|
| Kommentar Fra : kogalejy |
Dato : 24-08-11 12:28 |
|
Man sætter en pumpe med manometer på ekspansionsbeholderen og pumper til et tryk der ca. svarer
til når vandet udvider sig når det bliver varmt. herefter kan man se hvor utætheden er, hvis ikke der er
udslip skyldes det utæthed ved toppakningen hvor vandet siver ind i cylinderne og bliver spist. Hvis
du selv vil tumle med det, kan du jo købe en sådan pumpe, den er ikke voldsom dyr, og så har man
den jo også til en anden gang.
| |
| Kommentar Fra : Snedig |
Dato : 24-08-11 12:38 |
|
Jesper skriver netop den smider gennem expansionsbeholderen, så mon ikke toppakningen er gået. Et andet alternativ, som kunne være en mulighed. Der sidder et alurør i ved bundkarret, til oliekøling. Der sidder et beslag der kan komme til at skære op af alurøret. Det kan være der, omend jeg ikke med sikkerhed ved om det er på 1,1'eren.
Hvis man ikke kan lokalisere utætheden selv, ville et besøg hos den lokale bildoktor nok være en klog ting. Han har sagerne til trykprøvning og kan finde utætheden på et øjeblik, og derefter give dig et overslag.
Vandpumpen er ret usansynlig. Den skifter man pr automatik sammen med tandremmen, pga den ret åndsvage placering. Skulle det så alligevel være vandpumpen er du ikke i tvivl. Så driver det af vand i tandremssiden og det kan normalt høres ret tydeligt.
| |
| Kommentar Fra : Beestone |
Dato : 24-08-11 13:37 |
|
Det lyder mest som et problem med defekt toppakning eller måske en revne i topstykket.
På lang tur, kan du være heldig at motor temperaturen holder sig nede, hvor utætheden ikke er udpræget.
Men når du kører i langsom bykørsel, vil temperaturen stige og så får det betydning for utætheden, den vil altid blive mere udpræget ved højere motor temperatur.
Lad motoren stå og køre i tomgang 10-30 minutter for at tjekke problemet ud.
Lige så snart motoren er driftsvarm skal køleblæseren begynde at tænde og slukke for at holde motor temperaturen nede.
Hvis køleblæseren aldrig starter, vil motoren uvilkårligt blive for varm og så koger den altså over, ud gennem ekspansionsbeholderen, som første fase.
Næste fase er at topstykket vrider sig pga. den høje temperaturforskel, hvorefter toppakningen ikke længere kan holde tæt.
Det er en helt almindelig fejl, at følerkontakten til køleblæseren brænder ud, så blæseren aldrig kommer i gang.
| |
| Kommentar Fra : Snedig |
Dato : 24-08-11 17:03 |
|
Blæseren kører!
Men hvad oplever du så???? At den bliver for varm og koger (=formentlig termostaten), eller at den bare smider vandet (=utæt eller toppakning), eller den bare skyder vandet op i expanionen til det ryger ud den vej, uden iøvrigt at blive vildt varm (=toppakningen).
Bilen er umiddelbart ikke helt så gammel at køleren er røget, men der har du også en lækage-mulighed.
Igen - en fagmand finder det på et kvarter!
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 24-08-11 17:47 |
|
Er dit kølesystem blevet ordentligt udluftet ? Hvis den har smidt næsten al vandet og der "bare" er fyldt på, kan der stå luftlommer i systemet. Så "bøvser" den, og så kan det blive ved i uendelighed.
Med kold motor fylder du til max. mærket og starter motoren. Lad den gå tomgang mens du holder et øje på ekspansionsbeholderen. Fyld roligt efter hvis det synker, men aldrig over max! Når bilen er gennemvarm kan du hæve tomgangen til ca. 2000 omdrejninger et minuts tid. Slip gassen og hvis ikke der kommer mere luft, kan du sætte dækslet på.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|