/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Airbaglampe i Mazda 626 GE (95)
Fra : Steenk1
Vist : 1006 gange
291 point
Dato : 15-01-12 15:30

Hej.

Airbag advarseleslampen i min mazda 626 fra ´95 (GE) er begyndt at lyse periodisk. Den lyser i et splitsekund og slukker i et par sekunder. Sådan fortsætter. Jeg tror der måske et stik som er ved at falde ud. Nogen der har erfaringer med dette ??

 
 
Kommentar
Fra : transor


Dato : 15-01-12 17:04

Lysende eller blinkende airbaglampe er næsten altid på grund af dårlig forbindel se i et stik. Hvis der er sideairbag i stoleryggen er det formentlig fugt og korrosion i stik under sæder, som har skylden.

En computer diagnosetest kan som regel vise hvilken airbag, som fejler.

Kommentar
Fra : Steenk1


Dato : 15-01-12 17:46

Denne bil har kun en airbag, nemlig den der sidder i rattet. Det jeg er ude efter hvor jeg specifikt skal lede for ikke at skulle skille hele bilen ad

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 291 point
Dato : 15-01-12 18:48

Der sidder enten et fleksibelt kabel, eller en slipring med glidekontakt, under rattet.
Du skal have hele rattet af, for at komme til, det er ikke nok at vippe airbaggen op af rattet.

En airbag skal behandles med omtanke, men ikke med hysteri.
Du kan derfor klare det helt fint ved at pille én af polklemmerne af fra batteriet og hægte den fast med en strips, så den kortslutter mod den anden pol.
Så kan der absolut ikke opstå spænding på bilens elnet.

Herefter piller du airbaggen ud som enhver anden dims der skal afmonteres, ingen grund til særlige kors og tegn mod Mekka.

Kommentar
Fra : transor


Dato : 15-01-12 23:02

Citat
Så kan der absolut ikke opstå spænding på bilens elnet.


Jo airbag skal også virke i ekstreme situationer hvor forbindelsen til batteriet bryder. Derfor har aierbaggen en reserve i form af en opladet kondensator skilt fra batteri med dioder. Så efter at have afbrudt batteriet, skal man vente en rum tid, inden man piller. 30 minutter burde være rigeligt på den sikre side.

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 16-01-12 19:18

Det kan også ligge i selestrammerne, der er monteret på, eller ved sæderne. Hvis de sidder på sæderne ligger der i reglen en ledning i bunden, som skal følge med, når sædet køres frem / tilbage.
Det kan sagtens give en knækket ledning eller et slidt stik, med deraf følgende advarsel.
Jeg ville starte der, inden jeg ville begynde, at skille rat og airbag. Og hvis det alligevel bliver nødvendigt, bør du følge de ovenstående råd om frakobling af batteri, sikker samling / afladning af systemet OG vente minimum en halv time. Airbags skal man absolut ikke spøge med.

Kommentar
Fra : Steenk1


Dato : 04-02-12 23:06

Nogen der kan være mere specifikke om konkrete placeringer af forbindelser ?

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 05-02-12 18:19

I de fleste biler er ledninger til airbags, selestrammere etc. skrigende gule ( ialtfald de jeg har set ) så det burde være relativt let, at lokalisere.
Hvis du kun har airbag i førersiden er der næppe heller selestrammer i passagersiden, så det er hurtigt overset. Kig under førersædet eller i siden, om der er et aftageligt plastdæksel og en tydeligt markeret ledning under.
Det samme gælder antageligt bag rattet. Den / de aktuelle ledninger er sikkert i en tydelig farve, hvis ikke den gule er standard.

Godkendelse af svar
Fra : Steenk1


Dato : 18-06-12 22:36

Tak for svaret Beestone.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste