|
| Accepteret svar Fra : Benjamin.Hansen | Modtaget 110 point Dato : 09-08-11 19:00 |
|
Umiddelbart har ledninger til kørelys ikke fat i starter....
Men ofte er kørelys lavet med 2 relæer. Hvor det ene trækker når bilen lader og tænder nær lysset og positionslys
Det andet relæ trækker når man enten tænder for lyskontakt eller når man skifter til langt lys.
På nogle biler er kørlys monteret af "tumper", så det ikke er muligt at skifte til positionslys (Som er lovkrav at man skal kunne når man f.eks holder ved en Jernbaneoverkørsel),
Hvordan ledninger er ført på din bil kan naturigvis ikke ses på Kandu. Det kræver man kan se bilen.
Men der kan jo hodt være taget en pluskedning ved din starter.
Jeg går dog ud fra at du har sat alle ledninger korrekt tilbage på de steder hvorfar de blev demonteret da du skiftede din starter.
mvh Benjamin
| |
| Kommentar Fra : Beestone |
Dato : 09-08-11 19:21 |
|
Det kan meget vel være årsagen, at du har rodet med starteren ...
Fordi trækspolen i kørelysrelæet ofte får sin stelforbindelse gennem starterens tændingskontakt forbindelse på ældre biler.
Årsagen er enkel :
1) Starterens trækspole har en meget lille modstand til stel og vil derfor være en fin stel til kørelysrelæet.
2) når der kommer +12V på starterens trækspole ved start, vil kørelysrelæet gå ud og slukke for de strømslugende forlygter, så starteren får så meget strøm som muligt.
Den "anden side" af kørelysrelæets trækspole er som regel forbundet til tændingsplus, så kørelyset tænder allerede når tændingsnøglen drejes til 1.ste eller 2.det hak.
Det KAN i al fald være årsagen til dit nuværende problem ...
| |
| Kommentar Fra : iccy99nn |
Dato : 09-08-11 20:38 |
|
Hej Joseph.
Jeg tror relæet sidder som et relæ inde i sikringsboxen, med stikben direkte i sikringspladen.
MVH Iccy99nn.
| |
| Godkendelse af svar Fra : Josph |
Dato : 10-08-11 19:31 |
|
Der var 2 relæere og en fuglerede, der sagde spar 2, jeg fand ikke helt ud af hvordan
de 2 relæer virker sammen, men 86 på begge relæere var bundet sammen og gik over til strømgenerator
87 gik ud til nærlys pære
85 på det ene relæ til stel
30 gik til plus via en sikring på det ene relæ. Sikringen var sprunget og ved skift af denne så virket kørelys igen.
Ja, jeg blev ikke så klog, men det virker.
Tak for svaret Benjamin.Hansen du ledte mig godt på vej
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|