/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
skivebremsen hænger
Fra : emma102
Vist : 3307 gange
100 point
Dato : 24-08-11 19:30

hej jeg har en ford escort 1,8 årgang 98 med skivebremser foran. når jeg bremser slipper bremsebakkerne ikke igen og dermed bliver skiven naturligvis meget varm. og ved høj fart ryster højre forhjul. jeg har skiftet caliper i højre side samt luftet ud men det har ikke hjulpet.hvad kan der være galt.

 
 
Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 24-08-11 19:55

Der er sikkert røget en fjeder, du må på værksted...



Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 24-08-11 21:15

Hvis den ryster og der ikke bremses er der ubalance i hjul. Så skal dine dæk afbalanceres-

Hvis den ryster når du bremser er skiverne skæve ok skal afdrejes eller eller udskiftes.

Hvis dine skiver bliver varme er det fordi dine bremsestempler i kaliber ikke trækker sig (nok) tilbage.

Ordet "(nok)" handler om at det eneste der trækker dine stempler tilbage er en gummiring i kaliber, der gør at denne er selvjusterende. Så ordet nok handler om at stempel trækker sig tilbage med under 0,5 mm og dette kan være nok, men det er også vigtigt at dette sker.

Hvis din ombytter kaliber er kommet fra en hugger, kan fejlen være rust på stempel i kaliber.

Stempel i kaliber er et rør der let kan komme rust på. Hvis rusten ikke fjernes når der isættes nye bremsklodser, trykkes rusten ind i gummiringen og kaliber mister evnen til at slippe / trækker sig tilbage.

Så nu skal du bare finde ud af hvilken at disse sygdomme din bil fejler.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 24-08-11 21:17

Der er ingen fjedre der varetager tilbagetrækning af bremseklodser ved skivebremser, det sker alene på basis af O-ringe.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 24-08-11 21:20

Der er sikkert røget en O ring og du må på værksted...


Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 24-08-11 21:26




Den med værksted, kan vi godt være enige om.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 24-08-11 22:11

Du kan sagtens lave det selv.Ikke hør på ham der siger at du må på værksted for den mindste ting.Har du lidt praktisk sans og har skruet lidt før, så skal det ikke være nogen sag og lave de bremser.Hvis ikke så må du måske på værksted hvis du ikke kan få hjælp af en bilkyndig ven.Tag og pres på bremsepedalen efter at du har taget caliperen af bremseskiven. Læg en klods imellem så ikke stempelet går helt ud, så ser du hvordan stemplet ser ud ,om det er rust på det, du kan prøve at move stemplet frem og tilbage så monterer du det på skiven igen.måske må du have nye skiver,det koster ikke meget.
alimak

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 24-08-11 22:19

Det undrer mig nu lidt,

sidst jeg var på værksted, sagde Werkmeisteren, det er syd for grænsen,
at min ene bremse hang, og da det var lige før min bil skulle til syn, var han lidt betænkelig?

Så ikke noget man sådan lige laver selv.

Så jeg gentager:
Der er sikkert røget en O ring og du må på værksted...



Kommentar
Fra : emma102


Dato : 24-08-11 22:30

hej igen caliperen er helt ny så det kan vel ikke være rust,men hvor er den o ring pladseret
mvh emma102

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 24-08-11 22:36

Citat
hej igen caliperen er helt ny så det kan vel ikke være rust,men hvor er den o ring pladseret

så ligger problemet ikke i selve caliberen, !

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 24-08-11 22:43

nogle har en dum vane med at klemme bremseslangen sammen med en klemtang,
(for at forhindre væsken i at løbe ud)
det kan skade bremseslangen, især på ældre biler,

jeg har flere gange været ude for at bremseslangen er ødelagt / stoppet
af at have være klemt sammen, så det har været nødvendig at udskifte br.slangen,

prøv at løsne slangen, og se om væsken løber let ud når du træder på br. pedalen.

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 24-08-11 22:52

du skal også være sikker på din caliber er smurt, og glider let både i bolt og glideskinner,
http://peecee.dk/upload/view/323628
   

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 24-08-11 22:55

Hvis kaliber er ny skal du prøve at trykke stempel tilbage og se at du bremseklodser er frit bevægelig i deres styr.

Svar på placering af O-ring som jeg har talt om.
Denne er placeret en rille i cylindervægen på din kaliber. Men når kaliber er ny, burde o-ringen være ok.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 24-08-11 23:52

Man skifter ikke caliper kun i højre side ,man skifter begge sider.

Kommentar
Fra : Hejdu58


Dato : 25-08-11 00:20

Citat
jeg har skiftet caliper i højre side samt luftet ud men det har ikke hjulpet.hvad kan der være galt.

Citat
hej igen caliperen er helt ny så det kan vel ikke være rust,men hvor er den o ring pladseret
mvh emma102


Man sætter ikke kun en ny caliber på, risiko for skævbremsning er meget stor ved det.
Dernest, hvis man ikke har den fornødne viden angående bremser på bilen, så er det bedst at køre på værksted, af hendsyn til de andre medtrafikanter.

Men at stemplet/bremseklodssen ikke går til bage/ slipper bremseskiven, kan skyldes flere ting:
1. at kaliberen ikke kan glide let frem og tilbage, at stemplet ikke kan trykkes tilbage, tjekkes før der sættes bremseklodser i
2. at der er sat en brugt klods i som er slidt skæv og derved kanter i kaliberen og sætter sig fast.
3. at der ikke er smurt lidt kobberfedt på der hvor bremseklods glider på kaliber.
4. at stemplet i bremseforstærkeren ikke går tilbage, så der altid er tryk i kaliberen, kan tjekkes ved at løsne udluftnings skruen og tjekke om brenseskiven så kan drejes rundt.


Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 25-08-11 09:07

Citat
Man sætter ikke kun en ny caliber på, risiko for skævbremsning er meget stor ved det.


sludder og vrøvl,..
det er kun Aut. værksteder der gør den slags,
det kunne jo tænkes at venstre caliber er ok, som ny, eller evt. skiftet for nylig,
så hvorfor skifte den igen, ?
lad nu være med at forvirrer manden, det ser ud til han har problemer nok,...

du skifter vel heller ikke 4 fælge,.. hvis kun én er ødelagt, ?

at bilen ryster, kan skyldes en 'skæv' drivaksel,
hvis der er mistanke om dækket / fælgen,.. kan du prøve at bytte h/bag med h/forhjul,
hvis det ikke ændrer noget, er det sandsynligvis ikke et dæk/fælg problem,

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 100 point
Dato : 25-08-11 09:23

Det er meget almindeligt på Escort, at bremseslangen kapitulerer foran. Jeg har efterhånden set mange udskiftninger / renoveringer af calipere der ikke hjælper en hujende fis, fordi visse reservedelsudskiftere ikke kender årsagen. Bremseslangerne på de årgange er sidebestemte og med banjotilslutning. De er pebrede originalt, men du kan finde dem hos T.Hansen og hvis du har lidt tålmodighed og leder på f.eks. Ebay kan du spare rigtigt mange penge.
Hvis du demonterer caliperne med slanger vil du næsten garanteret opleve, at så snart slangerne bliver demonteret glider stemplerne let og ubesværet i caliperne. Du kan evt. prøve, at blæse slangerne ud med trykluft, men nummer et er og bliver en udskiftning. Så kører du et par år igen.
Og det kan du sagtens selv klare med lidt tålmodighed og omhu. Husk kobberpakninger ved banjoerne.

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 25-08-11 09:37

Citat
hvis du har lidt tålmodighed og leder på f.eks. Ebay kan du spare rigtigt mange penge.


..
den koster 247,50 hos :
http://www.krogslund.dk/visreservedele.asp?refID=28363&gruppeID=28364
   

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 25-08-11 09:44


Citat
Den med værksted, kan vi godt være enige om.

JA.

Jeg forstår slet ikke noget så livsvigtig som bremser,kan give anledning til diskussion...værksted.
Det bestyrkes i høj grad af de mere eller mindre "gode råd",og forskellige "teorier" der ses her.

Tror man at skivebremser har bremsebakker,skal man beholde fingrene i lommerne.

Hvorfor sker der "uforklarlige" ulykker,hvor en bil pludseligt,har "sat" en forhjul ???

Selvfølgelig skal kaliberne skiftes parvis,og være af samme type.Alt andet er uforsvarlig.

Men lad nu værkstedet,tjene det smule penge.... og hav samvittigheden i behold.


M.

Godkendelse af svar
Fra : emma102


Dato : 25-08-11 17:30

Tak for svaret Cortina01.


mange tak for de mange indlæg ,jeg vil lige prøve om jeg kan lave det selv .ellers må jeg køre på værksted venlig hilsen og tak
emma102

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 25-08-11 17:49


Citat
Og det kan du sagtens selv klare med lidt tålmodighed og omhu.

Jaja,nogen elsker Russisk Roulette.

Jeg har selv lavet bremser flere gange på mine gamle Opel`er.Skiftet kaliber,hjulcylindrer,bremseklodser,bremsebakker m.m. Men man skal altså vide lidt om systemet.
Er dog stadigvæk i live.

Idag vil jeg stærk fraråde det.

M.

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 25-08-11 19:18

Selv tak.

Mosebæk: Hvis man ikke føler sig nogenlunde sikker begynder man garanteret ikke en adskillelse af noget så vitalt som bremser og styretøj, vel ???

Kommentar
Fra : djras01


Dato : 04-09-11 21:04

Det kan være bremseslangen,der er mør indvendig,så bremsevæsken ikke kan returnere.(svulmet op) Jeg har set det før.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste