/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Fejlsøgning med OBD 2 fejl koder
Fra : futze
Vist : 3739 gange
100 point
Dato : 17-02-12 06:10

Har netop anskaffet en OBD Link med software for at kunne lokaliserer fejl på min bil.
Er der en der kan henvise til en liste med disse OBD koder feks. til BMW 2002.
Er der mon forskel på kodenr. for de forskellige biler.
Kan værktøjet mon bruges ? så man ikke behøver at køre på >Aut. værksteder hvis en fejl lampe lyser.

 
 
Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 60 point
Dato : 17-02-12 07:06
Kommentar
Fra : futze


Dato : 17-02-12 07:52

Tak skal du have for en masse koder.
Jeg har selv været inde på denne side
http://www.myscantool.com/dtc/specific/bmw.html
Der starter code nr. med P1083 så hvordan skal det mon tydes.
De koder som Ford bruger er det de samme som til BMW E46 2002

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 17-02-12 08:27

.. er du sikker på det er en 2002 ?
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_New_Class

bilen blev produceret i årene 1968–1976 .. selv ikke den vildeste model TII
har noget OBD udtag, som vi kender i dag,
OBD startede i USA ca. 1996, og blev først udbredt i europa nogle år senere,
så jeg tvivler på du kan bruge dit nyindkøbte udstyr

men prøv at gå ind og snak med BMW eksperterne, måske de kan hjælpe,
http://www.bmwe30.dk/

og jo,.. koderne betyder det samme,
det er derfor apperatet kan bruges til mange forskellige bil- mærker/modeller

fejl code P1083 = Fuel Control Mixture Lean (Brændstof Blanding)
det kunne være noget så simpelt som et luftfilter der skal skiftes,
eller hvis det kun er på én cylinder,.. en slidt / stoppet indsprøjtningsdyse
for bare at tage to muligheder,
http://www.obd-codes.com/trouble_codes/bmw/

Kommentar
Fra : futze


Dato : 17-02-12 08:56

Tak for link
Jeg har en E46 318i fra 01-2002, så den burde vel bruge OBD 2 kodersystemet.
Den kode liste du sendte starter med P1083 så mit spørgsmål er om de koder fra 1 til 1083 ikke findes eller bruges.
Mit ny indkøbte værktøj er en OBDLink fra Scantool med software.
Her kan man få et dansk sproget software ( scanmaster<) som jeg muligvis vil købe hvis jeg er sikker på at der er kommunikation imellem BMW og OBDLINK

Kommentar
Fra : Beestone


Dato : 17-02-12 09:13

En OBD tester er en universal tester og udskriver kun de koder den modtager fra styreboksen.
Koderne er internationalt standardiserede, men det er reglen, at hver bilfabrikant kun anvender en del af koderne.
Dertil giver det ikke mening at have fejlkoder på cylinder 5-6 eller 5-8 på en 4 cylindret motor styreboks.
Resten af koderne findes derfor normalt ikke i den pågældende styreboks.
Det er jo begrænset hvor avanceret teknik og hukommelse der blev anvendt i de 1.ste generationer intelligente styrebokse.

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 17-02-12 10:18

Joo såmænd,.. en hurtig google søgning gav dette,
her starter koderne med P0001 -- og så fortsætter de ellers opad
samtidig kan du vælge bilmærke,.. så du kun får de koder for gældende bilmærke,
http://www.obd-codes.com/trouble_codes/

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 17-02-12 10:24

NÅ,.. Ja ja,.. du er måske ikke gammel nok til at huske modellen BMW 2002 + i - Ti- + Tii
http://www.bilhistorie.dk/Bilhistorieen.asp?id=1


Kommentar
Fra : futze


Dato : 17-02-12 10:32

Bilen er en BMW model E46 318i fra januar 2002 der brugte de vel kOBD 2 koder
Har lige haft mit Scantool system på og her var der bla. oplysningen fejl kode P1170
hvad det så betyder

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 17-02-12 16:08

@ EA_HS
nogen jokes forstås kun af os gamle, var det i øvrigt ikke én af de første tredørs?

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 17-02-12 16:10

Ups, skulle lige have kigget på dit link. Hvad hed den 3dørs "Touring Coupé"?

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 17-02-12 18:45

Ja, det var dengang en bil var en bil og ikke en rullende computer, og Weber karburatorer var noget vi der var unge dengang skruede i.

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 18-02-12 08:53

Citat
Er der en der kan henvise til en liste med disse OBD koder feks. til BMW 2002


Når du skriver sådan i dit start indlæg går jeg ud fra du mener en BMW 2002 (model)
det gør jeg selv + de flest jeg omgås (undtaget kvinder)

jeg har ejet stort set samtlige Fiat (person) biler,..
for at andre kan forstå hvilken model /ca. årg. der henvises til,
benævnes de normalt som 500, 600, 850, 1100, 1300, 1400, 1800, 2100, 2300,(de fleste med forskellige motorvarianter)
herefter gik man over til en mere forvirrende betegnelse som
126, 127, 128, 124, 125, 131, 132 herefter gik man over til egentlig navne, som Ritmo, Tipo Agenta,.. osv,

så når man taler om hvilken bil man ejer, ønsker at eje, eller spørger en mekaniker om råd,
fortæller man hvilken bil det drejer sig om,.... eksempelvis en Fiat 124 Sport Coupé, / Fiat 128 mm.

så ved (vidste) makanikeren / bilsælgeren mm, ret nøjagtig hvilken bil (og ca. årgang) det drejer sig om)
og om den er med eller uden mulighed for at udmåle med OBD,

omtrent det samme gælder for en lang række andre bilmærker,
når du siger du har en VW,... kan det være alt lige fra en Polo til Passat (i samme årgang)
en VW årgang 2002 er der ikke ret mange der bliver klogere af,.. ud over ejeren,

det samme gælder for Opel, Ford, VW, osv.
'så når du siger en BMW 2002,.. kan det sagtens misforstås,...

(alt sagt på en pæn og humoristisk måde)

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 18-02-12 09:01

Citat
Bilen er en BMW model E46 318i fra januar 2002 der brugte de vel kOBD 2 koder


ja,.. nu ved de fleste hvilken bil / model det drejer sig om
(at det fx. er en 4 cyl rækkemotor,.. og ikke en større model med V8 motor årg. 2002)

mht, fejlkoden - P1170,... står det ikke beskrevet i den medfølgende manual til fejlkodelæseren ?
hvis du ikke er sikker på om 'værktøjet' passer til din bil kunne du have sparet mange penge ved at købe den på Ebay,
når man betaler 'fuld pris' i DK burde den virke på danske biler,

jeg har prøvet at google OBD fault code P1170,.
det ser ud til at det har noget at gøre med oxygen blanding evt egr ventilen (på en mazda)
men prøv at søge på nettet,

mener vi har talt om det tidligere, da anbefalede jeg dig at spørge på
http://www.bmwe30.dk/
den ser lidt mere 'lukket' ud nu,
det KUNNE jo skyldes (ved det ikke bestemt) de udvekslede 'erfaringer med softwarer'
så de penge til et evt medlemsskab kunne være givet godt ud,
software har det med at blive forældet ret jævnligt (opdateres)

og selv om du køber en ny software i dag,.. er det ikke sikkert den virker om 2 -5 -eller 8 mdr.

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 18-02-12 09:17

Citat
Ups, skulle lige have kigget på dit link. Hvad hed den 3dørs "Touring Coupé"?



joo, hvis ikke det er den helt korrekte betegnelse, er den i hvert fald meget tæt på,
havde en kammerat der ejede en 1602 i den udgave (3 dørs)

ikke fordi jeg har gjort så meget i BMW,.. havde en 325 4x4 for år tilbage,
den var dog så slidt i de s..... differentiale (undervognen var noget speciel)
så det ville nærmest koste en ny bil at restaurere den,
i stedet byttede jeg den til en perfekt 'alm,' 320i

@Cortina01
Joo,.. det virkede i hvert fald sjovere eller mere enkelt, eller også var det fordi man var yngre,...
for ikke så længe siden var jeg ude at prøve en gl, Fiat 124 Sport Coupé (årg 1969) (ny-renoveret)
med snekke / rulle styrtøj,... jeg troede der var noget helt galt med bilen,

i dag er det uforståeligt at jeg i 70,erne kunne køre 190 - 200 km/t fra midt-jylland til den Tyske grænse i sådan en bil, ganske vist var der ingen hastigheds begrænsning,.. til gengæld heller ikke motorvej,.. (synet var dog bedre dengang)

men sammenlignet med moderne biler, kan man sagtens mærke der er sket en kraftig udvikling,

til gengæld vejer de også næsten dobbelt så meget med moderne udstyr,... ..


Kommentar
Fra : futze


Dato : 18-02-12 09:28

Jeg har bestildt en Dansk Software ( scan Master ) til min OBD2 LINK så må jeg se hvad den vil vise.
Der skulle være lidt flere oplysninger, kan jeg se på You Tube.
At du ikke har styr på BMW modeller er der unskyldt.

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 18-02-12 18:20

EA_ HS: Ja, der er unægteligt sket et og andet. Min gamle Cortina med diverse ombygninger og uhyggeligt mange heste i forhold til bremser og snekke & rulle styretøj. Al vægten foran og træk på baghjulene med spærredifferentiale, - jo, det krævede af og til en "hurtig kontra". Men skægt og lærerigt var det nu ....
Var en gang til syn med en Taunus hvor kontordamen bare havde skrevet Ford T på tidsbestillingen. Han brokkede sig højlydt over den forvirring det førte til ( Selvom en Ford T næppe havde første registrering i 1976 / 77 ) og jeg hoppede også lige i med den BMW 2002. Jeg sad også og tænkte over, om BMW havde været så langt fremme, at de havde OBD i de gamle modeller....



Godkendelse af svar
Fra : futze


Dato : 18-02-12 18:48

Tak for svaret alimak.

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 18-02-12 19:14

Tak selv
alimak

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408857
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste