skideer på det hele og bare hælder noget tyndtflydende stads på, til 5-800,- literen.
Det fa'me godt - det må det da være - til den pris.
Men det er det ikke. I bedste fald stiger olieforbruget markant, da den tynde olie ender i udstødningen på meget kort tid.
I værste fald banker motoren sig selv i stykker, da den meget tynde smørehinde giver alt for store tolerancer.
Men dem om det