1 / 4
Fejlfinding på generator og ladesystem:
Af: Kim Horsevad
-
Version 1.0
Indledning:
Følgende beskriver en procedure vedr. test af generator, batterier og
ladesystem. Punkterne i vejledningen kan eksempelvis følges inden der søges
vejledning på forskellige internet-fora. Hvis man i eventuelle spørgsmål angiver
testværdierne fra denne vejledning vil el-kyndige personer have meget lettere
ved at komme med kvalificeret hjælp.
Ladelampen:
(Til disse målinger skal der ikke bruges værktøj eller måleinstrumenter)
A1: Lyser ladelampen ved slukket motor (Nøglen ude af tændingslåsen) ?
Ladelampen skal være slukket når nøglen er taget ud af tændingslåsen. Ellers
passerer der strøm fra batteriet og gennem generatorens vindinger mod stel.
Dvs. at batteriet langsomt bliver afladet.
A2: Lyser Ladelampen ved tændt motor (Motor på 2500 rpm) ?
Ladelampen skal være slukket når motoren er i gang. Det kan tage nogle
enkelte sekunder fra motoren er slået i gang til ladelampen går ud. Det er helt
normalt; men derefter skal den være slukket. Hvis ladelampen tændes når
motoren er i gang er det udtryk for en potentialeforskel mellem D+ og batteri-
plus, - altså en situation hvor generatoren enten ikke lader, eller ikke kan sende
ladestrømmen til batteriet.
A3: Lyser ladelampen når nøglen slåes til tænding (forvarmning), men motoren
ikke er startet endnu ?
Ladelampen skal tændes når bilen slåes til tænding. Når du slår din bil til
tænding er D+ forbundet (via ladelampen i instrumentpanelet) til batteriets
plus-pol.
© Kim Horsevad 2008 – Email: kim@horsevad.dk – tlf 61 33 05 89
2 / 4
Når bilen startes producerer generatoren faktisk ikke strøm fra hverken B+
eller D+ kredsløbet. Derfor vil generatorens regulator indstille generatoren til
maksimal ydeevne. Dette gøres ved at "kortslutte" D+ og DF. Derved går der
strøm igennem kredsløbet og ladelampen lyser op. Ladelampen _SKAL_ derfor
lyse når man slår bilen til tænding - og meget ofte også op til et par sekunder
efter at bilens motor er i gang.
DF er "dynamo field" – altså vindingerne i generatoren. Da en bosch generator
er afhængig af strøm udefra for at kunne producerer strøm skal der sendes
strøm ind til vindingerne. Den strøm man sender igennem DF er altså
kontrollerende for generatorens ydeevne. Denne strøm reguleres af laderelæet
eller regulatoren.
Når strømmen passerer fra batteri-plus over ladelampen, derfra til D+ og
derfra til DF kommer der strøm til generatorens vindinger. Derved begynder
generatoren at producere strøm, og der sendes strøm ud af D+. Dette får
ladelampen til at gå ud, idet der ikke flyder nogen strøm i ledningen (nu fra
batteri-plus til plus på generatoren)
Dette er den hovedsagelige virkemåde for en bosch-type generator. Enkelte
amerikanske generatorer er dog selv i stand til at "boot-strappe" sig selv.
Ledningsforbindelser:
(Til disse målinger skal der bruges en gennemgangstester eller et multimeter
indstillet på gennemgangstest. Når man måler gennemgang måles der
simpelthen om en strøm kan passerer igennem den givne ledning.)
B1: Er der gennemgang i ladelampen ?
Hvis ikke der er gennemgang i ladelampen kan generatoren ikke starte med at
levere strøm – den kræver en opstartsstrøm til vindingerne. Det samme
problem kan opstå hvis ladelampen udskiftes til en meget strømbesparende
pære – strømmen kan være så lille at det ikke er nok til at generatoren starter.
Ladelampen bør have et forbrug på omkring 2 watt.
B2: Er der gennemgang fra D+ på generator og til batteriets plus-pol over
ladelampen?
Hvis ikke der er gennemgang her får D+ ikke strøm fra batteriet.
B3: Er der gennemgang fra B+ på generator og til plus-pol på batteri?
Hvis ikke der er gennemgang her kan generatoren ikke levere ladestrøm til
batteriet.
B4: Er der gennemgang fra generator stel til minus-pol på batteriet?
© Kim Horsevad 2008 – Email: kim@horsevad.dk – tlf 61 33 05 89
3 / 4
Der er to sider i et elektrisk kredsløb. Derfor er forbindelsen fra generator stel
til batteri minus mindst lige så vigtig som plus-siden.
Spændingsmålinger:
(Til disse målinger skal der bruges et multimeter indstillet på DC
spændingsmåling)
C1: Hvad er spændingen over batteriet med motoren – og alt elektronisk
udstyr – slukket?
Hvilespændingen for et moderne bilbatteri skulle gerne ligge omkring 12.6 volt.
C2: Hvad er spændingen over batteriet med motoren på 2500 rpm?
Ladespændingen skulle gerne ligge imellem 13,6 og 14,7 volt.
Måling af stilstandsforbrug:
(Til disse målinger skal der bruges et multimeter indstillet på DC strømstyrke
måling – ampere)
D1: Motor og alt elektronisk udstyr i bilen skal være slukket. Nøglen ude af
tændingslåsen. Afmonter kablet der sidder på plus-polen på batteriet. Forbin
multimetrets ene prøveledning til dette kabel, og forbind det andet til plus-
polen på batteriet. Hvad er aflæsningen?
Her måles hvor meget strøm der løber i kredsløbet når alt er slukket. Der vil
sædvanligvis være et lille stilstandsforbrug – eksempelvis til at holde radioens
hukommelse i gang, eller til at holde et ur eller en alarm i gang.
Stilstandsforbruget skal helst kun være nogle få milliampere, ellers kan aflades
batteriet hurtigt ved stilstand. Et stort stilstandsforbrug kan nemt være tegn på
en kortslutning et sted
Måling af batterikapacitet:
(Hertil skal bruges et multimeter – samt mulighed for at frakoble
brændstoftilførslen. På en diesel uden elektronisk styring gøres dette lettest
ved at fjerne ledningen til brændstofrelæet – denne sidder sædvanligvis på
indsprøjtningspumpen – og er sædvanligvis den eneste ledning der fører hertil.
Et batteris kapacitet er et udtryk for hvor meget strøm man kan trække fra
batteriet over et givent tidsrum. Batterispændingen er dermed ikke et udtryk
© Kim Horsevad 2008 – Email: kim@horsevad.dk – tlf 61 33 05 89
4 / 4
for batteriets kapacitet.
Kapaciteten måles normalt i amperetimer, altså hvor længe man kan trække en
strøm på 1 ampere fra batteriet.)
E1: Mål spændingen over batteriet – med motor og alt elektronisk udstyr
slukket. Afmonter herefter spændingsforsyningen til brændstofrelæet – eller
sørg på tilsvarende måde for at motoren ikke får tilført brændstof –
eksempelvis ved at afmontere slangen der fremfører brændstoffet. Herefter
lader man starteren tørne motoren i 5-6 sekunder – uden at motoren skal gå i
gang! Herefter måles igen spændingen over batteriet. Hvilke værdier blev
noteret for startværdi og slutværdi? Hvad er forskellen på disse to værdier?
Ved ovenstående måling belaster man batteriet med et stort strømforbrug
(motoren der tørnes). Hvis batteriets spænding før og efter denne belastning er
nogenlunde den samme (ca +/- 0,5 volt) kan man regne med at batteriets
kapacitet er som angivet - altså tilsvarende et nyt batteri.
Hvis batteriets spænding efter belastningen er dalet kraftigt (flere volt) er
batteriet "klappet sammen" og bortskaffes på miljørigtig måde.
Der findes specielle måleapparater til at måle batterikapacitet med – men
ovenstående metode er næsten lige så sikker. Plus at metoden kan anvendes
uden at have adgang til specialmålegrej.
Håber at det hele er kommet med.
Højris